Gå til innhold

Den store Grilltråden


n4w

Anbefalte innlegg

Er det flere som har prøvd å grille kylling hel på en øl-(eller cola)boks? Fikk rå kylling på Ica, men til min store frustrasjon var jeg ikke mann om å få tredd kyllingen på boksen; den var for trang (og revnet)! Det så jo så lett ut i denne

.

lonestarchix.jpg

Så det kan være en fordel med mindere boks (ala red bull) om du ikke får tak i en Gourmet Broiler. Var også litt uheldig med for mye varme; helst ikke over 200C under lokket på grillen - jeg var oppe i 250 og da tok bena nederst på kyllingen fyr (gass / elektrisk grill er nok en fordel til dette)!

Men med litt partering og ettergrilling av de respektive delene av kyllingen ble resultatet meget bra og smakfullt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grilla koteletter, generelt alt kjøtt er godt på en grill. Gjerne samme med et grillspyd og litt salat eller potetsalat til :love:

 

 

 

(også glad i vanlig grillpølser, kan også skifte mellom ostegrill etc)

 

Edit: Btw, noen som har grilla en hel gris før? Lurer på om vi skal prøve dette i sommer. :)

Endret av HaueR
Lenke til kommentar
Btw, noen som har grilla en hel gris før? Lurer på om vi skal prøve dette i sommer. :)

Håper det er en sped-gris du skal prøve deg på. For en fullvoksen stor gris tror jeg du trenger 2 halve oljefat for å få fyrt oppunder. Spedgris klarer man vel med en litt stor gass- eller kullgrill, selv om jeg nok ville foretrukket en kullgrill med stativ til å rotere grisen rundt på, og som man kan fore javnt med kull. Ellers er det bare å ta tiden til hjelp (og ha et steketermometer i skinken på den).

Lenke til kommentar

Jeg brukte Frydenlunds!! (Ikke bruk Ringnes eller Tou)

 

Hva angår slaktere som har helt sjef grillmat så kan jeg anbefale Strøm-Larsen på Torshov (Vogts gate). De lager sine egne grillpølser (i mange smaksvarianter) og marinerer mange typer kjøtt som er ferdig til grilling nå i sesongen. Koster litt ekstra i forhold til Rimi, men jeg synes det er verd hver eneste krone!

Lenke til kommentar
Jeg kjører IKKE til oslo for å gå på slakter :p

Dere på Vestlandet får holde dere til å grille opp al den fele oppdrettsfisken deres :tease: Laks T-Bone? Du får jo laksepølser mener jeg.

 

Nei, får ringe Strøm-Larsen å høre om de har en stor feit T-bone på lager i dag.

 

Edit: De hadde en svær kam liggende, så jeg kunne få dem fra 400gr og opp :dribble:

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

En oppskrift på BBQ-saus jeg fikk fra læreren min.

 

BBQ- saus:

Nøytral olje

4 deler ketchup (Heinz)

1 del chilisaus (Heinz)

Litt appelsinjuice

Noen dråper sitronjuice

Litt coke (ikke pepsi..aldri pepsi)

Noen dråper tabasco

Litt soyasaus (kikkoman)

Paprikapulver

Cayennepepper(litt)

Sukker

 

Testet og med veldig bra resultat. :)

Endret av Odd Ball
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har et ønske om å starte med grilling, da jeg anser det som en av de viktigste bestanddelene i en vellykket sommer. Det er bare noen små problemer:

 

1. Jeg SUGER til å grille. I fjor tok jeg initiativet selv bare en eneste gang, og det var en flau affære. Etter en time og en halvliter med tennvæske, endte jeg opp med å varme kotelettene over komfyren, da kullet nektet å ta fyr uansett hva jeg fant på.

2. Familien min suger til å grille, og grillmat har aldri vært vår ting. Altså ingen tips å hente fra den kanten.

3. Jeg har ingen grill. Den gamle kulegrillen rusta over vinteren.

 

Noen som har noen tips til hva jeg bør begynne med å gjøre/lese/kjøpe? Trenger hjelp til ALT :p

Lenke til kommentar

Jeg har et ønske om å starte med grilling, da jeg anser det som en av de viktigste bestanddelene i en vellykket sommer. Det er bare noen små problemer:

 

1. Jeg SUGER til å grille. I fjor tok jeg initiativet selv bare en eneste gang, og det var en flau affære. Etter en time og en halvliter med tennvæske, endte jeg opp med å varme kotelettene over komfyren, da kullet nektet å ta fyr uansett hva jeg fant på.

2. Familien min suger til å grille, og grillmat har aldri vært vår ting. Altså ingen tips å hente fra den kanten.

3. Jeg har ingen grill. Den gamle kulegrillen rusta over vinteren.

 

Noen som har noen tips til hva jeg bør begynne med å gjøre/lese/kjøpe? Trenger hjelp til ALT :p

Jeg har ikke særlig peiling selv, men kanskje han der grillkongen fra USA kan hjelpe deg: http://www.craig.no/kategori/grilltips/

:)

Lenke til kommentar

Grillspyd, folkens... Grillspyd!

Med lammekjøtt, kyllingfilet, oppdelt flintstek, sopp, småtomater, rødløk, ostepølsebiter, og kanskje litt paprika for fargen sin skyld. Og en god Lundetangen sommerøl inntil. DA snakker man livets glade dager. :love:

 

edit: Alt av kjøtt må selvfølgelig marineres i minst to døgn før det skal grilles

 

Det hørtes altfor fantastisk ut!

Lenke til kommentar

Det høres helt L4r5 ut faktisk :p

 

Og alt (untatt marineringen) må selvfølgelig skje i godt selskap på en varm sommerettermiddag :)

 

Jeg har et ønske om å starte med grilling, da jeg anser det som en av de viktigste bestanddelene i en vellykket sommer. Det er bare noen små problemer:

 

1. Jeg SUGER til å grille. I fjor tok jeg initiativet selv bare en eneste gang, og det var en flau affære. Etter en time og en halvliter med tennvæske, endte jeg opp med å varme kotelettene over komfyren, da kullet nektet å ta fyr uansett hva jeg fant på.

2. Familien min suger til å grille, og grillmat har aldri vært vår ting. Altså ingen tips å hente fra den kanten.

3. Jeg har ingen grill. Den gamle kulegrillen rusta over vinteren.

 

Noen som har noen tips til hva jeg bør begynne med å gjøre/lese/kjøpe? Trenger hjelp til ALT :p

 

1. Gassgrill! (Noen mener sikkert at jeg banner i kirka nå, men jeg liker gassgrill)

2. Ikke så mye å gjøre med det.

3. Kjøp en ny. Griller får man tak i hvor det skal være nå for tida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...