Gå til innhold

GTA IV - Euphoria Engine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kanke si at jeg syns Niko oppfører seg veldig generisk. Det eneste er at hopping og løping og andre helt elementære ting er motion captura, og ikke styrt av euphoria. Alle tilfeldige ting, som når du blir påkjørt, eller kjører ned folk. Eller skyter folk ser du tydelig at det er euphoria som gjør jobben.

Like før release var det en gameplaystream oppe, hvor han som spillte drev å hoppa ut fra helikopter og forsøkte å lande på folk. Det hele viste godt hvordan euphoria virket, spess hvordan pedsa reagerte på den fallende mannen (som av og til traff dem) var morsomt. For å si det sånn, det er noe HELT annet enn saints row.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
For å si det sånn, det er noe HELT annet enn saints row.

Hvorfor trekke Saints Row inn i nesten alle diskusjonene om GTA? Det er jo to forskjellige spill, med samme type gameplay, og begge spillene er gode spill. Ser ikke noen grunn til å prøve å trekke SR ned i søla i en tråd som ikke har noe med det å gjøre.

Skrevet (endret)

Jeg henviste til ragdolleffektene i Saints Row, som ikke bruker euphoria, og er det spillet som ligner mest GTAIV på denne generasjonen konsoller. Og jeg forsøkte ikke å trekke Saints Row ned i søla, Saints Row er bedre enn GTAIV på noen ting, og GTAIV er bedre enn Saints Row på andre ting. Ragdoll-effekter er en av tingene GTAIV er bedre på.

Hvis du skal hisse deg over at Saints Row blir trukket inn bør du også hisse deg over at Force Unleashed og Backbreaker blir trukket inn, de er jo enda mer forskjellig, eneste det har til felles er at de også bruker Euphoria, på samme måte som Saints Row og GTAIV kun har til felles at gameplayen går mye ut på akkurat det samme.

Endret av Eremal
Skrevet
Hvis du skal hisse deg over at Saints Row blir trukket inn bør du også hisse deg over at Force Unleashed og Backbreaker blir trukket inn

Haha, hvor i innlegget mitt får du inntrykk av at jeg er hissig? Bare fordi jeg kritiserer det du skrev betyr ikke det at jeg har hisset meg opp ;)

Så også nå at det ikke var et stab imot SR, men ragdollfysikken, så det utsagnet mitt beklager jeg. Men du trenger da ikke ta ting her på forumet så personlig, det er jo tross alt et diskusjonsforum, og jeg kritiserte bare innlegget ditt med en vennlig tone.

Skrevet
Jeg kanke si at jeg syns Niko oppfører seg veldig generisk. Det eneste er at hopping og løping og andre helt elementære ting er motion captura, og ikke styrt av euphoria. Alle tilfeldige ting, som når du blir påkjørt, eller kjører ned folk. Eller skyter folk ser du tydelig at det er euphoria som gjør jobben.

Netopp, hvorfor de ikke har brukt Euphoria på motion capture-animasjonene også er for meg en gåte. Det er jo fult mulig og er en av formålene til Euphoria. Når jeg (niko) f. eks går rundt omkring i leiligheten så får jeg veldig følelsen av Vice City når han bare sånn stivt går oppå bordet og stolene og sånn. Litt samme feeling når man går opp trapper osv. Var det ikke dette Euphoria skulle fikse blandt annet?

Skrevet

Netopp, hvorfor de ikke har brukt Euphoria på motion capture-animasjonene også er for meg en gåte. Det er jo fult mulig og er en av formålene til Euphoria. Når jeg (niko) f. eks går rundt omkring i leiligheten så får jeg veldig følelsen av Vice City når han bare sånn stivt går oppå bordet og stolene og sånn. Litt samme feeling når man går opp trapper osv. Var det ikke dette Euphoria skulle fikse blandt annet?

Akkurat det med stoler og bord har relativt lite med euphoria i seg selv å gjøre, for å få niko til å "klatre" opp på bordene nå bordene kodes slik at de oppstår som en hindring, samt må det legges til hvordan Niko skal reagere på dem. Det hele er en ganske enkel, men lang prosess, som Rockstar dessverre ikke fikk tid til denne gangen. Dessuten er det ikke motion capture når han går opp trappen, det er all-euphoria, de har bare ikke brukt den så veldig bra.

Skrevet (endret)

Jeg tviler litt på det du sier. Da ville det føltes annerledes. Det med bordene jeg tenker på. Altså, de er jo programmert som hindringer, det vil si, de trenger ikke å programmeres spesielt som hindringer siden Euphoria har innebygd collition detection. Alt som teoretisk trengs er et enkelt 3d-objekt. Er vel litt det som er poenget med Euphoria, at de ikke spesielt trenger å programmere sånt. Derfor tviler jeg på at Euphoria faktisk brukes i denne sammenhengen.

Og ja, selvfølgelig brukes jo Euphoria når han går opp trapper, Euphoria brukes jo alltid, men de statiske animasjonene er uansett statisk når de er statisk om du skjønner. Det Euphoria tillater er jo at de statiske animasjoene også er dynamisk ved å bruke skeletal-systemet. Det vil si at de som animerer karekterene kan si at f. eks høyre hånd skal gå oppover. Og da tillater Euphoria at hånden dingler bittelitt mens han gjør det om du skjønner. Det er akkurat denne biten jeg ikke tror de har tatt med.

Du ser det veldig godt på den presentasjonen Natural Motion har på førstesiden sin.

Legg merke til hvordan hånden dingler litt når han beveger den. Det virker som om RockStar kun har brukt en annen del av Euphoria og ikke på absolutt alt av animasjon. Det var litt det jeg hadde håpet de hadde gjort.

