Gå til innhold

Hovedkort - hva ser man etter?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nye datating igjen.. :p

Trenger hovedkort, men har aldri helt forstått hva jeg bør se etter i hovedkort, har alltid bare kjøpt et brukbart kort i 800-1000kr-klassen. Men hva hindrer meg egentlig i å kjøpe et kort til 400 istedet? Hvorfor er kortet til 1000kr bedre når jeg ikke skal drive med noe storslått overklokking - bare vanlig bruk til surfing, spilling, film osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg styrer personlig unna Msi, men det er et personlig valg.

Liker Gigabyte pga kondensatorene som blir brukt på mange av kortene.

 

Har selv utelukkende kun kjøpt MSI, ca. 50 hovedkort, de siste 10 årene.

- "Mest for pengene"

- Virker bra (ingen av de 50 har feilet hittil)

- Oftest vifteløse i dag

- God automatisk viftestyring på CPU (mindre støy)

 

Synst Asus/Abit etc. gir for lite ekstra som forsvarer den høyere prisen.

 

Til trådstarter :

Se etter hovedkort UTEN vifte på chipset. Hvis du skal ha Intel CPU, velg helst et Intel chipset. Skal du ha AMD, velg helst AMD chipset. Av egen erfaring gir dette minst problemer. Finn ut hvilket chipset du vil ha, noen koster mer enn det smaker. Og du må bestemme om du vil ha onboard VGA eller ikke. Hvis du skal ha det, har enkelte kort DVI-utgang i tillegg (gir bedre bilde på flatskjermer). Antall RAM-slotter er også et poeng hvis du vil ha mulighet til å sette inn flere brikker i fremtiden.

 

- kjbu

Lenke til kommentar

Hva skal det brukes til?

Skal du overklokke?

Hvor mange SATA-porter trenger du?

Vil du ha med eller uten trådløst nett

Intel/AMD

Linux/Windows? Om Linux, sjekk at nettverk/onboard lyd er støttet

osv

 

Man ser etter noe som dekker behvoet. De aller fleste hadde sannsynligvis klart seg med et betydelig billigere hovedkort enn hva de har...

Lenke til kommentar
Man ser etter noe som dekker behvoet. De aller fleste hadde sannsynligvis klart seg med et betydelig billigere hovedkort enn hva de har...

Var i grunn det jeg tenkte ^^

Kommer neppe til å overklokke, gjorde det før men det er sånt slit :p

Kommer nok til å ende opp med 9800GTX eller HD 4870, så onboard VGA er totalt unødvendig; men kommer heller ikke til å bruke noe SLI/Crossfire.

Samme med onboard lydkort, men det ser det ut som omtrent alle har fortia. Intel er definitivt mest relevant nå. Wi-fi trenger jeg heller ikke. Er vel mest gaming-PC så holder meg til Windows. Trenger nok ikke mer enn 2stk SATA.

 

Helt tilfeldige eksempel:

Hvorfor bør jeg kjøpe http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345781 istedet for http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338812 ?

 

Om noen vil komme med konkrete eksempler på hovedkort som kan egne seg så er det også fint ^^

Endret av Yuri_Kenobi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...