Penneknekt Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 (endret) God ettermiddag, godtfolk! Jeg er på jakt etter et ny spillyndling. Jeg har egentlig ikke noen klar definisjon på hva jeg er ute etter, men jeg skal forsøke å beskrive min spillsmak: Jeg liker konflikt i spill. Væpnet konflikt. En kombinasjon av strategi og taktikk er å foretrekke. Langsiktig planlegging kontra micromanagement. Tenk Total War-spillene, der du bruker halvparten av tiden på å bygge opp krigsmaskineriet, inngå allianser og planlegge snikmord, mens resten av tiden brukes på å utmanøvrere fienden på slagmarken. Jeg liker rollespillelementer i strategispill; karakterer eller enheter som utvikles, forbedres, tilpasses. Syndicate-spillene eller X-COM-serien (der du kan oppgradere fotsoldatene dine, forske frem ny teknologi, forbedre våpen) er gode eksempler. Ideelt sett skulle spillet ha inneholdt en kombinasjon av disse tre. Grafikk er ikke så viktig, men det er jo selvsagt ingen ulempe om spillet ser bra ut. Jeg er opptatt av atmosfære, men om spillet foregår i fjern fremtid eller fortid er mindre viktig. Jeg må riktignok ta ett forbehold: Civilization-serien er jeg nemlig ikke (!) så glad i, av den (rare?) grunn at spillene blander sammen alle mulige tidsepoker. For meg blir illusjonen brutt straks jeg ser en stridsvogn i kamp med huleboere. Finnes det noen slike spill der ute som jeg kan ha oversett? Eventuelt noen spill under utvikling som ikke er så alt for langt unna? Endret 16. april 2008 av Penneknekt
Gaute65 Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Jeg vil foreslå Doomsday. Der spiller du et land fra 1936 og fram til 57. http://www.gamersgate.com/index.php?page=p...-PDX10&cat=
AvidGamer Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Hm, UFO:Aftermath tror jeg vil passe, og dens expansions. Ellers er Supreme Commander og Company of Heros å anbefale innen RTS stylen.
Loeve Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Sjekk ut Company of Heroes. Strategispill som tar utgangspunkt i D-dagen hvor du skal lede amerikanske tropper trygt i havn og knerte sutrete nazister rundt omkring i Frankrike. Micromanagement er veldig viktig, til tross for at du styrer kompani og ikke individuelle soldater, da det er massevis av knask å ta hensyn til. Likte det veldig godt, selv om jeg har blitt rimelig lei av RTS-sjangeren i sin helhet siden Dune II omtrent :>
Penneknekt Skrevet 15. april 2008 Forfatter Skrevet 15. april 2008 Både UFO:Aftermath og Doomsday kan være verdt en titt. Supreme Commander og Company of Heroes er ikke helt det jeg er ute etter. Blir for flatt, på en måte. La forslagene strømme inn!
Gaute65 Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 (endret) Paradox, de som lager Doomsday, har flere titler EU3, der du spiller et land fra 1453 fram til 1789. Tror du har ca 150 land å velge blandt. Hvis du virkelig liker detaljer, så er Victoria + utvidelsespakken Revolution + forum utviklede moden VIP et must. Virkelig bratt læringskurve, mange ting å holde styr på. Varer fra 1836 til 1936. Her er en link til en AAR. Begge fåes kjøpt på Gamersgate. Jeg spiller ingen andre spill en de fra Paradox, har enda ikke funnet noen andre som lager slike spill. Edit: En Doomsday AAR som Tyskland med start i 20/6-44 Endret 15. april 2008 av Gaute65
Penneknekt Skrevet 16. april 2008 Forfatter Skrevet 16. april 2008 Europa Universalis ser jo interessant ut, men dette spillet er vel utelukkende strategisk? Skulle gjerne hatt innflytelse på taktikk også, mer direkte kontroll over styrkene i kamp. Er det bare Total War-spillene som har denne kombinasjonen av mikro og makrostyring? Spillet jeg er på jakt etter må ikke nødvendigvis være sanntid, bare så det er sagt. Turbasert går bra, så lenge det kombinerer taktikk og strategi. Når jeg først er inne på det: Noen som vet om Alpha Centauri eller Shogun: Total War vil få sine høyst nødvendige oppfølgere?
