Gå til innhold

Litt imponert over USPS og Posten Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bare bestilt fra USA en gang, en lader til 150 kr. Pakka lå i postkassa mi 4 dager etter bestilling. Da ble jeg positivt overrasket.

 

Når det gjelder 200 kr grensen på toll og momsfritt, så er ikke norge alene om lav grense. Den samme grense er også i Sverige og Danmark.

Lenke til kommentar

Osse-Mon:

Enig... Har en følelse av Posten setter gebyret opp ganske snart

 

plankeby:

Det er helt riktig at svenskene og danskene har lave grenser. Men det er en vesentlig forskjell på dem og oss; vi er ikke med i EU. Det er fri privat import mellom alle medlemslanda, dermed er det langt færre som klager fra den kanten.

Lenke til kommentar
Osse-Mon:

Enig... Har en følelse av Posten setter gebyret opp ganske snart

 

plankeby:

Det er helt riktig at svenskene og danskene har lave grenser. Men det er en vesentlig forskjell på dem og oss; vi er ikke med i EU. Det er fri privat import mellom alle medlemslanda, dermed er det langt færre som klager fra den kanten.

Bingo!!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hadde nettopp en USPS pakke som brukte tre uker fra San Francisco til Oslo, sender de den med båt eller?

Har en USPS pakke som ble sendt 25 mai fra USA (bestilt fra en "ebay store"). Har fortsatt ikke mottatt pakken og den er heller ikke sporbar ifølge selger. Hvor lang tid er det rimelig å vente før jeg kontakter paypal/selger?

Lenke til kommentar
Hadde nettopp en USPS pakke som brukte tre uker fra San Francisco til Oslo, sender de den med båt eller?

Har en USPS pakke som ble sendt 25 mai fra USA (bestilt fra en "ebay store"). Har fortsatt ikke mottatt pakken og den er heller ikke sporbar ifølge selger. Hvor lang tid er det rimelig å vente før jeg kontakter paypal/selger?

det er 1mnd siden, frakta tar som regel med usps 8-12 dager inkl helga til du har den i handa hvid du velger fedex tar det 2-4d(pga tollen på gardermoen til fedex er KJEMPE KJAPPE) så enten er den ikke sendt(mest sannsynelig) eller så er den blitt borte i postgangen evnt stoppa i tollen.. ring ksutland så mulig dem har noe på navnet ditt.

Lenke til kommentar
det er 1mnd siden, frakta tar som regel med usps 8-12 dager inkl helga til du har den i handa hvid du velger fedex tar det 2-4d(pga tollen på gardermoen til fedex er KJEMPE KJAPPE) så enten er den ikke sendt(mest sannsynelig) eller så er den blitt borte i postgangen evnt stoppa i tollen.. ring ksutland så mulig dem har noe på navnet ditt.
Hvorfor er det mest sannsynlig at den ikke er sendt? Selger virker troverdig, har godt rykte for hva det er verdt, og mener at pakka ble sendt 25 mai :/
Lenke til kommentar
det er 1mnd siden, frakta tar som regel med usps 8-12 dager inkl helga til du har den i handa hvid du velger fedex tar det 2-4d(pga tollen på gardermoen til fedex er KJEMPE KJAPPE) så enten er den ikke sendt(mest sannsynelig) eller så er den blitt borte i postgangen evnt stoppa i tollen.. ring ksutland så mulig dem har noe på navnet ditt.
Hvorfor er det mest sannsynlig at den ikke er sendt? Selger virker troverdig, har godt rykte for hva det er verdt, og mener at pakka ble sendt 25 mai :/

Ok, veit ikke jeg hva som har skjedd med pakka di jeg sier bare det som kan ha skjedd.. Må være en brev\brevpakke da siden du ikke har fått noen sporingsnummer av selgern.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, for de som mottar pakker 2-4 uker etter sending, så er det normalt dersom du faktisk har valgt den billigste USPS leveringsmetoden. Den er nemmelig "ground transport", hvilket i praksis betyr at pakken venter på første transportskip som skal over til europa sånn noenlunde i nærheten av der pakken skal til.

 

Jeg trenger vel ikke å nevne at det tar en stund med fraktskip over dammen... skal du ha nogenlunde rask levering må du gå for international priority mail. Det er ikke voldsome utgiften ved mindre pakken er svær/tung.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Når jeg kjøper ting US så pleier jeg nesten alltid å sende som EMS pakke via express mail.

 

Er både fornøyd og ikke fornøyd, tollen er super om du sender EMS da går den ut av tollen på gardermoen samme dag som den kommer, for meg tar det vanligvis mellom 5 og 7 dager for en pakke å dukke opp på døra mi, men har opplevd at det tok 18dager på en EMS sending da den aldri kom til tollen, forsvunnet i utenland. Hadde jeg ikke sagt ifra/klagt til kjøper og han ikke hade fått tatt et tak i USPS så hadde nok ikke jeg hatt den pakken den dag idag :(

 

Vurderte å sende en klage å høre hva som ville skjedd, noen erstartning eller no, men har aldri kommet så langt :p

'

PS. Ofte koster det kun 10-20$ mer for express mail og det er verdt det, da bruker ikke tollen en uke på pakka og utenlands sendingen er raskere pluss at den blir levert på døra ;)

Lenke til kommentar

Bestillte noe vannkjølings ting fra Frozencpu i USA, slik ser trackingen ut:

 

post-55700-1215137828_thumb.jpg

 

Det skal sies at frakten for dette var 200$ vekt 8 lbs, fedex priority.

 

Varenes verdi ca 380$, sendt som gave, betalte 0 kroner i moms og fortolling:)

 

Edit: Har lurt litt på i ettertid om at den dyre frakten (200$) også inkluderer fortolling/moms?

Endret av Sitech
Lenke til kommentar

Sitech, bare for min egen interesse, er FrozenCPU kul på å sende pakker merket med gave? Jeg har aldri spurt dem direkte, men det er litt fifty-fifty om firma gjør sånt.

 

Var pakken forresten merket med verdi 380USD? I så tilfelle så var det merkelig at den gikk gjennom uten toll uansett da gavemerking bare gir tollfrihet opp til 1000NOK. prismerket de den kanskje lavere enn den ekte verdien?

 

Til de som vil kommentere "fy fy" til gavemerking so vil jeg bare si at jeg har ingen dårlig samvittihet for dette. Tollgrensen burde vært økt for 20 år siden. Det er en levning fra så langt tilbake i tid at 200kr faktisk var en god del penger... noe det ikke er nå.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

01.07.08 10.15 TIL TOLLVURDERING 2061 GARDERMOEN

01.07.08 10.15 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 2061 GARDERMOEN

28.06.08 21.03 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

28.06.08 20.52 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

27.06.08 16.30 INNHENTET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

 

 

3 dager til tollvurdering. Den forrige hadde 4 dager der. Lite imponert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...