Gå til innhold

Hvor lenge/langt må jeg jogge for å se resultater?


Anbefalte innlegg

Håper på å gå ned i vekt og få bedre kondis og utholdenhet før sommerferien er over, så hvor lenge/langt burde jeg jogge da? Jeg kommer til å jogge tre ganger i uka. Er i ganske dårlig form fra før, hvis det har noe å si...

 

Takker for svar =)

Endret av Dyrehagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bebeluv: det der gjelder å gå ned i vekt. Han vil komme i bedre form også.

Formen forbedrer seg veldig, veldig fort om du er i dårlig form fra før. For å gå ned i vekt må du spise mindre enn du forbrenner. Det kan du gjøre enten ved å spise mindre, eller forbrenne mer. Det enkleste er en blanding.

Lenke til kommentar

For å gå ned i vekt trenger du faktisk ikke jogge i det hele tatt, men det kan hjelpe litt på forbrenningen, alt man trenger er egentlig et kcal underskudd for å gå ned i vekt.

 

Du kan begynne med å spise i et kcal underskudd med mye proteiner og fett og samtidig litt karbohydrater for å ikke miste alle energien.

 

Du kan jo begynne å jogge så kan du først se hva du klarer og så gjøre dette 3-4 ganger i uken.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe spesielt til treningsgrunnlag ville jeg tatt det litt med ro i begynnelsen. Det er ikke å anbefale å kaste seg rett på hardkjøret med 3-4 løpeturer i uka. Du kan ende opp med en knekk både fysisk og psykisk.

 

Start lett med turer der du veksler på å gå og løpe. Gradivis progresjon er tingen. Etter hvert kan du jo fleske til med noe killerintervaller, disse gjør underverker for oksygenopptaket.

 

Målet ditt er mer en oppnåelig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
da jeg startet å jogge så var jeg i ganske dårlig form...jogget 1 km å var ganske sliten etterpå..fortsatte med dette i en uke, kom i form med en gang etter denne uka, jogga 5km uten problemer like etter denne uka :D

Spiser du frukt etter du har trent? Grovbrød med sundt pålegg til vanlig og strekker ut etter trening?

Lenke til kommentar

Om han er i samme situasjonen som jeg var da jeg begynte å jogge, trenger han ikke tenke så mye på hva han spiser og hvor mye han få i seg.

Det som var dealen med meg, var at jeg aldri ble "sliten" men pusten satte bremser.

Kjør litt intervaltrening for å få opp O2-opptaket! Jogg halve løypa i vanlig tempo, så tar du resten intervaltrening.

 

Tok ikke mange turene før jeg merket en stor forbedring, og trener enda litt interval når jeg jogger.

Lenke til kommentar
For å gå ned i vekt trenger du faktisk ikke jogge i det hele tatt, men det kan hjelpe litt på forbrenningen, alt man trenger er egentlig et kcal underskudd for å gå ned i vekt.

 

Du kan begynne med å spise i et kcal underskudd med mye proteiner og fett og samtidig litt karbohydrater for å ikke miste alle energien.

 

Du kan jo begynne å jogge så kan du først se hva du klarer og så gjøre dette 3-4 ganger i uken.

jeg ville nok begynt forsiktig med en kort tur på 30-40 min hver uke i begynnelsen iallefall. om han ikke er vant med å jogge. Så ville jeg økt til to etter 3-4 uker. Før jeg kanskje ville begynt på noe lengre turer/intervall :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg drevet med jogging noe av og på, og har drevet med sport i alle år, men har lagt opp nå og nylig begynt med "egentrening" igjen. Jeg tar alt fra 20-50 minutters joggetur annenhver dag, går gjerne litt, tar gjerne litt sprint og noen lengre slakkere strekninger. Har fungert godt for min del, og vil påstå at noe slikt kan funke - uten at jeg har særlig viten om akkurat dette.

 

Som andre sier her, ikke ta deg helt ut til å begynne med. Gjør noe som er realistisk for formen din for øyeblikket og trapp så videre oppover :) Å føre statistikk fungerer veldig bra for min del også. Tid på visse strekninger fra uke til uke, situps, armhevninger etc - det å se progresjonen i tall og kjenne at "i dag klarer jeg mer!!" er utrolig motiverende for min del :)

 

Lykke til! Å komme i form kan være utrolig frustrerende til tider, men herlig når man får det til.

 

--

 

Lurer for så vidt selv på om annenhver dag med jogging er "for mye" med tanke på skader, muskler o.l ? Er det noe jeg "må føle selv"? Dette tilsvarer 3-4 ganger uken og er mer enn før - selv om jeg trente håndball optil 5 ganger uken for bare et år siden, der håndballen var en mye mer fleksibel treningsform. Er egentlig ganske uerfaren innen dette området.

Endret av akarno
Lenke til kommentar
Om han er i samme situasjonen som jeg var da jeg begynte å jogge, trenger han ikke tenke så mye på hva han spiser og hvor mye han få i seg.

Det som var dealen med meg, var at jeg aldri ble "sliten" men pusten satte bremser.

Kjør litt intervaltrening for å få opp O2-opptaket! Jogg halve løypa i vanlig tempo, så tar du resten intervaltrening.

 

Tok ikke mange turene før jeg merket en stor forbedring, og trener enda litt interval når jeg jogger.

 

Støtter denne. Du må ikke jogge langt og lenge for å gå ned i vekt. Jeg gikk ned 12 kg ved å kjøre gerilja kardio programmet i ca 2 måneder, samtidig som jeg kombinerte kostholdet med lite fett og mye proteiner. Tok meg 12 minutter om morgenen. Mange mener du forbrenner mer med 12 minutter gerilja kardio enn 60 minutters rolig jogging. Kondisjonen øker også, og når kondisjonen øker, så øker kroppens forbrenning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...