Gaute65 Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 (endret) EU3 har ikke noe taktisk element, det nærmeste Paradox spill som kommer er Doomsday. Der styrer du ikke kampen direkte, men du bestemmer sammensetningen av styrker, hvem som leder dem, tidspunkt for angrep. Vær, terrengtype, moral mm er faktorer som avgjør hvem som vinner de enkelte kampene. Siden DD består av provinser er det viktig å planlegge hvordan du skal angripe/ forsvare deg. Du har et stort techtre der du må foreta valg på hvilke techer du vil utvikle. Dine generaler kan få nye egenskaper, feks en general som sloss mye i ørkene kan få bonuser for å sloss i ørken. Ellers er det viktig å sikre seg forsyninger, går du tom, vil du ikke ha mulighet for å produser det du ønsker. DD er et komplisert spill, du må bruke noen timer for å lære deg det grunnleggende. Hvis du bestemmer deg for å prøve DD vil jeg anbefale at du kjøper tilleggspakken Armageddon. Paradox har akkurat sluppet en patch til den utvidelsen. Du kan laste begge ned fra Gamersgate og det koster totalt 25 euro. Her er Gamer sin vurdering av DD: http://www.gamer.no/artikler/hearts_of_iro..._doomsday/25054 Demo: http://www.gamer.no/artikler/hearts_of_iro..._doomsday/24975 Endret 16. april 2008 av Gaute65
vikingkylling Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 (endret) Det første som slo meg er Civilization, Galactiv Civilization 2 og Sins Of A Solar Empire. Civilization IV (CivIV er vel det mest relevante, antar jeg): Den korte versjonen er at du starter med en liten gjeng steinalderfolk som vil slå seg ned et sted og kan vinne med å være den første i verden som sender opp et romskip. Jeg sier "kan" da du kan vinne på mange måter. Og jada, det sier seg selv at du har vunnet om det ikke er noen motstandere igjen. Nå sier det seg jo selv at det tar en stund, så det er mer enn nok å gjøre i mellomtiden. Du må selvfølgelig forske på nye ting som ilden, hjulet og atomvåpen, og selvfølgelig er du heller ikke alene. Krig er en vanlig måte å løse konflikter på, men diplomati er like viktig for å opprette handelsruter, få allierte, bytte til deg teknologi og så videre. Langsiktig planlegging er selvsagt svært viktig for å overleve og ha sjanse til å få et større område å herske på, men mikromanagment av byene er også viktige. For eksempel kan høyere skatter gi deg mer penger, men til gjengjeld øke sjansen for opprør i en by. Dette igjen fører til at byen streiker, så du tjener ikke penger på den, den slutter å bygge noe som helst, forske på noe som helst og så videre. CivIV er turbasert, noe som logisk nok fører til en ganske treg begynnelse. Men straks du har kommet i gang får du nok mer enn nok å gjøre. Galaciv Civilization 2: Minner om CivIV, men i stedet for å holde deg på jorden er målet å ta over verdensrommet. I stedet for byer har du planeter, og i stedet for spydkastere, tankser, jagerfly og atomraketter har du romskip. Det geniale er at du bokstavelig talt kan sette sammen romskipene dine selv, og det er stort sett bare fantasien din og tålmodigheten din som setter grenser. (nå tar det jo veldig lang tid å lage store, detaljerte romskip som ser ut som en ferrari, men det er mulig). Det er også turbasert, men liker du det er det absolutt verdt en titt. Det har for øvrig kommet en expansion til GalCiv2 som gir deg mer av alt, så om du liker demoen er kanskje GalCiv2 Gold verdt pengene? Sins of a solar empire: Minner mye om GalCiv2, men er i sanntid. Logisk nok tenkte mange av oss at det kunne bli rotete og kaotisk når man må holde kontroll på individuelle planeter over hele universet, bygge romskip og styre flere dusin andre romskip i kamp mange steder samtidig i sanntid, men faktisk er det ikke så vanskelig. En demo ligger under Demoer lengre oppe på siden, så det kan jo være verdt en titt. Både GalCiv2 og Sins kan kjøpes og lastes ned fra nettet uten problem, så du trenger ikke engang å lete i butikkene for å finne dem. Edit: GalCiv 2 minner forresten mye om Master of Orion 2, og det sier jo litt. Husker jeg hadde mye moro i MoO2 når jeg startet en krig ved sendte en spion for å sprenge en rekke bygninger hos en alliert og la skylden på en fyr jeg ikke likte. (og ja, begge to var AI styrte) Endret 16. april 2008 av thecrow77
