Gå til innhold

Hvilken sort DDR-RAM?


Unreal

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sitter her med 512MB SD-RAM og tok en titt på Komplett for eventuell oppgradering til DDR-RAM. Hovedkortet mitt støtter maks PC2100 / 266MHZ. Jeg fann fort frem til mange sorter RAM... altfor mange dessverre, for jeg har ikke peiling på hvilken jeg skal velge.

 

Her er linker til det forskjellige jeg kan kjøpe:

 

Corsair PC2100 DDR-DIMM 512MB ECC REG

Crucial PC2100 DDR-DIMM 512MB CL2.5

Crucial PC2100 DDR-DIMM 512MB CL2.5 ECC

Crucial PC2100 DDR-DIMM 512MB CL2.5 REG

DDR-DIMM PC2100 512MB DDR CL2

DDR-DIMM PC2100 512MB DDR CL2.5

DDR-DIMM PC2100 ECC 512MB DDR CL2.5

DDR-DIMM PC2100 ECC/REG 512MB DDR CL2.5

TwinMOS PC2100 DDR-DIMM 512MB CL2.5

 

Jeg lurer også hva som er forskjellen på CL2 og CL2.5?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp gjerne PC2700 i stedet for PC2100 når du først er i gang. Prisforskjellen er minimal og du får bedre mulighet til overklokking, og høyere hastighet om du vil ta med brikken til ditt neste hovedkort.

 

PC2700-brikken vil uansett gå helt fint "underklokket" til PC2100-hastighet.

 

CL2 = Cas Latency = 2 klokkesykluser. Det er en slags "responstid" for minnet. En responstid på 2 er altså bedre enn 2,5.

 

De fleste brikker kan "overklokkes" til å gå på CL2 selv om de er merket CL2,5. (Unntaket er PC3200 og raskere brikker siden de er tynt max fra før.)

Lenke til kommentar
PC2700-brikken vil uansett gå helt fint "underklokket" til PC2100-hastighet.

Så du mener at en PC2700 RAM brikke komer til å virke helt fint på hovedkortet mitt som støtter maks PC2100? Alt jeg trenger er å "underklokke"? Frykter at PC'en komer til å gå dukken for jeg komer så langt at jeg får gjort det.

Lenke til kommentar
PC2700-brikken vil uansett gå helt fint "underklokket" til PC2100-hastighet.

Så du mener at en PC2700 RAM brikke komer til å virke helt fint på hovedkortet mitt som støtter maks PC2100? Alt jeg trenger er å "underklokke"? Frykter at PC'en komer til å gå dukken for jeg komer så langt at jeg får gjort det.

 

Han mener nok noe slikt ja. Å sette inn grommere brikker er ingen fare, - minnebrikkene lever ikke noe eget liv. Brikkene følger CPU i klokkefrekvens, og de brikkene som er grommere, - tåler rett og slett mere, - større påkjenninger, høyere hastighet, muligens eller antaklig også mere varme. Kjøp litt grommere brikker, - det koster så lite ekstra i dag ... :wink:

Lenke til kommentar
PC2700-brikken vil uansett gå helt fint "underklokket" til PC2100-hastighet.

Så du mener at en PC2700 RAM brikke komer til å virke helt fint på hovedkortet mitt som støtter maks PC2100? Alt jeg trenger er å "underklokke"? Frykter at PC'en komer til å gå dukken for jeg komer så langt at jeg får gjort det.

Det er lettere gjort enn sagt. PC2700-brikken vil automatisk fungere på PC2100-hastighet når den er satt inn i et system som bare takler PC2100.

 

PC2700 betyr egentlig bare at brikken er spesifisert for en max hastighet på 166MHz, mens PC2100 betyr max 133MHz. Altså er "PC2700" den offisielle fartsgrensen for brikken. Men du trenger altså ikke nødvendigvis å kjøre etter fartsgrensa. (Akkurat som med bil, må man ta i betraktning vei og føreforhold og redusere hastigheten deretter. I ditt tilfelle vil ikke "veien" la deg kjøre raskere enn i 133)

 

Siden PC3200-ram er ganske mye dyrere enn PC2700 for tiden, så ser jeg ikke noen grunn til å kjøpe det ennå, bare for å få litt ekstra oppgraderingsmuligheter en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Takker for all hjelpen.

Jeg har ett spørsmål til: komer jeg til å merke store forbedringer om jeg nå oppgradere fra 512 SD-RAM til 512 DDR-RAM?

 

Har du hovedkort som støtter både SD og DDR-Ram?

(Ville bare sjekke , i tilfelle du kjøper ram som ikke passer)

Lenke til kommentar

DDR PC2100 RAM er spesifisert for 2,1GB pr. sekund, - og yter mellom 1,6 og 2,1 GB pr. sekund i SiSoftSandra.

 

PC100 SD-RAM yter 0,7 - 0,8 GB pr. sekund i SiSoftSandra

PC133 SD-RAM yter inntil 1 GB pr. sekund i SiSoftSandra. Jeg antar PC100 er spesifisert for 1GB pr. sekund og PC133 er spesifisert for 1,3GB pr. sekund.

 

I praksis dobler du minnebåndbredden og litt til tror jeg når du går fra SD-RAM til DDR RAM. :wink:

 

Dersom du har hovedkort som støtter både SD-RAM og DDR-RAM har du et sett med slotts for SD-RAM'en og et sett med slotts for DDR-RAM'en. Brikkene er ulike og den ene typen RAM går ikke i den andre typens slotts og visa versa.

 

De hovedkorta som støtter begge deler er skjeldne, har du virkelig et slikt hovedkort. Realy? :wink:

Lenke til kommentar

Alle de brikkene kan du bruke fint, og uten nevneverdige problemer, med unntak av de merket med ECC og/eller Reg. Disse kan du ligge unna, da dette er ram rettet mot servere og kraftigere workstations.

 

(vil du vite hva ECC og Reg. betyr, så søk på nicket mitt og "minne". jeg har ihvertfall skrevet et par poster hvor dette er beskrevet.)

Lenke til kommentar
Alle de brikkene kan du bruke fint, og uten nevneverdige problemer, med unntak av de merket med ECC og/eller Reg. Disse kan du ligge unna, da dette er ram rettet mot servere og kraftigere workstations.

 

(vil du vite hva ECC og Reg. betyr, så søk på nicket mitt og "minne". jeg har ihvertfall skrevet et par poster hvor dette er beskrevet.)

 

Glimrende ufo!!

Jeg fant den posten din og syntes det var godt og enkelt forklart!

Så lærte jeg noe nytt i dag også :)

Lenke til kommentar

Heppa.

 

Jeg kjøpte to stk Twinmos PC 3200 til mitt MSI 845PE BFIR kort, og den ble ustabil som fy og helvete. Har akkurat reinnstalert OS'et så jeg har ikke fått testet den nå, skal gjøre det ikveld. Men etter at jeg satte CL på 2, overklokket bus'en som en gale og trykte litt mer volt inn i ram'en og så virker den faktisk stabil. Er det noe logikk i dette eller er det tilfeldig? Vurderer å sende ram'en inn igjen å få PC 2700 istedet men jeg vil stress-teste den først. Skal gjøre det med en gang jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...