Gå til innhold

Forslag til RPG-spill [som er til salgs per dags dato]


Anbefalte innlegg

Hei

 

Noen som har forslag til RPG-spill som er til salgs nå, eller innen kort tid som kan anbefales?

 

Veldig glad i Might & Magic spillene, også Heroes, og WOW.. Den type spill, men også mye annet. Ser helst at spillet kan spilles på pc uten at det må spilles over internett med betaling.

 

Noen tips å gi? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Witcher kan være et alternativ. Har ikke prøvd det selv, men det har som regel fått gode kritikker og mange har likt det.

 

Diablo 2 også, hvis du ikke har prøvd det (regner egentlig med at du har det, men skader ikke å nevne det). Jeg har sett det til salgs noen steder, men det er gammelt (og godt). Jeg mener det er best på internett, og det koster ikke noe ekstra hvis du velger å spille det sånn heller.

Endret av TanTheMan
Lenke til kommentar
Takker for kjappe svar her :)

Ja hørt The Witcher skal være bra ja..

 

Sett litt på dette også, ser bra ut, men noen som har prøvd?

Two Worlds

 

Dersom det er story du vil ha, så bør du definitivt velge the witcher... Two worlds var bra action rpg, men gadd ikke mer etter en 10-12 timer... Buen min ble for imba=P Dessuten synes jeg at det ikke var veldig mye dybde i mange av npcene, og factionsene man kunne jobbe for fikk man høyeste rank innenfor på 1-2 timer.... Witcher synes værtfall jeg var mye dypere, og etter den nyeste patchen får man korte loading/saving times også =)

Lenke til kommentar
Takker for kjappe svar her :)

Ja hørt The Witcher skal være bra ja..

 

Sett litt på dette også, ser bra ut, men noen som har prøvd?

Two Worlds

 

Dersom det er story du vil ha, så bør du definitivt velge the witcher... Two worlds var bra action rpg, men gadd ikke mer etter en 10-12 timer... Buen min ble for imba=P Dessuten synes jeg at det ikke var veldig mye dybde i mange av npcene, og factionsene man kunne jobbe for fikk man høyeste rank innenfor på 1-2 timer.... Witcher synes værtfall jeg var mye dypere, og etter den nyeste patchen får man korte loading/saving times også =)

 

Buen din ble for imba?

 

På Witcher, kan man save og loade når man vil der?

Lenke til kommentar

Har vært RPG nerd siden Eye Of The Beholder, så kan vel gi noen anbefalinger.

 

The Witcher / Two Worlds: For det første, jeg likte ikke disse to noe særlig. The Witcher så lovende ut først, men det var før jeg så det "in action". Fyren holder sverdet over holdet når han løper, noe jeg synes ser vannvittig idiotisk ut. Det lille jeg fikk med meg av historien var ganske kjedelig, og kampsystemet fungerer ikke i praksis selv om det høres spennende ut. Skillsystemet forstod jeg ikke noe av engang, og alkymi var utrolig kjedelig selv om det også høres bra ut på papiret.

For øvrig kommer en svært stor oppdatering snart med noen nye quester, mange nye NPC'er, et forbedred kampsystem og så videre.

Når det gjelder Two Worlds minner det om en dårlig versjon av Oblivion, og det sier jo litt. Da jeg hørte folk begynne å snakke vurderte jeg å slå av da det er så gjennomført dårlig, men det blir heldigvis bedre etterhvert. Kampsystemet består stort sett av å denge løs på fiender, hoppe unna før de treffer deg, denge løs, hoppe unna og så videre. Bra på papiret, men gikk fort lei da det tok nesten et minutt å drepe en enslig bjørn. I tillegg kan jeg nevne at bjørnen stoppet helt opp, reiste seg opp på bakbeina og prøvde å knuse meg under seg hele tiden. Det høres kanskje bra ut, men med en gang den begynner animasjonen er det nødt til å spille hele, uansett hva jeg gjør. Jeg gikk ganske enkelt bak den og denget løs helt til den var ferdig med animasjonen. Jeg lot den komme bort til meg, ventet til den begynte animasjonen igjen og gikk bak den. Det ble utrolig teit og ødela mye av stemningen. For øvrig er ikke de andre fiendene særlig bedre.

 

The Elder Scrolls IV: Oblivion: Ser utrolig vakkert ut på en bra PC (eller xbox, dessverre), men grafikken har en høy pris. Kort sagt er det den evige diskusjonen om personlighet vs utseende. Oblivion har fokusert 90% på utseended og mangler personlighet så til de grader. Historien er svært tynn, alle folkene og monstrene går opp i level sammen med deg (og hva er da vitsen med å gå opp i level i første omgang?), verden du kan utforske er stor og tom, og har du først vært nede i en grotte, underjordisk festning eller noe sånt har du vært nede i alle. En festning har kanskje en bro et sted, og en annen har en ny dør. Men bortsett fra det er de svært like, og når det bare er fire, fem forskjellige typer "dungeons" å utforske blir du fort lei. Og en liten spoiler når det gjelder Cap Picard/ Prof X:

Han er den eneste jeg kjente igjen fra rollelisten, og han døde i introen.

