Gå til innhold

GTA IV - Euphoria Engine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har hørt at GTA IV er basert på den nye fysikk motoren: Euphoria. Det jeg lurer på er hva som er spessielt med denne? Har lest litt om det osv. men det er svært avansert. Etter min oppfatning så virker det som om folk kan på en måte ta tak i andre ting om de skal bli kastet framover eller liknende for å dempe farten. Eller at NCP'er/spilleren vil prøve å få ta tak i hverandre om de feks skal falle ned en klippe? Er litt vrient å forklare, men er min oppfatning riktig?

Er jo veldig tøfft om det er slik motoren til GTA IV fungerer. =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori.

(Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding)

Skrevet

Det er basically ragdoll med animasjon. Ragdollen har liksom litt AI - i og med at den kan henge seg til objekter, se seg for før den lander og prøve å vri seg unna og sånt. De har visst også "muskler", noe som tydeligvis gir økt realisme. Det er visst også en full fysikkmotor, slik som Havok (mener å ha lest at de blandet Euphoria og Havok).

Det er slik jeg forstår det. Sikkert mye mer enn dette som foregår.

Skrevet

Ja jeg er også blitt ganske forvirret med den Havok versjonen. For det virker jo som om begge to er avhengig av hverandre for at alt skal virke gjennomført?

Skrevet (endret)

Om dere er imponert av fysikken i GTA IV burde dere teste programmet "Endorphin" (google it). Lekt litt med det selv og laget mye gøyalt :wee:

Mer om det her: http://www.naturalmotion.com/

(De som har utviklet Euphoria-enginen om jeg ikke tar feil)

Endret av Mompen
Gjest Slettet+981234789
Skrevet

Euphoria ser så genialt ut at alle spille burde bruke det..

nøff sedd.

Skrevet

Euphoria er ingen fysikkmotor! Det er en animasjonsmotor som fungerer sammen med fysikkmotoren. Og fysikkmotoren er da i dette tilfellet RAGE-engine. Det som skjer i GTAIV som da har Euphoria er det at alle kropper er i ragdoll-mode hele tiden. Euphoria bringer disse til live, mer som å kontrollere stringpuppets. De som animerer kroppene kan også lage såkalte "canned animations", men Euphoria gjør det sånn at om man f. eks skyter en person som er animert på forhånd så vil animasjonene "gli over" til Euphoria ragdoll-mode. Derfor det er så mange varianter av animasjonene.

Skrevet (endret)
Euphoria er også en physics engine! Les litt nøyere på hjemmesiden, Kenny.

Nei, det er ikke en physics engine. Det står klart og tydelig på siden deres at det definitivt ikke er det.

Q: Is euphoria a physics engine?

A: No, euphoria is not a physics engine. euphoria simulates the human (or animal) motor nervous system on Xbox 360, PLAYSTATION 3 and PC. One can think of it as biology meeting robot control theory. euphoria integrates with a game's existing physics engine, which provides the basic body physics (commonly known as 'ragdoll physics'). euphoria adds life to the dead physics simulation. In short, ragdolls are dead, floppy bodies. euphoria characters instead are alive and adaptive.

Endret av Kenny Bones
Skrevet

I gametrailers review av GTAIV nevner de at "euphoria fysikk-motoren gjør vidunder for måten bilkjøringen føles" (sånn sirka). Da er det ikke rart det blir rot, når noen sier ditt og andre sier datt.

Skrevet

Netopp, det er svært mange som misforstår dette med Euphoria. Når Gametrailers tar feil så er det klart at mange blir forvirret. GameReactor tok også feil av dette når de hadde en preview av Force Unleashed for et par nummer siden.

Faktisk har jo ikke Euphoria noe med bilkjøringen å gjøre. Det er det RAGE som tar seg fullstendig av. Euphoria har kun med NPCer å gjøre og dynamiske menneskelige relasjoner.

Skrevet
Ër Endorphin vanskelig å sette seg inn om man skal lage ting?

Neida, det er bare å følge tutorial-videoene, så skulle ikke det være noe problem. Utrolig gøyalt :)

Skrevet

En annen ting. Jeg må si meg bittelitt skuffet over måten RockStar har implementert Euphoria i spillet. Det er altfor mange statiske animasjoner som i grunn ikke benytter seg særlig av mulighetene i systemet. Ta f. eks Nico, han har kunnet beveget seg mye mer realistisk dersom Ephoria hadde blitt brukt fullstendig for alle animasjoner. Men det gjør det tydelig ikke. Bare til dels. På meg virker det som om Euphoria ikke ble med i spillet før en god stund i produksjonen og etter de hadde lagd mange statiske animasjoner.

Skrevet (endret)

Backbreaker ser ganske så bra ut rent teknisk sett. Skulle gjerne ha hatt animasjonene enda mer likt dette i GTAIV ja.

Edit: Leif

Endret av Kenny Bones

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...