Gå til innhold

Refleksjon: Nå begynner GPS-krigen


Anbefalte innlegg

Jeg vil påstå at mobiltelefonene blir "allround" produkter i fremtiden som gjør alt halvveis bra.

Men skal man ha produkter som virkelig gir valuta for pengene så må man nok ha dedikerte produkter. digitale kameraer er mye bedre enn kameraene på mobiltelefoner. dedikerte mp3 spillere har generellt bedre lydkvalitet enn avspillerne på mobiltelefoner, da gjerne også mer gjennomtenkte spillere. Samme med radio på mobiltelefoner. dårlige mottakere og generellt dårlig kvalitet.

GPS på mobiler er en fin ting å ha som man kan vise til misunnelige kamerater, etterpå kan man irritere seg over at den funksjonen bruker opp strømmen på batteriet.

 

Har jeg fått frem poenget mitt nå? :D

 

Jeg vil si det at slike som mener at mobiltelefoner skal ta over alle funksjoner og skvise ut de andre fra markedet er litt vel optimistiske. Jeg vil heller si at det kommer som et fint tillegg til det man har i dag. GPS i bilen, på fjellet osv. og så telefonen om man går på gata i en ukjent by og har klart å glemme igjen GPS'en hjemme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil påstå at mobiltelefonene blir "allround" produkter i fremtiden som gjør alt halvveis bra.

Men skal man ha produkter som virkelig gir valuta for pengene så må man nok ha dedikerte produkter. digitale kameraer er mye bedre enn kameraene på mobiltelefoner. dedikerte mp3 spillere har generellt bedre lydkvalitet enn avspillerne på mobiltelefoner, da gjerne også mer gjennomtenkte spillere. Samme med radio på mobiltelefoner. dårlige mottakere og generellt dårlig kvalitet.

GPS på mobiler er en fin ting å ha som man kan vise til misunnelige kamerater, etterpå kan man irritere seg over at den funksjonen bruker opp strømmen på batteriet.

 

Har jeg fått frem poenget mitt nå? :D

 

Jeg vil si det at slike som mener at mobiltelefoner skal ta over alle funksjoner og skvise ut de andre fra markedet er litt vel optimistiske. Jeg vil heller si at det kommer som et fint tillegg til det man har i dag. GPS i bilen, på fjellet osv. og så telefonen om man går på gata i en ukjent by og har klart å glemme igjen GPS'en hjemme.

:thumbup: Helt enig.

Ein må også tenke på batteriet. Alle disse funksjonene vil nok suge ein god del strøm.

For min del så er ringefunksjonen det viktigste på mobilen.

Lenke til kommentar
GPS på mobiler er en fin ting å ha som man kan vise til misunnelige kamerater, etterpå kan man irritere seg over at den funksjonen bruker opp strømmen på batteriet.

 

Har jeg fått frem poenget mitt nå?

Da må jeg jo nesten prøve å gjøre poenget mitt mer klart også :)

 

Jeg synes GPS på mobilen er absolutt genialt. En separat GPS enhet var aldri der når jeg en sjelden gang trengte den. Mobilen er med meg over alt, og i bilen går den i krybba si og får strøm så strømforbruk er ikke noe tema. At skjermen er litt mindre enn min forrige GPS har aldri plaget meg så mye som et sekund, så for min del har ikke det vært et tema. Mobil-GPS har altså for mitt bruk (i bil) knust dediserte GPS enheter. Den gjør en like god jobb, og er alltid der når jeg trenger den.

 

Grunnen til at jeg ikke føler det er direkte sammenlignbart med kamera er begrensningene som ligger i størrelsen på mobiltelefoner. Jeg vil aldri kunne si at mobilen tar så nær opptil like gode bilder som dediserte kamera at jeg kan bruke mobilen i steden. En stor del av det som avgjør bildekvalitet er optikk og sensor. Begge deler er ganske sterkt påvirket av "jo større jo bedre", og det rimer veldig dårlig med mobiltelefoner.

 

Så, for GPS sin del er mobilen minst 9/10 av det en dedisert enhet er for mitt bruk, i tillegg til det enorme plusset at den alltid er der jeg trenger den. På kamerafronten er mobilen mer i området 2/10. Og der vil den antageligvis forbli. Mobilprodusentene bøtter på med megapiksler uten å gjøre stort med optikk og sensorstørrelse. Det blir det bare "se så mange megapiksler" på pakken ut av, ikke bedre bilder.

Lenke til kommentar
:thumbup: Helt enig.

Ein må også tenke på batteriet. Alle disse funksjonene vil nok suge ein god del strøm.

Funksjonene skrus av og på etter behov. Når de er av bruker de ikke strøm whatsoever. Men, klart, den typen mobiltelefoner som har alle disse funksjonene er gjerne litt strømkrevende i seg selv pga. OS og skjermstørrelse/lysstyrke.

 

Er ikke noe problem for min del. Så lenge mobilen holder et par dager til normalt bruk er jeg fornøyd, og det har ikke vært noe problem hittil. Men er man av typen som drar på ferie 1-2 uker og vil slippe å ta med lader er det nok best å grave frem en mer basic mobil ja. Jeg kjenner et par med den innstillingen og de sverger til mobiler fra før århundreskiftet.

Endret av Mascot68
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...