Gå til innhold

Hvilket kamera? Ixus860 vs DMC-FX30 vs Finepix F100fd vs DMC-F35


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et nytt kompakt kamera med vidvinkel.

 

Videofunksjon er ikke så viktig.

Har kommet fram til enten Canon Ixus 860, Panasonic Lumix DMC-FX30, FujiFilm Finepix F100fd eller Panasonic Lumix DMC-FX35.

 

FX30 er det rimeligste kameraet til ca 1800

Ixus 860 litt dyrere til ca 2300

Og F100fd ca 2900

og DMC-FX35 ca 3000.

 

Finner svært lite tester av F100fd siden det er såpass nytt. Det samme med DMC-FX35.

Er på jakt etter det kamerat med minst støy på vidvinkel og ved litt høyere ISO > 400.

 

Greit med et kompakt kamera. Ut i fra bilder regner jeg med Ixus 860 er det største?

Zoom er jo kjekt, men 3,8x holder nok. Megapixler har ingenting å si for min del, da disse kameraene har mer enn nok.

 

Så hvilket kamera er best all around? Er de andre kameraene verdt de ekstra pengene? Eller skal jeg bare gå for FX30, da jeg har lest det er støy på både F30, Ixus860 ved høyere ISO.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er på jakt etter et nytt kompakt kamera med vidvinkel.

 

Videofunksjon er ikke så viktig.

Har kommet fram til enten Canon Ixus 860, Panasonic Lumix DMC-FX30, FujiFilm Finepix F100fd eller Panasonic Lumix DMC-FX35.

 

FX30 er det rimeligste kameraet til ca 1800

Ixus 860 litt dyrere til ca 2300

Og F100fd ca 2900

og DMC-FX35 ca 3000.

 

Finner svært lite tester av F100fd siden det er såpass nytt. Det samme med DMC-FX35.

Er på jakt etter det kamerat med minst støy på vidvinkel og ved litt høyere ISO > 400.

 

Greit med et kompakt kamera. Ut i fra bilder regner jeg med Ixus 860 er det største?

Zoom er jo kjekt, men 3,8x holder nok. Megapixler har ingenting å si for min del, da disse kameraene har mer enn nok.

 

Så hvilket kamera er best all around? Er de andre kameraene verdt de ekstra pengene? Eller skal jeg bare gå for FX30, da jeg har lest det er støy på både F30, Ixus860 ved høyere ISO.

PRØV Å FINNE DEG EN FUJI F31FD...

 

:)

 

BESTE KAMRA AV DE DU RAMSA OPP SLÅR DE NED I BØTTA.

Lenke til kommentar
PRØV Å FINNE DEG EN FUJI F31FD...
Var sluttsolgt fra Fujifilm i Norge i august - så da blir det brukt i så fall. Forøvrig er det en stor klump sammenliknet med disse kameraene - men ja, det er et meget godt kamera.

 

Personlig ville jeg vurdert Panasonic FX35 veldig sterkt, men da som supplement til speilrefleks. Støyen er forøvrig helt uavhengig av bildevinkelen, men Panasonic har typisk hatt høyere støynivå på høyere ISO-verdier enn Fujifilm. Det er likevel ikke noe problem med ISO100 og 200, og de fleste vil ikke ha noen problemer med ISO400 heller. Skal du bare lage 10x15 prints, vil også ISO800 fungere, selv om du da vil kunne merke at detaljnivået har blitt mindre. Jada, F30/F31fd er bedre på disse områdene, men du mister enormt med vidvinkel, får ikke bildestabilisator, et fysisk større kamera, og betydelig mer kromatisk aberrasjon/purple fringing (som faktisk er et problem på F30/F31fd). Men vidvinkelen som FX-35 tilbyr er unektelig dens største fordel, sammen med bildestabiliseringen. Jeg har selv erfaring med FX-30 fra minitesten her på Akam, og bildestabilisatoren på FX-30 er en av de aller beste jeg har prøvd.

 

Camera Labs har forøvrig testet FX-35, ja den får kritikk for støynivået, men på tross av det får den Highly Recommended, for det er et meget godt kamera. Bildekvaliteten på ISO100-800 overgår uansett det du ville fått til med et kompaktkamera med film, noen unntak selvfølgelig, men stikker du fingeren i jorden og faktisk ser på hva de fleste bruker et kamera til - å ta bilder for minnenes skyld, printe dem i 10x13 og sette dem i album - så vil nærmest samtlige kameraer på markedet gjøre en god jobb i de fleste omgivelser. Nei, du kan ikke ta virkelig gode nattbilder, eller skrive ut alle bilder du tar i A3 med supert resultat, men jeg må innrømme at det er ikke mange bilder tatt med speilrefleks og god optikk heller som er tatt på ISO800 og 1600 som jeg ville henge på veggen - mest fordi det er bilder som er tatt i situasjoner som ikke fortjener en plass på veggen uansett...

Lenke til kommentar
Prøvd 100fd. Sliter med samme problemer som i 50 med støy.

