Gå til innhold

Får ikke installert Ubuntu 8.04


Anbefalte innlegg

Hei. Tenkte jeg skulle prøve meg på ubuntu 8.04. Men til min store skuffelse går det rett og slett ikke ann å få installert det! Jeg har prøvd det meste. Installert fra windows og fra cd. Men får denne feilmeldingen uansett hva jeg gjør.. post-36769-1209674693_thumb.jpg

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette. Skjønner ikke hva som kan være feil. Og jeg har sittet å googlet nå i to dager i strekk ca.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk ikke stort hjelp av linken der heller. Har andre problemer enn det som er nevnt der. Jeg får opp feilmeldingene både når jeg skal installere og boote. prøvde også med alternate cden. Men ikke noe hell der heller. Får det installer såvidt det er. Men så kommer det feil når jeg skal boote og så låser det seg bare. Legger med ett bilde til av hva det står på skjermen under boot. og forsåvidt under installasjonen.post-36769-1209733333_thumb.jpg

 

kommer opp samme feil på ata1, ata7 og ata5. Skjønner ikke hva det kan være! :(

Endret av Skitongen
Lenke til kommentar

Jeg måtte faktisk gi opp hele greia. Etter uttalige reinstallasjoner (fra windows og med boot cd, vanlig cd og alternate) nynedlastinger av iso og mange mange mange timer på google.

Skjønner rett og slett ikke hva problemet er. Får faktisk ikke starte opp med livecden for å prøve uten å installere heller. Får bare samme feilmeldingene. Frustrert

Lenke til kommentar

Systemet er 100 prosent stabilt ellers ja. Aldri hatt noen problemer.

 

Hardware:

hovedkort- MSI K9N SLI nForce 570

Prosessor- AMD Athlon 64 X2 6000

Minne- 2x Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

 

Prøvde å installere på en maxtor 120 gb IDE, Har også prøvd på en 74gb WD raptor disk.

Lenke til kommentar

Det virker merkelig at du skal få problemer med å installere på det hovedkortet som ser ut til å være bra støttet:

http://www.linuxquestions.org/hcl/showprod...3849/cat/myprod

 

Jeg regner med at det er denne isoen du har lastet ned?

 

Det kan jo være en eller annen BIOS-instilling. Da kan du prøve å sette bios til standard "stabile" innstillinger og prøve på nytt.

 

Edit:

Det kan se ut som du får problemer når live-CD-en skal sette opp en ramdisk (på bildene). Kanskje du burde prøve å sette slakkere instillinger på rammen i bios? F.eks. 667 eller 533 MHz og CL5 ?

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Jeg lasta ned å prøvde i386 versjonen eller hva den heter. Var for at jeg fortsatt ville ha støtte for 32 bit programmer. Har prøvd forskjellige bios instillinger, men ikke safe mode. Eller stable mode. Ja tror hovedkortet skal være bra støttet. Er noe ubuntuen ikke liker altså. Er det at den den låser seg på ata greiene..

 

Ja er det. Jeg klarer ikke lese av hva som er feil.. Men er meget mulig det har noe med rammen å gjøre. Men den står jo på default da. så skulle jo tro at den kjørte stabilt. Kjørte memtester fra ubuntu cden. Det gikk bra det.

Endret av Skitongen
Lenke til kommentar
Jeg lasta ned å prøvde i386 versjonen eller hva den heter. Var for at jeg fortsatt ville ha støtte for 32 bit programmer.
Det får du selv om du installerer 64-bit versjonen. Men du får ikke til å kjøre 64-bit programmer i 32-bit versjonen. Du trenger dessuten 64-bit om du kommer til oppgradere til 4GB+ ram. Jeg kjører selv Ubuntu 8.04 64-bit og har ikke merket noe til noen av barnesykdommene som har vært tidligere. Alt ser hittil ut til å fungere like sømløst som i 32-bit.

 

Ja er det. Jeg klarer ikke lese av hva som er feil.. Men er meget mulig det har noe med rammen å gjøre. Men den står jo på default da. så skulle jo tro at den kjørte stabilt. Kjørte memtester fra ubuntu cden. Det gikk bra det.
Har selv dårlige erfaringer med MSI og kompatibilitet mot forskjellige ram-brikker. Så jeg tørr ikke å avskrive det selv om det virker stabilt.

