Gå til innhold

Kan jeg skifte deler mellom en HP og en Dell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som topic sier, lurer jeg på om jeg har muligheten til å skifte deler mellom en HP Pavilion bærbar PC, og en Dell Vostro 1000. Det jeg tenkte på var harddisken samt DVD-rom, og om det er veldig vanskelig for en som er sånn passe datakyndig å kunne gjennomføre dette?

Takker for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I utgangspunktet ikke noe problem, bortsett fra frontdekselet til cd-romen som kanskje ikke vil passe dersom det ikke brukes standardfront, men det ser du fort.

Redigert: Vosto1000 ser ut til å bruke en standard cd-rom: http://www1.euro.dell.com/content/products...;l=no&s=bsd

Standard cd-rom, hva menes med dette? Ut ifra de detaljene jeg fikk oppgitt, så det ut som at den inkluderte en DVD-rom/CD-RW. Uansett, tenker på å bytte denne stasjonen ut med DVD-brenneren på min HP Pavilion, hvor vanskelig vil det være? Med tanke på hva jeg må skru løst, etc. Har aldri vært "inni" en bærbar PC før :)

Skrevet

CD-rom på bærbare har av og til unike kontakter på baksiden (Lenovo/ibm er noen **** på det).

CD-rommen løsnes ofte med en knapp, eller en skrue på undersiden, så er det bare å dra den ut.

Harddisken er stort sett bak et deksel på den ene siden, som kan løsnes ved å skru av en skrue på undersiden. Gjennkennes ofte ved at den er 5-7cm lang, og harddisken ligger oftest under der man har hendene. Det er to mulige problemer, det ene er om harddisken i den ene er PATA/IDE, og den andre er SATA, da vil de ikke passe. Samme gjelder cd-rom.

Skrevet
CD-rom på bærbare har av og til unike kontakter på baksiden (Lenovo/ibm er noen **** på det).

CD-rommen løsnes ofte med en knapp, eller en skrue på undersiden, så er det bare å dra den ut.

Harddisken er stort sett bak et deksel på den ene siden, som kan løsnes ved å skru av en skrue på undersiden. Gjennkennes ofte ved at den er 5-7cm lang, og harddisken ligger oftest under der man har hendene. Det er to mulige problemer, det ene er om harddisken i den ene er PATA/IDE, og den andre er SATA, da vil de ikke passe. Samme gjelder cd-rom.

Cdrom i slim utgave finnes ikke som Sata etter hva jeg har forstått, harddisk er grei å bytte, men av og til sitter det en adapter på hardisken, sånn at den passer inn i PC-en, tenker da på de pinnene som er der hvor tilkoplingen er, men denne er bare å trekke ut å sette over på den andre harddisken.

Her er fremgangsmåte for å ta ut HD på Dell Vostro:

http://support.dell.com/support/edocs/syst...d.htm#wp1180023

Cdrom:

http://support.dell.com/support/edocs/syst...l.htm#wp1179928

Service manual Pavillion:

http://www.hp.com/ctg/Manual/c00212209.pdf

Skrevet (endret)

Okei, så slik jeg skjønner det, så kan harddisken på en HP Pavilion være PATA/IDE eller SATA? Er det noen som sitter på informasjon anngående hvordan type harddisken HP Pavilion bruker? Målet mitt var streng tatt ikke å sette i harddisken inn i Dell-maskinen, da jeg heller kan overføre filer til min stasjonære maskin med SATA / IDE. Hvis Pavilion bruker PATA, trenger jeg noe ekstrautstyr til å få koblet harddisken til min stasjonære PC?

Takk for all hjelp så langt, slik jeg forstår så er CD/DVD-rom´ene rett og slett "plug & play" på bærbare PC´er? Altså intet kabel-surr?

Endret av dimethoxyphenethyl
Skrevet

Om den er sata eller pata avhenger av alder. PATA ble alltid brukt før, "alle" nye maskiner i dag har SATA.

Forøvrig har jeg sett fire forskjellige kontakter på cd-rom til bærbare, men ok.