 

 

The Elder Scrolls III: Morrowind: Selv om det så bra ut da det kom begynner dette nok å dra mot den andre siden av skalaen nå. Det ser ikke så bra ut, men til gjengjeld har det svært bra personlighet. Historien er mye bedre, verden du utforskjer er mye mer interessant, folkene du møter er mer interessante og så videre. Absolutt verdt en kikk.

 

Baldur's Gate: Nå begynner det å ligne noe! Du får begge to spillene med expansion samlet ganske billig nå, så da har du noe å gjøre en stund. Disse var spillene som reddet rollespill på data fra å dø ut og er blandt de lengste spillene som er laget noensinne. Det hele starter i det første BG og avsluttet ikke før i expansionen til BG2. BG2 alene er det lengste spillet BioWare noensinne har laget og sannsynligvis kommer til å lage, så du bør nok sette av noen måneder til dette. Det er det nok verdt.

 

Gothic 3: Ikke fått spilt det så mye som jeg skulle ønske, men er definitivt et bra spill om du ikke har noe imot litt bugs og slikt. Det meste er fjernet i en patch uansett, så det er nok verdt en titt. Jeg likte ikke at alle NPC'ene har et liv, noe som førte til at jeg må sitte utenfor en butikk og vente til den åpner før jeg kan selge alt skrotet jeg har samlet, men bortsett fra slike ting er det meget bra og undervurdert.

 

Septerra Core: Gammel klassiker her. Stilen minner mye om Final Fantasy, men det er en bra ting. Husker ikke så mye av historien, men er et av få slike spill jeg spilte gjennom flere ganger. :)

 

Neverwinter Nights 1 & 2: Mener du får kjøpt begge samlet, så nevner begge to her. Det første NWN er den spirituelle oppfølgeren til Baldur's Gate serien, men er like mye en editor som spill. (faktisk ble spill-biten lagt til i siste liten). Det begynner å dra litt på årene, men til gjengjeld har du flere tusen gratis fanlagde små moduler du kan spille gjennom på nettsiden til spillet. NWN2 ble laget av Obsidian, og selv om det er teknisk overlegent likte jeg det ikke noe særlig. Det er ikke dårlig, bare kjedelig. Men editoren er svært bra, det skal den ha. :)

 

Star Wars: Knights Of The Old Republic: Skjønner ikke at folk ikke har nevnt dette ennå da det er et av de mest populære spillene BioWare har laget. Som tittelen antyder er dette satt i "a really long time ago in a galaxy far, far away". :p Vi snakker tusenvis av år før filmene, så på mange måter er det kun Star Wars i navnet. Vi har fortsatt jedier, sith, Tattooine, Jedi Council, lyssverd og alt det der, så det burde ha vært bra. Som sagt er det et av de mest populære spillene BioWare har laget, og de igjen gav nytt liv til hele den døende sjangeren med Baldur's Gate. Personlig synes jeg det er en ting som trekker betraktelig ned som den svært forutsigbare historien, men jeg kom da gjennom som slem og begynte å spille som snill etterpå.

 

Knights Of The Old Republic 2: Håper det ikke er en sammenheng, men denne ble laget av Obsidian og er ikke i nærheten av den første. Teknish sett er den overleven (mye bedre grafikk, bedre klassesystem, bedre skills osv), men den når ikke den første opp til knærne engang. For å ta det kort:

"Vi må opp til kommandobroen!" "Nei, det er for farlig!" "Det er vår eneste sjanse!" "*sukk* Greit, vi går. Men vær forsiktig!" Og hvor er så denne kommandobroen? I naborommet...! :wow:

 

 

Arcanum: Begynner å dra litt på årene, men er definitivt verdt en kikk. Selve konseptet er at vi befinner oss i en tradisjonell fantasyverden som gjenngår den industrielle revolusjonen. Noen vil utnytte den nye teknologien og bli mer moderne, mens andre vil holde på det gode, gamle og ser den nye teknologien som en trussel. Du blir ganske snart nødt til å ta et valg om du vil støtte teknologi eller magi, og begge valgene får store konsekvenser. Teknologi kan ikke fungere sammen med magi, så et tog kan for eksempel stoppe om en magiker kommer i nærheten. Historen er ganske bra i tillegg, og folkene du får på laget er stort sett interessante. Som sagt begynner det å bli gammelt, men om du ikke bryr deg så mye om grafikk kan du jo sikkert finne dette billig et eller annet sted. :) Og mens jeg husker det får du stadig små oppdrag du kan gjøre om du vil, og hver av disse påvirker sluttsekvensen en smule. Det er ikke så mye i seg selv, men en interessant detalje.