RogueAlien Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Star Wars: Empire at War + Forces of Corruption har jo litt av den samme følelsen man får av Total War serien bare at det er satt i Star Wars-galaksen. Den har flere spill moduser men den jeg sikter til er Galactic Conquest modusen hvor du har et kart over solsystemer i galaksen. Da er det om og gjøre å bygge baser, romstasjoner, romskip, bakkestyrker, agenter og helter. Så reise ut med skipene dine og ta "luftrommet" rundt solsystemene og sende styrkene dine ned på planetenes overflate for å erobre systemene. Slik får du automatisk ressursene fra planetene som kan økes med diverse bygninger. Hvert slag styres i real-time, både romslagene og bakkeslagene. Men du kan kun bygge styrker og baser i "Galactic View" kartet og ikke midt i slagene, litt som TW. For å informere så foregår alt i real-time da, også "Galactic View", noe som gjør det enklere å spille mot noen andre. Heltene og agentene dine kan du sende rundt for å gjøre forskjellige oppgaver for deg som spionasje, sabotasje, teknologityveri, smuggling, snikmord og etc. Noen av heltene har også mulighet til å brukes i kamp hvor de har spesielle egenskaper som skiller dem fra vanlige styrker slik som Han Solo og Chewbacca som kan kjempe med Millenium Falcon i romslag eller stjele kjøretøyer og lage kaos blandt fiendene dine. PS: Nå kommer helt sikkert thecrow77 til og skrike ut at Empire at War er et drittspill osv. Men ta en titt hvis du ikke har allerede spillt det og gjør opp din egen mening. Jeg tror, som en fan av slike strategispill, at det er værdt det.
vikingkylling Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Ta det med ro, jeg skal ikke si det er et drittspill, men selv likte jeg det ikke da det ble for tamt. Det er fint lite der vi ikke har sett gjort langt bedre før.
Janster Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Vel. Jeg må inrømme at den total war comboen er fet, og ikke mange som har. Nærmeste du kommer da blir Sword of the Stars + ekpansjonen, der bygger du og setter opp skip, og så sloss du ala Total war in RTS. Meget bra spill, relativt knallhard AI, mens Galciv 2 mangler taktisk kamp totalt. Sins of a solar empire er en god 2, meget bra RTS, men her bygger du ferdiglagde enheter som de fleste andre rts. Når jeg tenker etter er det vel et og annet lignende spill som total war. XIII Century - Death or Glory - Total war ripoff. Fantasy wars - Mye moro her - tungt anbefalt. Imperial Glory - Ren total war ripoff. beklager ,ingen links , Gamersgate har dem alle dog. Janster
Janster Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Glemte ett spill. Det MEST komplekse strategispill so far er vel paradox sin kronjuvel Victory + expansion. Jeg tviler på at noe slår det i ren og skjære detaljer. Janster
RogueAlien Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 (endret) Ta det med ro, jeg skal ikke si det er et drittspill, men selv likte jeg det ikke da det ble for tamt. Det er fint lite der vi ikke har sett gjort langt bedre før. Da er vi uenige. Ja det finnes spill som gjør romslag bedre og det finnes spill som gjør bakkeslag bedre men finnes det spill som gjør begge bedre samtidig? Det er jo det som skiller SW: Empire at War fra andre strategispill. De fleste strategispill fokuserer på en ting. Enten bakkeslag eller romslag. Svært få, ingen som jeg kan tenke på, har likevekt på begge. Galactic Civilizations 2 har romslag og bakkeslag. Men sistnevnte må jo være den aller dårligste delen av spillet i mine øyne. Endret 17. april 2008 av RogueAlien
