Gå til innhold

Matrise test diskusjon


Anbefalte innlegg

Søkte men fant ingen tråder som handlet om matrise tester, og mønsterene de følger. Noen andre som liker å løse matrise oppgaver?

 

Klarer de fleste på mensas "hjemme IQ test", men ser ikke mønsteret i de siste oppgavene. Noen som vet hvilke "regler" som brukes på matrise tester? Eks: http://www.mensa.no/olavtesten/# Tenker særlig på den siste oppgaven, som jeg absolut ikke ser mønsteret i :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
98 percentile. Hva mener de med det? :p 98% riktig?

98-persentilen er der 98% av befolkningen (i din aldersgruppe) er mindre intelligent enn deg, mens 2% er mer intelligent. Persentiler brukes også i andre sammenhenger, som f.eks for personers høyde. En 95-persentil mann er altså høyere enn 95% av befolkningen, og lavere enn de 5% høyeste. De fleste slike normalfordelinger beskrives med en såkalt gauss-kurve, der de fleste er omkring gjennomsnittet og kun noen få er i endene i kurven.

350px-IQ_curve.svg.png

Lenke til kommentar

Med tanke på resultatene her på forumet, så virker det som mensa gir litt høyere resultater for å la folk tro de er gode nok til å være medlem hehe.

Eller at de glupeste samles her på teknologi delen av forumet?

 

Men poenget med tråden var helst at geniene skulle røpe "triksene" sine ;)

Lenke til kommentar

IQ-en er trikset. Uten høy nok IQ hjelper det forholdsvis lite å bli fortalt mønsteret. :) Flere ting skjer mellom hver boks i de vanskeligste matrisene, og IQ-en avgjør i grove trekk hvor mange av disse ballene du klarer å holde i lufta samtidig. Men for all del, det er ikke noe i veien for å gjøre et forsøk. ;)

Lenke til kommentar
Med tanke på resultatene her på forumet, så virker det som mensa gir litt høyere resultater for å la folk tro de er gode nok til å være medlem hehe.

Eller at de glupeste samles her på teknologi delen av forumet?

 

Men poenget med tråden var helst at geniene skulle røpe "triksene" sine ;)

 

Jeg vil på mange måter tro det er den siste der. Genier har nok ingen triks, det er bare ting de klarer å løse. Det som jeg og du ikke klarer (mest fordi vi ikke klarer å holde alle ballene i luften, noe jeg merket etterhvert ble vanskeligere på de oppgavene hvor flere streker nøytraliserte hverandre og laget en ny figur osv.), er rett og slett ting de klarer fordi de klarer å holde flere baller i luften.

 

Mensa er heller ikke ute etter å rektruttere så mange medlemmer som mulig. De er ute etter å ha en organisasjon for personer som er smarte. På en måte syntes jeg det er noe dumt, ettersom det kan få dem til å føle seg viktigere enn personer med lavere IQ, noe som selvsagt er feil.

 

Men ja, etter min erfaring med mine to år på diskusjon.no så er gjennomsnittet av forumbrukerne nokså smarte, og de smarteste henger nok her på teknologidelen. Bare se på hvor få det er som henger her som er religiøse, hehe :)

 

EDIT: Smart og smart, men generelt over gjennomsnittet vil jeg påstå.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Ja, er enig i det, dere sier. Men når jeg mente "triks", så mener jeg som du nevnte linjer som visker hverandre ut. At det er en måte å løse oppgaven på, hva skal man gjøre for å løse de siste oppgavene? (Ikke på en hvis tid, men gjerne bare løse de med hjelpemidler.)

 

"Når man vet hva man skal se etter, blir det lettere å se det" -Ano Nym 1967

Lenke til kommentar

Første forsøk: Din IQ ble beregnet til 139 tilsvarende 99.5 percentile

 

post-96007-1209162321_thumb.png

 

Hva jeg gjør: Ser etter bevegelsesmønstre både vertikalt og horisontalt samtidig. På grånøyanse-oppgavene prøvde jeg å finne ut hvilken farge (svart, grå, hvit) som dominerte over de andre. Ellers analyserte jeg tallkombinasjoner og forhold mellom figurboksene.

 

Egentlig tenkte jeg ikke over noe av dette mens jeg gjennomførte testen - var bare en slags følelse av at det og det svaralternativet måtte være korrekt.

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Min teknikk: Se etter likheter og ulikheter i bildene. Hva endrer seg fra bilde til bilde, hva endrer seg ikke. For eksempel: Noen av oppgavene avbilder en hvit, grå og svart sirkel i de øverste radene. Det er logisk å anta at den tredje følger samme regelen, selv om stokkingen ikke nødvendigvis er etter et mønster.

 

Om rutenett: Hvis felter i rutenettet er fargelagt, kan man se om disse fargene "flytter seg" fra bilde til bilde. Dette mønsteret kan finne på å gjenta seg. F.eks at de beveger seg 2 ruter med klokka for hvert bilde. Den andre fargen har sannsynligvis et annet mønster.

 

Se på bildene i oppgaven som en tegneserie med progresjon. Denne er ikke nødvendigvis fra høyre til venstre, men er også opp-ned i tillegg for at det skal være logisk. Oppgavemakerene prioriteter som regel høyre-venstre av naturlige grunner. Og de tre øverste bildene er gjerne et eksempel, som de tre neste bildene bekrefter. De tre siste er da en litt vanskeligere/enklere variant (aldri lik) som du skal løse ut ifra reglene på de to radene over.

 

Enkelte figurer er satt sammen av flere. Enkelte ganger er det så åpenbart som en sirkel og en firkant, andre ganger en vanskeligere en med bøyde linjer adskilt av skarpe kanter, for eksempel. Hvis en av disse figurene endrer plassering i bildet gjennom serien, må alle figurene sees på som adeskilte figurer.

 

Så cluet er å se på den øverste rekken, lage en hypotese om hvordan ting endrer seg, (for eksempel, bilde en viser et rektangel. Bilde to viser to bøyde linjer. Disse bøydelinjene kan snus 90 grader mot klokka, og speilvendes lokalt, for så å erstatte to av sidene i rektangelet for å forme tredje figur i bildeserien). Bekreft teorien med rad 2. Stemmer den, gjør det samme på rekke 3. Stemmer den ikke, lag en ny, eller innse at du ikke har kapasitet til oppgaven for øyeblikket (:p)

 

Jeg gjør alltid dette. Spiller aldri med terninger med hva som "føles riktig". Hvis jeg ikke kan forklare meg selv poenget med bildeserien ser jeg ikke på den som et gyldig svar. "Hva er 3²? 9. Hvorfor det? Det bare føltes riktig.. :/"

 

EDIT: Litt bitter over at jeg ikke klarte de siste oppgavene sist, så jeg tok den igjen :p

Tror hypotesen min på siste var litt for kompleks til å være plausibel..

post-34860-1209324356_thumb.png

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

127, hurray. Men altså; jeg skjønner ikke driten etter oppgave 8. Da trykket jeg bare på det som så mest naturlig ut, ser ikke noe mønster, ser bare hva det ikke kan være...med mindre rett på alle frem til nr 8 og feil på resten kvalifiserer til 127, da.

 

Heh, hadde forresten 21 min igjen da jeg var ferdig.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...