Skrevet

Om dvd-rom ikke passer i den andre pv'en så se bakpå det, om det sitter noen skruer der så sitter det garantert et adapter der, da må dette tas av fra det gamle og settes på det nye, da bør det skli på plass uten problemer :)

Men vær obs på at enkelte PC-er ikke liker at du bytter deler i dem :p

Hadde selv en Toshiba en gang, når jeg bytta fra dvd-rom til dvd-brenner på den så nekta den å gå igjennom BIOS, og en HP jeg hadde som jeg også prøvde denne brenneren i, den fant ikke brenner i BIOS, så jeg kunne ikke legge inn Windows med den, men når jeg først kom inn i Windows så funka den 100%

Så dette her må du bare prøve deg fram med ;)

Mest sannsynlig vil det gå uten problemer :)

Skrevet
Okei, så slik jeg skjønner det, så kan harddisken på en HP Pavilion være PATA/IDE eller SATA? Er det noen som sitter på informasjon anngående hvordan type harddisken HP Pavilion bruker? Målet mitt var streng tatt ikke å sette i harddisken inn i Dell-maskinen, da jeg heller kan overføre filer til min stasjonære maskin med SATA / IDE. Hvis Pavilion bruker PATA, trenger jeg noe ekstrautstyr til å få koblet harddisken til min stasjonære PC?

Takk for all hjelp så langt, slik jeg forstår så er CD/DVD-rom´ene rett og slett "plug & play" på bærbare PC´er? Altså intet kabel-surr?

Dell'en har Sata ser jeg:

http://www1.euro.dell.com/content/products...;l=no&s=bsd

Sata på bærbar er det samme som på stasjonære.

Nå vet jeg ikke hvilken Pavillion du har men regner nesten med at det er en eldre utgave med Pata disk, det du trenger for å kople en 2.5" laptop disk med Pata til en stasjonær er en Ide kabel som også kan koples strøm til.

Ett eksempel på dette er:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...e=WDVW&rd=1

Ser Komplett og har noe greier:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=103373

Jeg hadde noen sånn vanlige Ide kabler tidligere der det hang en molex kontakt på, de så sånn ut:

http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/5419.jpg

Skrevet (endret)

Skillet mellom PATA og SATA i bærbare gikk en gang i 2006. Hvis HP'en ble kjøpt ny høsten 2006 eller senere er den mest sannsynlig av SATA-type.

edit - du kom meg i forkjøpet, men da skjønner du sikkert tegninga :)

Endret av ventle
Skrevet

Da satser jeg på at det er SATA, er egentlig ikke noe annet jeg kan gjøre. Dette høres jo ganske positivt ut, håper på at alt skal gå glatt med skifting av DVD-rom og overføring av filer fra harddisk!

Skrevet

Du burde tenke på at windows-instalasjonen med 99%garanti ikke vil fungere. Muligens om du kjører repair fra windows-cd-en, men en formatering er nok høyst sannsynlig nødvendig.

Skrevet
Du burde tenke på at windows-instalasjonen med 99%garanti ikke vil fungere. Muligens om du kjører repair fra windows-cd-en, men en formatering er nok høyst sannsynlig nødvendig.

Tillater meg å være uenig :) jeg flyttet en gang harddisken fra min Compal CL-56 over i en Dell Inspiron 9300, og selv om ikke alle driverne var riktige, både startet den opp Windows og kunne brukes omtrent som vanlig :) (dette var riktignok kun for å teste harddisken da maskinen var ødelagt - på permanent basis bør man formatere uansett).

Skrevet

Planen var ikke å plassere harddisken inn i Dell PC-en, men i min stasjonære for å kopiere filer jeg behøvde.

Vet veldig godt at Windows som er installert på annen maskinvare kan være meget ustabilt å få til at kjøre :)

Men tusen takk for alle tipsene!

Skrevet

Tillater meg å være uenig :) jeg flyttet en gang harddisken fra min Compal CL-56 over i en Dell Inspiron 9300, og selv om ikke alle driverne var riktige, både startet den opp Windows og kunne brukes omtrent som vanlig :) (dette var riktignok kun for å teste harddisken da maskinen var ødelagt - på permanent basis bør man formatere uansett).

Flyttet igår en hd fra en Dell 700m til en Dell 9300, der måtte jeg formatere.

Skrevet
Måtte formatere for å få det til å starte opp, eller måtte formatere for å få alt til å fungere som det skulle?

Måtte formatere for å få den til å starte opp, kom bare en blinkende markør i venstre hjørne.

Har tidligere byttet harddisk fra en pc med Asus M2N32-SLI Deluxe til en med Asus M2N-E,nForce 570 Ultra og det gikk greitt, mulig det er pga de er ganske like egentlig, det ene har 570 chipset mens det andre har 590.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...