Slik at det beste fuji kamra for salg er 40 og 47 fd.

Joda, men er vidvinkel på ønskelisten kan disse avskrives umiddelbart. 36mm vidvinkel er ikke spesielt mye, og overgangen til 28mm er _merkbar_, for å ikke snakke om 25mm som FX-35 gir.
Lenke til kommentar

Da blir det enten et Ixus860, FX35, FX30 hvis det er samme mengde støy som F50fd.

 

Har forresten et speilrefleks kamera. Så derfor jeg vil ha et lite og kompakt kamera med vidvinkel.

 

Hvordan er hurtigheten på disse forskjellige kameraene?

Greit med et kamera som er kjapt å starte opp og ta bilder.

Regner med batterilevetid er på ca 300 bilder på samtlige?

Lenke til kommentar
Da blir det enten et Ixus860, FX35, FX30 hvis det er samme mengde støy som F50fd.
F50fd og F100fd er nok like gode som alle disse på støy - selv om forgjengerne var bedre er ikke det kameraet dårlig. Jeg hadde valgt FX-35 ved siden av et speilreflekskamera, fordi det er et kamera man ville stort sett brukt i gode lysforhold, og bildekvaliteten er god nok. Egenskaper som bedre vidvinkel kan man ikke på noen som helst måte lure seg rundt, og detaljnivået _på print_ vil være tilstrekkelig til 99.99% av bildene mine, selv på ISO400 og 800.

 

Hurtigheten, altså utløserhastigheten, er helt grei. Litt forsinkelse, men ikke plagsomt. Oppstartshastigheten har også blitt godkjent de senere årene, selv om det ikke er det samme som speilrefleks. Det er sjelden du må vente på kameraet. Batterilevetiden er også grei nok, de fleste vil du nok få omlag 300 bilder med ja, selvfølgelig avhengig av hvor mye du ser på dem.

Lenke til kommentar

finepix f100fd, les mer på dpreview.com forumene, der finner du samples m.m.

 

MEN! Mange har problemer med "pink banding" i mørke områder på iso400 og spes iso800 bilder, buyer beware.

 

fx35 har dårligst bildekvaliet mtp. støy, og den har støyreduksjon som fjerner detaljer selv ved iso100, ikke bra om du trenger crops fra små områder fx.

Lenke til kommentar

Vel, canon er flinke mtp støyprosessering selv om de bruker en relativt liten sensor, men fuji trekker nok det lengste strået. Men vær OBS, mange har rapportert om lilla bånd i bildet spes ved iso800 i mørke områder med f100fd.. Skal ikke være lett.

Lenke til kommentar
fx35 har dårligst bildekvaliet mtp. støy, og den har støyreduksjon som fjerner detaljer selv ved iso100, ikke bra om du trenger crops fra små områder fx.
Vil bare bemerke at det er svært få brukere som egentlig gjør dette, og at sånn sett er mye av støyproblematikken opphauset. Ja, selvfølgelig vil man ha best mulig bildekvalitet, men forskjellene gjør seg ikke utslagsgivende i vanlige printstørrelser - som tross alt er det de aller fleste bruker i tillegg til skjermvisning.

 

Vel, canon er flinke mtp støyprosessering selv om de bruker en relativt liten sensor, men fuji trekker nok det lengste strået. Men vær OBS, mange har rapportert om lilla bånd i bildet spes ved iso800 i mørke områder med f100fd.. Skal ikke være lett.
Sistnevnte vil mest sannsynlig bli oppdatert i firmware om kort tid, får du problem med det er det bare å klage, så går det antakelig litt fortere.
Lenke til kommentar
Joda, opphauset er den kanskje, men så spør karen i dette tilfelle etter kameraet med best bildekvalitet ved høy iso..

 

Alt til sitt bruk, kanskje trenger han å bruke små crops fx.

Ja, trådstarter etterspør best bildekvalitet ved høy iso. Etter min oppfatninger er Fuji suverent best både på detaljgjengivelse og støyfjerning. Iso 400 ser veldig bra ut, og selv iso 800 ser bra ut selv om de fineste detaljene i kosten er borte. Hvordan ser iso 1600 ut grkn?

 

EDIT:Rettet skrivefeil.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Veldig bra tråd, glad jeg kom over denne noe "gamle" tråden. Ser mange av de nyere tråden innehar mange av spørsmålene som kanskje kan bli besvart i denne tråden.

Hadde vært interesannt å fått eksempel på ixus 90 eller kanskje det nye ixus 870 ( SD880) kameraet.

Driver selv å skal kjøpe kamera og som vanlig er ikke det lett å finne rett kamera. Panasonic fx-35 virker å være veldig nære det ultimate kamera, men det er desto værre på ISO verdiene. Er det noen som har dette kameraet og kan si noe om dette? Er litt redd bildene kan bli under middels bra i dårlig belysning, men kanskje ikke dette synes så bra v/utskrift i vanlige papirstørrelser.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...