 

Du kan jo prøve å installere Gutsy (i386, AMD64) eller Feisty (i386, AMD64) og se om det fungerer bedre, og evt oppgradere derfra. Ettersom folk vanligvis har fått det hovedkortet til å fungere i lang tid, "ut av boksen".

 

Husk å kjøre "Check CD for defects" før du starter LiveCD eller prøver å installere.

Lenke til kommentar

Prøvde meg på ubuntu 7.10 for å prøve å oppgradere derifra. men samme feilmeldingene.

Samme feilmeldingene kommer når jeg velger "check CD for defects" Virker som uansett hva jeg velger så får jeg samme feilmeldingene. Har brent ut i allefall 4 CD-er, i 8x hastighet..

 

Er det noen tester man kan kjøre for å sjekke om brikkene virkelig er stabile da? Men rart at den skal være så kresen på det når det har funket helt fint nå i ett år på xp.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å torturteste maskinen med Prime95/mprime:

http://www.majorgeeks.com/Prime95_d4363.html

 

Kjør den hvor det står "lots of ram tested" i 10-12 timer.

Hvis den virker uten feil, kan du prøve den hvor det står "maximum heat consumption" i like lang tid.

 

Det virker rart at du ikke skal klare å kjøre "Check CD for defects".

 

Virker ikke Check CD for defects gjennom VirtualBox med windows som vert heller?

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd noe gjennom VirtualBox nei. Har bare kjørt den testen via cden under boot.

 

edit: Det virker som at så snart kjernen kjører for ubuntu så kommer feilene. Derfor jeg får feilen når cden skal sjekkes for feil. For da lastes kjernen inn. og feilmeldingene kommer. gang på gang.

Endret av Skitongen
Lenke til kommentar
Okei. Får prøve det når jeg kommer hjem fra jobb. Hvordan fungerer VirtualBox da? og hva må jeg gjøre?
Du finner instruksjoner med bilder her.

 

Men husk at når du kommer til CD-rom settings, velger du "Host CD-drive" og setter inn en av platene du har brent ut isteden for å velge .iso filen.

 

Så velger du Check CD for defects når du kommer til boot-menyen.

Lenke til kommentar

Okei. Takker for hjelpen sålangt da. Skal sjekke om ting fungerer bedre da. Men om det fungerer der. og cden virker å være uten feil,. Hva er det vi egentlig har avdekket da?

 

Jeg har faktisk fått til å installere ubuntu 8.04 for ett par dager siden. Men fjerna det igjen da det tok over fem minutt å boote opp. Fikk da de feilene som nevnt over her. Vet ikke om den infoen hjelper noe men.

Lenke til kommentar
Okei. Takker for hjelpen sålangt da. Skal sjekke om ting fungerer bedre da. Men om det fungerer der. og cden virker å være uten feil,. Hva er det vi egentlig har avdekket da?
Da har vi avdekket om det er feil på CD-en eller på cd-brenneren som skaper problemene.

 

Jeg har faktisk fått til å installere ubuntu 8.04 for ett par dager siden. Men fjerna det igjen da det tok over fem minutt å boote opp. Fikk da de feilene som nevnt over her. Vet ikke om den infoen hjelper noe men.
Da er et problem som burde la seg feilsøke og forhåpentligvis rette opp, hvis du hadde hatt ubuntu kjørende på maskinen da.

 

F.eks. kunne du kjørt:

dmesg > bootlog

 

og lastet opp filen bootlog hit, slik at noen kunne se over hva problemet kan være.

Lenke til kommentar

Hehe. ja. Er det jeg også har innsett. at jeg kunne kanskje ha kommet med bedre informasjon om jeg hadde hatt ubuntu installert enda.. Men visste ikke bedre da jeg fjerna det. trodde jo virkelig jeg kom til å få det installert på nytt igjen. men det har altså ikke latt seg gjøre lengre.. får prøve flere ganger da. men skal sjekke cden. Så skal jeg prøve å se om kanskje 64 bit versjonen fungere bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...