Gå til innhold

Hvorfor er Radiohead-cden min bøyd, og hvordan kan jeg eventuelt "rette den ut igjen"?


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette er rett forum å poste i, menne...

 

Jeg hadde altså vært i byen en tur. Lykkelig med Radioheads "In Rainbows" i handleposen. Jeg kom hjem, satte CDen i spilleren på stereoanlegget. Det kom en grusom skrape, riste og skrapelyd, så jeg turte ikke annet enn å ta ut CDen. Jeg fant ut at CDen faktisk var bøyd, og sluttet meg til at den måtte ha blitt utsatt for varme under transport.

 

Jeg prøvde å spille den i PCen, og det gikk fint. Jeg lagde en kopi, og den spilte fint i spilleren på stereoen. Men det er en K-O-P-I, for guds skyld! Kall meg freak, men det blir aldri det samme å spille en CD-R, som en original CD. Lyden er den samme, men det er ikke det det handler om! Jeg kjøper CD-er for følelsen, ikke for lyden. Lyden får jeg alltids tak i over internett.

 

For å sette det litt på spissen: Du har kjøpt den originale Mona Lisa, kommer hjem, pakker den ut og oppdager at det er ødelagt av fuktskader. Derfor skriver du ut en høyoppløst versjon av Mona Lisa fra internett på et lerret. Ingen klarer å se at det ikke er Mona Lisa. Men du vet det hele tiden, og selv om at du har den originale Mona Lisa liggende på loftet, er det en kopi du har hengende på veggen. Følelsen er ikke den samme! (Nå var dette satt veldig på spissen. Jeg mener ikke å sammenligne et eksemplar av "In Rainbows" til 90 kr med den originale Mona Lisa, men dere skjønner hva jeg mener).

 

Spørsmålet er så: hvordan blir jeg kvitt denne "bøyen"? CDen er altså høyere i midten enn langs kanten. Jeg forsøker nå å varme den opp ved å spille den i PCen til den blir varm, for å så legge den i press under tre bind av "Achehoug & Gyldendals Store norske leksikon", men hvis ikke det virker, hva gjør jeg da? Noen som har forslag?

Endret av Jethrotulling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg antar du ikkje bøyde den sjølv, og at den difor var sånn når du kjøpte den. I så fall tar du den med på butikken og klager. Skulle være ein ganske grei sak, skal den bøyast tilbake må den sikkert varmast opp, då gjer du sikkert meir skade enn nytte og kan risikere å knekke den i to.

 

Om du på eit eller anna vis har klart å bøye den sjølv har du deg sjølv å takke. Merka du ikkje at den var bøyd før du satte den i?

Lenke til kommentar

Eg merka det ikkje før eg satte den i. Spelaren min er av typen "dytt inn cd" (altså ikkje skuff), og då hadde plata ikkje noko å liggje plant på. :ermm:

 

Men eg fiksa problemet; eg selde han til ein kompis som har spelar med skuff. Eg kan liksom ikkje klage til butikken heller, i og med at det berre er akkurat min spelar som ikkje klarer å spele plata...

 

 

*Eg høyrde ein gong at ein skal svare på nynorsk viss den man svarar til er nynorskbrukar. Eg må jo bruke nynorsken eg lærde på skulen til noko :p .

Lenke til kommentar

Har du fått ein skeiv CD kan du sjølvsagt klage, betyr ikkje noko som helst om du kan spele den av eller ei. Produktet er skada, du kan ikkje bruke det på din spelar og har krav på ny. Er du (no er det vel han andre) uheldig kan det være ein svakhet i plata som til slutt øydelegg den heilt, sjølv ved normal bruk.

 

*Skal sei, første gong eg har opplevd det på dette forumet, kudos og stor takk til deg. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...