Og igjen, Euphoria fungerer jo sånn at animatørene (?) kan lage såkalte statiske animasjoner. Og Euphoria blander seg inn når motoren merker at Euphoria trenger å blande seg inn. Når det er avvik fra den opprinnelige animasjonen så tar Euphoria seg av avviket dynamisk. Slik som i videon her. Men det kan hende at dette krever mer maskinvare da kanskje? Ta f. eks enkelte scener som ikke er cut-scenes i spillet. Når Niko f. eks skal knuse vinduet til han Kineseren som skyldes penger til Vlad. Akkurat der ser det prikk likt ut som Vice City lissom. Bare legg merke til det når det er små lissomscener inni oppdragene.

Edit: En annen ting som beviser at Euphoria ikke brukes til enhver tid er jo det at da villa alle animasjoner vært forskjellig. Bare spring rundt med Niko så ser vi jo fort at det er samme animasjonen hver gang. Hvert eneste hopp er likt og hvert eneste slag er likt. Så det er tydelig at Euphoria da bare blander seg inn av og til når det er avvik fra den opprinnelige animasjonen. :(

Endret av Kenny Bones
Skrevet

Joda, jeg er for det meste enig. Men står fortsatt på mitt når jeg mener at det er en tidkrevende prosess å skrive inn hvordan euphoria skal reagere på hver enkelt handlig. F.eks. Bordene og stolene er jo programert som hindringer, men dersom man skulle kun bruke euphoria når du støter på dem, ville figuren snuble over tingene. Så man må definere hvorvidt figuren skal trå, klartre eller slenge seg over en evt. bord eller sofa. Og det er her man kommer inn på den tidkrevende prosessen.

For euphoria er fortsatt i en relativt tidlig fase i utviklingen, og på det tidspunktet den ble tatt inn i GTAIV var det i hovedsak fall som var det euphoria tok for seg. I tillegg var det laga "stickyhands" animasjoner (som du ser godt når folk henger etter bilen din). Når du skyter folk, eller blir truffet av kjøretøy ser du også hvordan euphoria virker.

Jeg kan forøvrig nevne at det klippet du henviser til er fra den nyeste versjonen av euphoria, som kom ut tidlig i år, beregnet på backbreaker.

Et av de stedene jeg syns Rockstar virkelig kunne gjort et bedre arbeid med å lage animasjoner er når du skal gå opp stiger og de "press LB to" tingene. Det er nesten pinlig å se på at Niko liner seg opp, for så å warpe litt, før han tar tak i stigen. Spesielt etter å ha spillt assassins creed. Det samme skjer når du kjøper burgere, hotdogs eller brus fra automat.

Skrevet

Ah, så det er flere versjoner? Det forklarer egentlig ganske mye :)

Spillet har jo vært under utvikling i ganske lang tid, så slike ting som vi nevner her blir helt sikkert forbedret, om det ikke allerede har blitt gjort i nyere versjoner. Spørsmål hvilken versjon Force Unleashed bruker da :hmm: Håper inderlig det blir siste versjon, for når vi blir såpass forskjemt på gode animasjoner så står slike ting som dette så utrolig godt ut og man legger så mye mer merke til det.

Skrevet

Jeg personlig er veldig fornøyd med fysikken i GTA4. Jeg har ikke så mye greie på Euphoria, men ser jo ut som de har fått det til ganske bra. Er jo tross alt et av de første spillene som bruker denne teknologien, så da er det jo litt greit at de prøver seg fram og forbedrer i neste gta spill.

Kjører jeg sakt på en person i GTA4 ser man at personen realistisk søker etter panseret for å å ta seg imot. For meg se der forskjellig ut hver gang.

Og det har NPCer kan holde seg fast til bilder og helikotrer helt "uskriptet" er jeg imponert over.

Skrevet

Kenny har rett her. Slik jeg forstår er Euphoria først og fremst en "body-engine", dvs en motor for riktige kroppsbevegelser ved fysiske påvirkning. For at dette skal funke bra må helheten funke bra, dvs. grafikkmotoren, fysikkmotoren, AI-motoren og forsåvidt også lyd-motoren i samspill. Man får da en helhetlig oppfatning av realisme.

For eksempel, hvis kroppen skal reagere riktig på et prosjektil, er det viktig at prosjektilet kommer i simulert riktig fart og retning, og kroppsdelene har en riktig "masse" og dermed blir påvirket i riktig fart og retning. AI'en må også fungere fordi det å bli truffet av en kule framkaller en reaksjon. For en helhetlig-opplevelse må også riktig lyd komme til riktig tid. Det er dette som gjør et spill "teknisk" bra.

Skrevet

Jepp, og Euphoria gjør det slik at det ligger en motor i bunnen som hele tiden sniffer etter endringer i det faste mønsteret. Når f. eks et prosjektil fyres av mot en NPC og treffer, så vil Euphoria blande seg inn og legge til dynamisk animasjon basert på alt det Euphoria baserer ting på. Først trodde jeg at Euphoria hovedsaklig er ragdoll som kastes liv i. Og at alle karakterer alltid er i ragdoll-mode, bare holdes oppe og i live som slags puppets. Dette viste seg faktisk å være litt feil fordi akkurat dette skjer ikke før blendingen mellom statisk animasjon (gammeldags) og Euphoria slår inn. Så kanskje det er i nyeste versjon av Euphoria at karakterer alltid er i levende ragdoll-mode? Forhåpentligvis :)

Skrevet

Rockstar skjøt gullfuglen(duen?) med å inkludere Euphoria. Det eneste som er irriterende er at nå virker de fleste andre spill fullstendig livløse etter å ha opplevd fysikken i GTA IV. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...