Gå til innhold

Hva er en 5-skifts ordning?


Anbefalte innlegg

Jeg har søkt på en jobb som har en såkalt 5-skifts ordning. Kan noen fortelle meg litt om hva slags jobbtider man vanligvis har da? Kanskje det er noen her som har jobbet med en slik ordning og kunne fortelle litt om hvordan det var?

 

Jobbstedet er langt hjemmefra så vi får kost og losji, med mulighet til hjemreise en gang i måneden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 skift er greit nok, du jobber skift i 4 uker og har fri i den 5 uka.. (du har selvfølgelig fri i løpet av de 4 ukene du jobber også..)

Men 5 skift er tungt å gå i forhold til 6 skift hvor du jobber 4 uker og har fri i 16 dager.. ( men da har du såkalt disp skift også, som du må jobbe inn, (som du blir skyldig til bedriften pga for lite arbeidstimer i løpet av året).

 

Skal gi deg et bedre svar i morgen he he kjerringa maser.. :)

Lenke til kommentar
5 skift er greit nok, du jobber skift i 4 uker og har fri i den 5 uka.. (du har selvfølgelig fri i løpet av de 4 ukene du jobber også..)

Men 5 skift er tungt å gå i forhold til 6 skift hvor du jobber 4 uker og har fri i 16 dager.. ( men da har du såkalt disp skift også, som du må jobbe inn, (som du blir skyldig til bedriften pga for lite arbeidstimer i løpet av året).

 

Skal gi deg et bedre svar i morgen he he kjerringa maser.. :)

 

Finnes det flere skift ordninger som heter 5.skift?

På min arbeidsplass gikk vi fra 5 til 6 skift i år. Og sånn som 5 skifte fungerte på min arbeidsplass var Uke.dagtid\uke.efta\uke.fri\uke.natt\uke.fri så startet det på nytt..

Lenke til kommentar

jajamensan.. det er mange måter å gå 5 skift på.. alt etter hva fagforeninga deres er villig til å gå med på.. det er strenge regler på hva som er tillatt..

Jeg har selv gått 3, 5, 6 og 7 skift.. Det beste er til nå 6 skift syns nå jeg.. og til fredag så begynner jeg i ny jobb, og der er det også 6 skift.. men den er anderledes enn hva jeg har gått tidligere.. for der er det egen sommerplan og en egen for vinter halvåret.. Helt greit :)

 

Også er det godt betalt.. :) he he..

Overtid i helgene er over 400%

20 000,- på en helg.. tror du jeg skal jobbe overtid? (ikke svar he he det var et retorisk spørsmål.. he he)

- Kunne ikke dy meg.. gleder meg som en unge til å begynne i ny jobb..

Lenke til kommentar
@Okasin.

 

Får jeg spørre hva du jobber med, og hvorfor i allverden får du 400% overtid ? Det må bare være noe spesielt innad i firmaet ditt det da ?

 

Prosessoperatør..

.. 100% om du jobber formiddagsskift, 150% på ettermiddagsskift, 225 på nattskift, 425 i helger..

(faktortillegg).. (ja dette er kanskje noe spesielt innad i dette firmaet, men det er avtaler fagforeningen har karret til seg opp gjennom tidene..) (men det har ikke vært uvanlig her i Grenlands distriktet..)

 

Men prosessoperatører tjener ikke så halvgalt.. med tanke på at det er bare 2 år på skole og 2 år i lære..

 

Så pleier lønna og ligge på 350 000,- og oppover avh av om du jobber overtid eller har diverse tillegg.

300 000,- i fastlønn + 50 000,- i skifttillegg..

Og tar du feks 2 overtidsskift i løpet av perioden (i løpet av 6 uker).. så gir det deg ca 6 til 10 000,- ekstra i mnd uten at du sliter deg ut av den grunn.. så mange av mine arbeidskolegaer ligger over 500 000,- eller mer i året.. Det er alltids noen som er syke eller trenger fri.. og da er det bare å "haie" til seg de skifta som er tilgjengelige og passer i forhold til din fritid..

Så vanligvis får man da utbetalt et sted mellom 23 000,- og 30 000 i mnd.. men personlig så jobber jeg ikke så mye overtid lenger, kun hvis det er noe jeg ønsker meg, eller om det er noe jeg trenger.. data deler, noe til bilen.. eller noe helt uforutsett.. en kjempe baksmell på skatten feks :)

Lenke til kommentar

Jobber for tiden på REC (lager silisium celler for solcelle industrien) På Herøya (Porsgrunn).

Men til uka begynner jeg på Ineos (som sagt tidligere), på Rafnes,,

Skal du søke jobb? (siden du spør)..

