Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har idag et Nikon D80, som er mitt hovedkamera. Av diverse årsaker har jeg lyst til å kjøpe meg en "entry-level" Nikon i tillegg, blant annet til bruk under situasjoner hvor jeg er litt skeptisk til å dra med meg D80'en, og utlån til ei som jeg håper å vekke fotointeresse hos.

 

Hadde egentlig tenkt å kjøpe et D40 med 18-55mm, men har jo, typisk nok, lurt på om kanskje D60 er et bedre alternativ...

 

Noen innspill? Og ja, det være Nikon, har ingen planer om dobbelt sett med objektiver. Jeg har også vurdert å kjøpe et pent brukt D200 som erstatning for min D80, men er foreløbig altfor fornøyd med D80'en til å erstatte det som hovedkamera.

 

N

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
D60 er vel strengt tatt bare ett D40x i ny innpakning?
Knapt nok det - selve huset er jo det samme. VR-pakken er ikke så dum da, det skal sies, og søkeren har fått en liten, men nyttig oppgradering dersom man driver med fastoptikk. Ellers er støyegenskapene enda litt bedre på D60, selv om det er helt marginale forskjeller vi snakker om.
Lenke til kommentar
D60 er vel strengt tatt bare ett D40x i ny innpakning?
Knapt nok det - selve huset er jo det samme. VR-pakken er ikke så dum da, det skal sies, og søkeren har fått en liten, men nyttig oppgradering dersom man driver med fastoptikk. Ellers er støyegenskapene enda litt bedre på D60, selv om det er helt marginale forskjeller vi snakker om.

 

Ja, det er jo igrunn det jeg også har oppfattet, men trenger hjelp for å finne argumenter mot den innebygde "nyere er jo bedre"-holdingen det er så vanskelig å motstå... :)

Lenke til kommentar

Nyere er bedre er en holdning som kun finnes hos de aller mest uvitende og uinformerte tekno-nerdene. DET er det beste argumentet mot "nyere er bedre"-holdningen.

 

Ved overgang fra 20D til 30D var det mange som lot seg friste av større skjerm. Enkelte proffer som foretok overgangen har gått tilbake på den konklusjonen, i og med at fargenøyaktigheten til den gamle skjermen er mye bedre enn på den store, flotte nyere skjermen. Nyere kan med andre ord være dårligere enn det gamle. Et annet eksempel er overgangen fra KM 7D (og 5D) til Sony A100. Det var et betydelig skritt i feil retning mht bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Nå er jo D60 i stor grad en D80 med færre fokuspunkter og lavere byggekvalitet. Ikke er den så fryktelig mye billigere enn storebror heller nå om dagen, så tapet om du smadrer den ene eller den andre blir nesten det samme.

 

D40 kan du få for nesten ingenting i disse dager, og det bør holde i lange baner som backupkamera. Avhengig av hva du har av AF-S-optikk til D80en, så kan du jo spare noen hundringser på å kjøpe det uten optikk også.

Lenke til kommentar
Hadde egentlig tenkt å kjøpe et D40 med 18-55mm, men har jo, typisk nok, lurt på om kanskje D60 er et bedre alternativ...

 

Jeg ville lest her før du kjøpte:

 

http://www.kenrockwell.com/tech/recommended-cameras.htm

 

http://www.kenrockwell.com/tech/d200-d80-d...-d40-5d-xti.htm

 

http://kenrockwell.com/tech/iso-comparison...07-11/index.htm

 

Jeg ville valgt D40 som du kan få under 3000 om du skal ha det som et andrevalg. Ser ikke noe grunn til å kjøpe D60. Da ville jeg heller puttet pengen til et nytt objektiv senere.

 

Dessuten er D40 et utrolig lett kamera og tar meget bra bilder.

Lenke til kommentar

Jeg har en D40X som jeg er godt fornøyd med, men skulle gjerne hatt støvrensinga til D60.

Jeg har for tiden et lånekamera D40 mens 40X'en er til rens (første og siste gang!)

Sannsynligvis ville jeg i det store og hele klart meg med D40 istedet for D40X, eller nå D60. Jeg lager ikke så mange store forstørrelser.

Raw-bildene er mindre, behandles raskere, tar mindre plass osv. Men de er gode for det.

CCD-brikka er mer følsom. Jeg tenkte som for film da jeg kjøpte D40X, men skjønner nå at det blir feil. Det blir ikke mere "korn" selv om følsomheten i D40 er 200 iso, mens D40X / D60 har 100 iso.

D40 har fortsatt et kjempefortrinn: sett blitsen på kameraet, fyr løs manuelt, og du kan synkronisere med alle lukkertider. Jeg har prøvde med 1/4000 sek, og det funker, i alle fall med min (klarerte) National PE-3057. Det klarer ikke D40X D60 D80 å hamle opp med! Der stopper det visstnok på 1/200 sek. D40 har en "dårligere" lukker som tyr til elektronisk lukker ved kortere lukkertid. Resultatet er at blits om dagen lyser opp motivet, mens resten blir "svart som natta".

Endret av Ivar_Schiager
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...