Gå til innhold

Hva bør man bruke for å rengjøre objektivet,slik at det ikke blir riper?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva slags vaskemiddel og kluter bør man bruke for å ikke skrape opp glasset?

 

Vaskemidler skal man holde seg unna,spesielt alkaliske da de kan gjøre glass matt.

 

Hva med en rensepenn ?

 

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=84236

 

Eller er våtservietter mye brukt.

 

selv så har jeg kjøpt en kartong "100stk" med engangsrensekluter til briller,kostet 155 + mva.

 

post-151946-1209244374_thumb.jpg

 

 

Har du en Wurth butikk i nærheten så er det bare å handle :)

 

Les gjerne litt i denne tråden.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=940518&hl=

 

Edit:ene linken virket ikke så her er en ny

 

lim inn 0899102300 i produktsøk eller nettbutikken

 

http://194.19.67.96/wn_eh.exe/Start

 

eller

 

http://www.wuerth.no/

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hjelp folkens!

 

jeg skulle ta dråpebilder, av melk og vann , og nå ser jeg at jeg ble vist litt for ivrig og har fått noen vann/melke flekker på glasset :(

 

what to do? er melk spess farlig?

 

edit: jeg bestilte meg en slik

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8676

 

og en sånn

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8247

 

men det kan jo ta uker før det er i posten :\

Endret av whipslash
Lenke til kommentar

Linsevæske og en ren klut, t-shirt etc. holder i massevis.

 

En får ikke riper i glasset av og gjøre det rent.

Jeg prøvde å lage riper med en øl kort i et objektiv for et par mnd siden, og det

var ikke lett. Ble overrasket over hvor utrolig mye glasset tålte.

Kan legge til at objektivet var ødelagt i forkant.

Lenke til kommentar

Microfiberklut fungerer utmerket. Har man flekker som henger bedre kan man benytte brilleklut samt væske man bruker på briller - dette lager ikke riper (begge deler får man billig på en hvilken som helst brillebutikk). Støtter idéen med å blåse av objektivglasset før man rengjør.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Microfiberklut fungerer utmerket.

Microfiberklut anbefales overhodet *ikke* av 11 av 10 fotoforhandlere eller optikere, eller meg som teleskopselger.

 

Microfiberkluter har mikroskopiske små "klør" som skal dra med seg smuss og slikt. Det disse "klørne" gjør i tillegg er å klore opp coatingen på linseglassene. (Coating = en type belegg som skal forhindre refleksjoner og bedre lysgjennomgang, sees oftest som en lilla farge når du ser frempå objektivet i en vinkel).

Du får mikroskopiske riper som du ikke ser, men etter mange nok pussinger vil coatingen bli matt og du vil oppleve det som om objektivet etterhvert aldri vil nå "fokus".

 

Jeg har i flere tidligere tråder "forherliget" heptan og Q-Tips til dyprensing av bildebrikke. Det er ingenting i veien for å bruke heptan på linseglass. En dråpe heptan på litt linsepapir og start i senter og tørk utover i en spiralbevegelse. Heptan er meget flyktig og legger ikke igjen noen som helst rest.

 

Som hurtigløsning for å fjerne snutemerker etter hvalpefotografering fungerer en ren kant av t-skjorte som nevnt tidligere ganske godt. :)

Lenke til kommentar
Microfiberklut anbefales overhodet *ikke* av 11 av 10 fotoforhandlere eller optikere, eller meg som teleskopselger.

 

Microfiberkluter har mikroskopiske små "klør" som skal dra med seg smuss og slikt. Det disse "klørne" gjør i tillegg er å klore opp coatingen på linseglassene. (Coating = en type belegg som skal forhindre refleksjoner og bedre lysgjennomgang, sees oftest som en lilla farge når du ser frempå objektivet i en vinkel).

Du får mikroskopiske riper som du ikke ser, men etter mange nok pussinger vil coatingen bli matt og du vil oppleve det som om objektivet etterhvert aldri vil nå "fokus".

Min erfaring er fullstendig motsatt - mitt AF-D 35mm f/2.0 har jeg benyttet denne metoden på i 10 år. Ser helt perfekt ut, ingen riper eller matthet i glasset. Forøvrig et av mine mest benyttede objektiver noensinne.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Ser helt perfekt ut, ingen riper eller matthet i glasset.

Det er nettopp det. Mikrofiber er hva det er, "micro". Du ser det ikke, men coatingen blir ødelagt likefullt. Tiden det tar avhenger av hvor "sterk" du er.

 

Jeg har på ingen måte til hensikt å "tvinge" noen til hverken det ene eller det andre. Men jeg har sett enkelte av de teleskopene vi har fått i retur pga "dårlig coating", og hvor det viser seg at mikrofiberkluter har vært benyttet.

Jeg skal innrømme at det vises mye lettere på et teleskop med 1/2 grads felt og en f-verdi på 20-30 enn et fotoobjektiv med 20-50 graders felt og f-verdi på (langt) under 10.

 

Jeg mener ikke å fornærme eller støte noen. Min påstand er uansett; mikrofiberklut+linseglass=usant.

 

[Edit] Skirveleif [/Edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Det finnes forskjellige typer microfiber, eller skal jeg kalle det mikrofiber, noen er grove andre er fine. Det betyr at de som er lagd for å samle møkk i huset vanligvis ikke bør brukes til optikk da disse antakeligvis skraper overflaten. Disse skal heller ikke brukes på LCD skjermer som ikke er glassbelagt.

 

Mikrofiber kluter spesielt laget til optikk, briller etc. skal fungere uten å skrape i overflaten.

Lenke til kommentar
Det finnes forskjellige typer microfiber, eller skal jeg kalle det mikrofiber, noen er grove andre er fine. Det betyr at de som er lagd for å samle møkk i huset vanligvis ikke bør brukes til optikk da disse antakeligvis skraper overflaten. Disse skal heller ikke brukes på LCD skjermer som ikke er glassbelagt.

 

Mikrofiber kluter spesielt laget til optikk, briller etc. skal fungere uten å skrape i overflaten.

Nå er alle mikrofiber klutene laget av plast-materialer som i seg selv ikke er så veldig harde. Men det er jo klart hvis du bruker kluten til å tørke støv støvlene dine den ene dagen og objektivet neste dag, så ber du om trøbbel.

 

Jeg finner det vanskelig å tro at fibrene i en klut er harde nok til å ødelegge coatingen; men en klut full av skitt (sand e.l.) det er noe annet.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...