 

Edit: Angående Oblivion vs Might & Magic. Oblivion er mer action-RPG mens M&M er mer hardcore-RPG. På mange måter blir det som å sammenligne Gran Turismo med Need For Speed ProStreet. Begge to er bilspill på lukkede baner, men det er også den eneste likeheten. :)

 

Edit: Ops, posten ble nok i lengste laget. Jaja, sånt skjer. Tenk om jeg skulle tatt med alle spillene jeg kan anbefale. :p

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Edit: Angående Oblivion vs Might & Magic. Oblivion er mer action-RPG mens M&M er mer hardcore-RPG. På mange måter blir det som å sammenligne Gran Turismo med Need For Speed ProStreet. Begge to er bilspill på lukkede baner, men det er også den eneste likeheten. :)

 

Tusen takk for fyldig innlegg! :) Veldig bra!

 

Er det noen spill du kan anbefale som er i den hardcore-RPG stilen som Might & Magic? :)

Lenke til kommentar

Vel, dersom du er interessert i å prøve deg på skikkelege RPG-spel, er det ikkje noko som slår Gothic-serien. Dei er litt røffe i kantane, og krever ein liten innsats å komme skikkeleg inn i, noko som sikkert vil vere litt uvant for ein som er vant til "RPG light" ala WoW og Oblivion. Men når ein først kjem inn i dei, er det etter mi meining ingenting som er betre. Gothic er delvis i samme sjanger som Oblivion, i den forstand at du har ei åpen spelverd der du (stort sett) kan gå dit du vil. I motsetning til Oblivion, inneber dette ein vesentleg risiko, då spelmotoren ikkje gjer nokon innsats for å tilpasse ting til ditt nivå. Dersom du går til ein stad der det bur troll, og du ikkje er sterk eller dyktig nok til å overvinne troll, må du rett og slett berre springe. Sjølv synest eg dette er mykje meir spennande enn å få servert alt på sølvfat og i passelege porsjonar. Gothic-spela har ellers fantastiske, levande spelverder, massevis av stemning, og meir truverdige NPCar, som i mykje mindre grad enn dei fleste andre spel gir inntrykk av å eksistere kun for di skuld. Dei har sine eigne liv.

 

Delar av Gothic-serien brukte å vere vanskeleg å få tak i, men det har no komt ei samlepakke, Gothic Universe, der du får alle spela, og ekspansjonspakken til G2, til rundt 300 kroner. Anbefalast på det sterkaste.

 

Kay (gamer.no sin nest største Gothic-fan)

Lenke til kommentar

Personlig spiller jeg ikke Gothic. Har gjort det før, og kan godt hende jeg gjør det igjen, ettersom det var bra spill. Spiller endel Oblivion nå, et spill jeg virkelig har falt for. Her har også NPCene egne liv. de som driver butikkene stenger dem til rimelig tid. Sivilister går rundt i barer, og fra byer til byer. Vakter bytter på å holde vakt, osv, osv.

At spillet tilpasser seg ditt nivå, er vel egentlig greit, men man kan fort bli lei dette. Da er det bra vi har fantastiske mods! Mods er, som du kanskje vet, uofisielle "patcher" for spillet, som spillerne har laget selv og lagt ut på internett. Det finnes titusener av disse, fra de store som fikser på level-scalinga, til de små som kun endrer på arena-plakaten.

 

Har aldri spilt Baldur's Gate. Mulig det er fordi spillet er gammelt, muligens eldre enn meg (uten at jeg vet det). Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i disse spillene?

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Der var fleire ting som skuffa meg med Oblivion. Level- og loot-scaling var sjølvsagt det mest alvorlege, men ting som mykje autogenerert innhald, sjellause generiske NPCar, keisamt magi-system, "det-skal-gå-an-å-gjere-alt-i-ei-gjennomspeling"-filosofien (som gjer at so å seie ingen av oppdraga du gjer har nokre vesentlege konsekvensar for spelverda), trekk òg ned. Likevel synest eg det vart eit brukbart spel totalt sett, om enn ein noko "lett" RPG. Det som gjer at eg vart sopass skuffa, er at dette er oppfølgjaren til Morrowind, som skulle fikse alt som var feil med ein ellers svært bra RPG. Faktisk hadde eg ei forventning om at Oblivion kunne komme til å slå ut Gothic 2 som min personlege favoritt-RPG. Dessverre klarte utviklarane å introdusere fleire nye svakheiter enn dei fiksa, og Oblivion er ikkje ein gong på topp 10.

 

Får håpe Bethesda gjer ein betre jobb med Fallout 3.

 

Kay

Lenke til kommentar

Riktig. Omtrent uansett hva du misliker med spillet kan fikses. Det finnes tilogmed Pokéballer for de som måtte ønske det. Kjekt å ha med seg i arenaen ;)

 

Den finnes også mods, (noen er under utvikling, fordi de er så enormt store) som endrer HELE verdenen. For eksempel, en Middle-Earth mod, som forandrer hele Cyrodiil om til Tolkiens Middle-Earth, og som visstnok skal ha Hobbiter og Nazgûler, og du kan starte som bl.a en Hobbit, hvis main quest er å frakte ringen til Mount Doom. Du kan også være Nazgûl, og menn fra Ruhn, mennesker osv, osv... tror at hver enkelt har forskjellig main quest. Moden skal også mangedoble arealet. Har ikke prøvd den selv, men har planer ;)

 

Nok avsporing! Noen som vet hvor jeg kan få tak i Baldur's gate?

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...