REC skal ha inn rundt 100 mann til nå i år..

Og det skal bygges opp en ny fabrikk ved siden av (High Core) som skal lage superrent silisium (blir påbegynt i år).. der trenger de nok mellom 100 og 150 mann, de har begynt å ansette formenner nå.

Det nye sic (silisium carbid) anlegget som hvert øyeblikk er ferdig rett ved siden av oss, skal de også ha rundt 100 mann.. så det er nok av arbidsplasser i grenland nå.. om du er utdannet prosess operatør, mekanikker, automasjon.. e.l.

Lenke til kommentar

Kan nok ikke søke jobb nei, siden jeg går i lære i automasjon og elektro for tiden =) Hørtes bare ut som en fryktelig god lønnsordning dere hadde skaffet dere.

 

Det prosjektet. Er det noe alla Elkem Solar der de lager sillicium carbid (eller hvordan du staver det) i blokker og sender dem nedover for produksjon av solceller ?

Lenke til kommentar
Jobber for tiden på REC (lager silisium celler for solcelle industrien) På Herøya (Porsgrunn).

Men til uka begynner jeg på Ineos (som sagt tidligere), på Rafnes,,

Skal du søke jobb? (siden du spør)..

REC skal ha inn rundt 100 mann til nå i år..

Og det skal bygges opp en ny fabrikk ved siden av (High Core) som skal lage superrent silisium (blir påbegynt i år).. der trenger de nok mellom 100 og 150 mann, de har begynt å ansette formenner nå.

Det nye sic (silisium carbid) anlegget som hvert øyeblikk er ferdig rett ved siden av oss, skal de også ha rundt 100 mann.. så det er nok av arbidsplasser i grenland nå.. om du er utdannet prosess operatør, mekanikker, automasjon.. e.l.

 

Det morsomme er jo at det er faktisk på REC jeg skal begynne. Ikke porsgrunn dog, men på Narvik :)

 

Skal begynne som prosessoperatør.. Har du trivdes på REC sålangt??

Lenke til kommentar

Jeg har vært på REC helt siden dag en de startet opp i Porsgrunn / Herøya.. trivdes bra i starten, men syns "toyota modellen" de jobber etter passer bedre japanere og ikke oss nordmenn :)

Men ellers bra, med god bonus ordning (bonus hver mnd) varierer mellom 1000,- til 5000,- i mnd..

Fin kantine (spis så mye du vil for 15,- pr dag).. (det blir trukket 15,- av lønningen, så det merker du ikke noe til)..

 

For operatørene kan arbeidet bli litt kjedelig i lengden..

Men for el aut, blir det vell kanskje ikke så kjedelig, og boltre seg i all den nye teknologien som de har der..

Vell lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 14 år senere...

Det kjem sjølvsagt veldig ann på lengda av kvart skift. Det kan være at du jobbar ulike tider på døgnet i 4 veker og har fri den femte, men det kan også bety kat du jobbar kvart femte 8-timers skift slik at du har fri i 32 timar før du går på jobb igjen. På den måten jobbar du f.eks dagskift, deretter natt, så kveld, og så dag igjen. 

Lønna kjem då heilt ann på detaljane i ordninga, grunnlønna, talet på arbeidstimar på veke/månad/år, osv. 

Femskiftordning er ikkje ein allment definert ordning, det same namnet kan brukast om heilt ulike avtalar. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (11 timer siden):

Det kjem sjølvsagt veldig ann på lengda av kvart skift. Det kan være at du jobbar ulike tider på døgnet i 4 veker og har fri den femte, men det kan også bety kat du jobbar kvart femte 8-timers skift slik at du har fri i 32 timar før du går på jobb igjen. På den måten jobbar du f.eks dagskift, deretter natt, så kveld, og så dag igjen. 

Lønna kjem då heilt ann på detaljane i ordninga, grunnlønna, talet på arbeidstimar på veke/månad/år, osv. 

Femskiftordning er ikkje ein allment definert ordning, det same namnet kan brukast om heilt ulike avtalar. 

problemet er ikke arbeidslengden på hvert skift men det at du er vekke ( om dette benyttes i en reisejobb) i 4 uker og kun hjemme i 1, i min bransje kaller vi 14/14 for en skilsmisse rotasjon for du nesten aldri er hjemme , du er 14 dager på jobb, reiser hjem på dag 15 og reiser på jobb på dag 0 så effektivt er du hjemme i 10 dager hver måned.

 

jeg ser for meg at en 5 skifts jobb ordning basserer seg på lokalt ansatte 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...