Gå til innhold

Jobbsøknad - ventetid på svar


Anbefalte innlegg

Hvor lang tid ca må en egentlig påregne at det tar, etter at søknad er sendt og søknadsfristen er ute, før man får innkalling til intervju eller eventuellt avslag?

 

Siste søknadsfrist på en jobb som jeg trakter etter var forrige fredag.

 

hilsen en som kun er vant med å fikse jobber via kjentfolk :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg var på et jobb intervju for et par års tid tilbake hvor det gikk to-tre måneder uten at noen av søkerene hadde hørt noe i ettertid. Eg hadde ringt et par ganger og etterlyst informasjon lenge før det var gått såpass lenge, og det hadde flere av de andre også. Plutselig en dag falt det et brev ned i postkassen min hvor eg ble invitert inn på en ny runde. Dette var da ca 3 måneder i ettertid.

 

Men samtidig var eg hos en annen bedrift i samme tidsperiode og der fikk eg et jobbtilbud i eposten min mens eg var på vei hjem i fra intervjuet.

 

Så det varierer veldig i fra bedrift til bedrift. Men det skader ikke å ringe for å vise interesse. Hvor tidlig man kan begynne med dette varierer jo i forhold til hva de fortalte deg på intervjuet. Det er normalt å opplyse om videre fremgang i prosessen. Tar det lenger tid en dette kan man fint ringe.

 

For øvrig trenger eg vel ikke å si hvilken av de to jobbene eg tok? :)

Lenke til kommentar

Jeg var nylig gjennom en rekrutteringsprosess hvor jeg søkte hos ganske mange. Jeg hadde ikke i mine villeste fantasier trodd at bedrifter kunne vente så lenge etter frist som jeg opplevde at mange gjorde. Bedriftene med profesjonalisert rekrutteringstjeneste er kjappe som bare det, som oftest ringer de dagen etter frist og har intervjuer senest et par dager etter. Blant de øvrige varierer det veldig. Da jeg skulle velge jobb hadde jeg avfeid en lang rekke søknader fordi jeg ikke hadde ført fra dem. Så, opptil en og en halv måned etter at jeg hadde takket ja til en jobb flommet det på med innkallinger til intervjuer. Jeg hadde ikke hatt grunn til å avfeie noen av søknadene, for jeg fikk intervju på alle sammen - dog tok det forferdelig lang tid. Jeg tenker som så at i et hett arbeidsmarked kan man ikke holde på sånn, men de ble like overrasket hver gang jeg takket nei til intervju. Det var snakk om store og kjente selskaper, så dette er ikke et fenomen forbeholdt små selskaper.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Spørsmål ang samme tema:
Jeg er 19år, og søkte på en sommerjobb..

Annonse lagt ut: 25.Januar

Søkte på stillingen: 26.Januar

Frist: 02.Februar.

 

Det står i annonsen at rekkurtering vil skje fortløpende, og antall stillinger:15.

Betyr det at jeg i teorien kan få svar på søknaden i morgen? Når bør jeg ringe og evnt spørre hvordan det går med ansettelsesprosessen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...