Gå til innhold

Plassmangel på systemdisk!


Ollie2

Anbefalte innlegg

Hei, har store problemer med plass på systemdisken min.

Ligger for øyeblikket rundt 200 mb, men er ofte lavere og noen ganger blir den helt full og PC-en stopper opp.

Har en 4 år gammel, middels god pc, med bare 60 gb harddisk i to partisjoner, der C: er mindre enn 7 gb

 

Jeg trenger et program som gjør at jeg kan endre størrelser på partisjonene mine. Har testet ut flere, men de var bare trial versjoner og fungerte i praksis ikke, med mindre jeg betalte flerfoldige hundre kroner.

Setter stor pris på det om dere kjenner til noen rimelige, helst billige programmer som kan løse problemet mitt.

 

På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du kan forandre partisjon størrelsen, du må slette partisjonene og sette de sammen på nytt. Dette er jeg ikke helt sikkert på, men det var ialle fall slik jeg måtte gjøre det. Er sikkert andre her på forumet som bekrefte/avkrefte det jeg sier.

 

Jeg brukte da Windows cden, slettet partisjonene, delte opp på nytt og installerte Windows. Ulempen da er at du mister all informasjon, så ta backup av dokumenter, mail og eventuelt andre ting du vil beholde.

Lenke til kommentar
Og hvor stor er risikoen for å ødelegge saker og ting ved bruk av slike program?

Har hørt det kan være fort gjort å miste verdifull informasjon o.l, ikke det at jeg har noe av særlig verdi lagret. :p

Har aldri hatt problemer med Gparted, men krasjet en partisjon etter bruk av partitionmagic en gang, mistet masse data. Anbefaler å ta backup av viktig data før du begynner.

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned ISO-filen til gparted, brente den ut, og boota den. Det kom en liste med valg på skjermen, men ikke alle fungerte og ga bare svart skjerm. Bare et valg funket, og da gikk det ikke engang an å øke plassen på C: av en eller annen grunn. Jeg står helt fast :hrm:

 

Får vel gjøre det på den dyre måten og kjøpe ny harddisk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Velg det øverste av valgene, og vent.

 

Når den er ferdig med å starte opp programmet kommer det opp et bilde hvor harddiskene ligger som to partisjoner, vannrett nederst.

 

Trykk på den største av de, og velg resize. Ta tak med musa i enden på den og dra deretter kanten slik at størrelsen reduseres med det du vil øke den andre partisjonen med.

Anbefaler 10Gb til XP.

 

Deretter tar du tak i den minste partisjonen og drar enden over den delen som du reduserte den store med.

 

 

Trykk på "apply" og VENT!! Det tar tid!! Lang tid.

 

Ikke begynn å tulle med label`s og slik . Da slettes alt på harddisken.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...