Gå til innhold

Matrise test diskusjon


Anbefalte innlegg

Poenget er at jeg orker ikke å gå tilbake for å bevise hvorfor det er sånn eller slik - ser bare at det være sånn med min logikk umiddelbart. Å sitte og analysere oppgavene i detalj gir etter min mening ikke et fullverdig resultat. Alle vil greie oppgavene hvis de bearbeider dem på denne måten over tid. Hadde oppgavene istedet blitt gitt med intervaller på 15-20 sekunder, måtte man ha sett sammenhengen der og da.

 

Jeg arbeider personlig raskest når jeg ikke tenker spesifikt på hver oppgave, men heller bare lar hjernen få jobbe i en jevn flyt: ser figurene, trykker, osv. Her er det vel rimelig individuelt hvordan man fungerer optimalt.

 

Kan være behjelpelig med å forklare løsningen på enkelte oppgaver hvis noen trenger det. Kom på at jeg ikke svarte på nr. 33, og de resterende må jeg derfor ha svart korrekt på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle fortelle litt om en av de verste oppgavene jeg er sikker på jeg hadde mønsteret på, bare for å vise hvor komplisert "oppskriften" kan være. Vedlagt bilde..

 

Jeg lister opp oppskriften i rekkefølgen jeg fikk detaljene ut av analysen min.

  1. Vi starter med to uvanlige figurer, og en kjent i første rad. Vi ser at vi kan dele disse figurene på midten vertikalt og få to symmetriske deler av begge. Dette er de to "elementene" i hvert bilde.
  2. Det er en variant av figurene i hver rad, figuren beveger et hakk mot venstre i rad 2, og beholder denne i rad 3. Alle figurer som går utenfor bildet dukker opp helt til høyre.
  3. Fra første til andre rad kan vi se at de to delene i hvert bilde speilvender seg. Denne er grei å se med en gang.
  4. I tredje rad ser vi en variant av "trekanten" og "sirkelen". Den tredje figuren må derfor være en variant av "kvadratet".
  5. Fra andre til tredje rad ser vi at venstre del av sirkenen er speilvendt igjen. Høyre del forblir den samme. Fra trekanten ser vi at høyre del speilvendes vertikalt. Vi har derfor to aspekter som skjer: vertikal og horisontal speilvending, i begge tilfellene, på forskjellige deler. På sirkelen er venstre del speilvendt horisontalt, høyre del vertikalt. På Trekanten er høre del speilvendt vertikalt og horisontant. Siste mulighet er dobbel speilvending på venstre del.
  6. Vi tar derfor kvadratet fra bilde tre, rad to, og speilvender venstre del vertikalt og horisontalt. Vi får det øverste bildet i midten.

Fredrik: Greit nok. Jeg lager denne oppskriften, men jeg trodde det var litt av IQ-fenomenet å klare å gjøre dette fortest mulig? Jeg løste overnevnte på litt under 2min. Sier seg selv at det går fortere rundt i huet enn det krever å få hele tankeprosessen ned på papir/forum.. ^^ Jeg er nok en mer systematisk person, og ikke en "natural", som det virker du er..

post-34860-1209325714_thumb.png

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar
[*]Fra andre til tredje rad ser vi at venstre del av sirkenen er speilvendt igjen. Høyre del forblir den samme. Fra trekanten ser vi at høyre del speilvendes vertikalt. Vi har derfor to aspekter som skjer: vertikal og horisontal speilvending, i begge tilfellene, på forskjellige deler. På sirkelen er venstre del speilvendt horisontalt, høyre del vertikalt. På Trekanten er høre del speilvendt vertikalt og horisontant. Siste mulighet er dobbel speilvending på venstre del.

 

Mulig jeg ikke er helt duggfrisk i hue i dag, men hva er det som gjør at du mener det er høyre del som speiler seg vertikalt, og ikke venstre?

 

Når det gjelder IQ-tester og "juks" så blir det litt lite meningsfyllt å snakke om i mine øyne, bare å ta slike tester er jo "juks" det er en tenkemåte som man lett kan trene til å bli bedre ved å ta mange tester. Således er jo IQ-tester ihvertfall ingen nøyaktig indikator på intelligens.

 

AtW

Lenke til kommentar
Mulig jeg ikke er helt duggfrisk i hue i dag, men hva er det som gjør at du mener det er høyre del som speiler seg vertikalt, og ikke venstre?

 

Når det gjelder IQ-tester og "juks" så blir det litt lite meningsfyllt å snakke om i mine øyne, bare å ta slike tester er jo "juks" det er en tenkemåte som man lett kan trene til å bli bedre ved å ta mange tester. Således er jo IQ-tester ihvertfall ingen nøyaktig indikator på intelligens.

 

AtW

 

På sirkelen ser vi venstre del speilet horisontalt, og høyre vertikalt (ikke synlig pga halvsirkelens form). På trekantfiguren er høyre del speilvendt begge veier. Siste mulighet er en dobbel speilvending av venstre del.

Lenke til kommentar
Mulig jeg ikke er helt duggfrisk i hue i dag, men hva er det som gjør at du mener det er høyre del som speiler seg vertikalt, og ikke venstre?

 

Når det gjelder IQ-tester og "juks" så blir det litt lite meningsfyllt å snakke om i mine øyne, bare å ta slike tester er jo "juks" det er en tenkemåte som man lett kan trene til å bli bedre ved å ta mange tester. Således er jo IQ-tester ihvertfall ingen nøyaktig indikator på intelligens.

 

AtW

 

På sirkelen ser vi venstre del speilet horisontalt, og høyre vertikalt (ikke synlig pga halvsirkelens form). På trekantfiguren er høyre del speilvendt begge veier. Siste mulighet er en dobbel speilvending av venstre del.

 

Vel, jeg spør igjen, hva er det som gjør at du mener det er høyre og ikke venstre del som er spesielt vertikalt? Hvorfor kan ikke venstre sirkeldel være speilet både horisontalt og vertikalt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Har tatt litt av her inne, det er bra :)

 

Mange flotte løsninger!

På den rett over her, så tenker jeg nedenfra og opp. Hvor summen av de to nederste blir hva som står i den øverste ruta. Selv om det er noen mangler, så er det, det jeg synes blir mest riktig. Om man ser den i midten burde resultatet hatt bare en liten tapp. Og den nederste i midten burde hatt enda større "tenner". Hmm, ble litt mye som var galt i oppgavene her - kanskje jeg har feil? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...