Penneknekt Skrevet 17. april 2008 Forfatter Skrevet 17. april 2008 (endret) Galaciv Civilization 2: Minner om CivIV, men i stedet for å holde deg på jorden er målet å ta over verdensrommet. I stedet for byer har du planeter, og i stedet for spydkastere, tankser, jagerfly og atomraketter har du romskip. Det geniale er at du bokstavelig talt kan sette sammen romskipene dine selv, og det er stort sett bare fantasien din og tålmodigheten din som setter grenser. (nå tar det jo veldig lang tid å lage store, detaljerte romskip som ser ut som en ferrari, men det er mulig). Det er også turbasert, men liker du det er det absolutt verdt en titt. Det har for øvrig kommet en expansion til GalCiv2 som gir deg mer av alt, så om du liker demoen er kanskje GalCiv2 Gold verdt pengene? Sins of a solar empire: Minner mye om GalCiv2, men er i sanntid. Logisk nok tenkte mange av oss at det kunne bli rotete og kaotisk når man må holde kontroll på individuelle planeter over hele universet, bygge romskip og styre flere dusin andre romskip i kamp mange steder samtidig i sanntid, men faktisk er det ikke så vanskelig. En demo ligger under Demoer lengre oppe på siden, så det kan jo være verdt en titt. Både GalCiv2 og Sins kan kjøpes og lastes ned fra nettet uten problem, så du trenger ikke engang å lete i butikkene for å finne dem. Edit: GalCiv 2 minner forresten mye om Master of Orion 2, og det sier jo litt. Husker jeg hadde mye moro i MoO2 når jeg startet en krig ved sendte en spion for å sprenge en rekke bygninger hos en alliert og la skylden på en fyr jeg ikke likte. (og ja, begge to var AI styrte) Virker som om Galactic Civilizations 2 er blant de beste forslagene så langt, utifra de kriteriene jeg listet opp. Kan du fortelle mer om de forskjellige mulighetene man har i spillet? Dette med å konstruere egne skip virker jo kjempeartig. Hva med kolonisering av planeter? Etter det jeg forstår er det en ny utvidelsespakke på vei, noe som gjør det hele enda mer interessant. Et annet spørsmål: Beveger skipene seg i tre dimensjoner? (Altså langs den vertikale aksen) Sins of a Solar Empire ser bra ut, det også. Tviler imidlertid på at jeg kan kjøre det tilfredsstillende. Det faktum at spillet foregår i sanntid virker også litt stressende på meg. Når jeg legger strategier foretrekker jeg å ha god tid (selv om jeg vet denne luksusen er urealistisk). Det er derfor jeg liker Total War-serien så godt: Man får tid til å tenke seg om og vurdere ethvert trekk på "det store kartet", men samtidig kan man når som helst bryte opp spilloplevelsen med heftig action på slagmarken. Jeg må inrømme at den total war comboen er fet, og ikke mange som har. Nærmeste du kommer da blir Sword of the Stars + ekpansjonen, der bygger du og setter opp skip, og så sloss du ala Total war in RTS. Meget bra spill, relativt knallhard AI, mens Galciv 2 mangler taktisk kamp totalt. Ved første øyekast synes jeg Sword of the Stars minner om en upolert versjon av GC2. Tar jeg feil? Isåfall: Hva mener du gjør førstnevnte til et bedre spill? Du sier også at taktisk kamp mangler helt og holdent i GC2. Kan du utdype dette? Har man ingen som helst kontroll over skipene i kampsituasjoner? De fleste strategispill fokuserer på en ting. Enten bakkeslag eller romslag. Svært få, ingen som jeg kan tenke på, har likevekt på begge. Galactic Civilizations 2 har romslag og bakkeslag. Men sistnevnte må jo være den aller dårligste delen av spillet i mine øyne. Fortell, fortell... Endret 17. april 2008 av Penneknekt
vikingkylling Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Dette kan høres merkelig ut, men jeg har faktisk nesten aldri vært i kamp i GalCiv2 ennå. Skipsbyggingen tar veldig mye tid (frivillig, selvsagt. Du kan ignorere den totalt om du vil), og jeg foretrekker å finne en fredelig løsning. Selvsagt har jeg jo en hel armada klar i fall noen ypper seg, men det er jo bare for sikkerhet. Hihi. Og jada, det kommer en ny expansion til GalCiv2 om en stund, men det er den siste offisielle. Nettopp derfor vil den heldigvis la deg redigere stort sett alt i hele spillet, så det kan bli enorme muilgheter for enkel modding om du føler for det. Sins høres også hektisk ut, men i realiteten er det ganske avslappende. Det største problemet folk har hatt er pirater (rompirater, ikke piratkopiering), men det kan slås av etter en patch. Men det enkleste for oss begge er nok å prøve en demo. Jeg har selvsagt linker til begge. Demoer GalCiv2: http://www.galciv2.com/Downloads.aspx Sins: http://www.gamer.no/artikler/sins_of_a_solar_empire/49975 Sins-demoen varer bare i 90 minutter, men om du kjører gjennom en tutorial eller to før du fort et innblikk i om dette er noe å bruke penger på. Jeg spilt den i en halvtime før jeg lastet ned fullversjonen og har ennå ikke angret.
radiohodet Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Skulle vel egentlig ikke vært lov å ikke like Civilization. Har ikke vært annonsert en oppfølger til Alpha Centauri enda, men når Sid og gjengen er ferdig med å lage Civilization til konsoll så kan det jo kanskje hende. Jeg håper allikevel de velger å lage et nytt Colonization i stedet. Når det gjelder spill som du kanskje kan være ute etter så er det jo Galactiv Civilization 2, som nevnt over, og det sammenlignes jo litt med Master of Orion 2. Jeg husker jeg likte Ascendancy veldig godt, men husk å laste ned AI patchen, om du prøver det (hvis det fungerer i windows da.... ) Warlords Battlecry 1-3 er også geniale, siden det inkluderer et ekstra taktisk element med heroen som du drar med deg på hvert brett. Panzer General kanskje? Homeworld? Space Empires IV? Jeg bare slenger ut navn her nå...
Janster Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 (endret) Okay, du bygger skipene selv in GC 2, men når kampen kommer, er den simulert og du får se en liten animasjon som forteller deg hva som skjedde. Du har -0- kontroll over situasjonen utover hvordan du konstruerer skipene. Kolonibygge delen i GC 2 er langt bedre og mer detaljert enn i Sword of the stars, men also, kampdelen i SOTS er utrolig fet til tider. Hvor du må bygge skip avhengig av hva du møter, og forske på de riktige tingene. Og når du kommer til kampen , har du total kontroll over dine skip. Som du selv sier vil du ha hektig action, og tjah, det byr ikke GC 2 på sorry. I tillegg har SOTS 5 totalt forskjellige raser, som gjør det enda mer gøy. (ie, de har ikke bare forskjellige bonuser asso, de har totalt forskjellige motorsystemer på skipa) Janster Endret 17. april 2008 av Janster
RogueAlien Skrevet 18. april 2008 Skrevet 18. april 2008 Her er en gameplayvideo av Star Wars: Empire at war og Forces of Corruption. Og her er anmeldelser: Gamer.no - Star Wars: Empire at War Gamespot.com - Star Wars Empire at War Gamespot.com - SW: Empire at War - Forres of Corruption IGN.com - Star Wars: Empire at War IGN.com - Star Wars: Empire at War - Forces of Corruption Phew!
KongRudi Skrevet 18. april 2008 Skrevet 18. april 2008 Finnes det noen slike spill der ute som jeg kan ha oversett? Eventuelt noen spill under utvikling som ikke er så alt for langt unna? X3 er veldig bra, etter min mening det beste strategi-spillet på markedet, selv om deg også er litt space-sim. Om du vil kan bygge ditt eget imperium, og du kan drive veldig micromanagement, væpnet konflikt, handel og alt mulig. Sjekk det ut på www.egosoft.com
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå