Gå til innhold

Billig-Mac lansert i statene


Anbefalte innlegg

Har aldri brukt en Mac (med OS X) som har vært raskere og mer stabil enn langt billigere selvbygd datamaskin med Windows XP. "Men det har noe med softwaren du kjører på Mac'en å gjøre!", sier du kanskje? Vel, det er det samme for meg. Jeg skal faktisk ha en datamaskin til å kjøre software på. :p

 

Vet ikke hva slags maskin du har, du har etter alt å dømme veldig god råd. Selv jobber jeg gjerne med 40 Safari og vinduer opptil ti 50 megabyte dokumenter i Photoshop (skannede negativer) på en gang uten at maskinen kræsjer på min MacBook Pro. Jeg vil anta at det ikke finnes en bærbar PC som klarer noe lignende, og hvis en slik skulle finnes så tror jeg vi raskt snakker om nærmere 100.000. Sånn sett er Mac og OS X som ikke suger all kraft ut av hardwaren din et godt alternativ, for oss som ikke er millionerer altså. Det har vel ikke noe å si om feks. iMac er lavt spekket med bærbare komponenter, når OS X får gjort det samme med disse komponentene som Windows gjør med arbeidstasjon spekkede maskiner, sånn sett gir Mac MEST for pengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig forskjellen på denne her og de moddede versjonene av osx som kan kjøre på vanlige pcer?

 

Ligger det inne en efiemulator i biosen eller noe på disse hovedkortene, slik at osx kan kjøres umoddet?

 

Er det ikke da nærliggende å tro at denne emulatoren da snart kan lastes ned og brukes på en vanlig "mackompatibel" pc?

Lenke til kommentar
Har aldri brukt en Mac (med OS X) som har vært raskere og mer stabil enn langt billigere selvbygd datamaskin med Windows XP. "Men det har noe med softwaren du kjører på Mac'en å gjøre!", sier du kanskje? Vel, det er det samme for meg. Jeg skal faktisk ha en datamaskin til å kjøre software på. :p

 

Vet ikke hva slags maskin du har, du har etter alt å dømme veldig god råd. Selv jobber jeg gjerne med 40 Safari og vinduer opptil ti 50 megabyte dokumenter i Photoshop (skannede negativer) på en gang uten at maskinen kræsjer på min MacBook Pro. Jeg vil anta at det ikke finnes en bærbar PC som klarer noe lignende, og hvis en slik skulle finnes så tror jeg vi raskt snakker om nærmere 100.000. Sånn sett er Mac og OS X som ikke suger all kraft ut av hardwaren din et godt alternativ, for oss som ikke er millionerer altså. Det har vel ikke noe å si om feks. iMac er lavt spekket med bærbare komponenter, når OS X får gjort det samme med disse komponentene som Windows gjør med arbeidstasjon spekkede maskiner, sånn sett gir Mac MEST for pengene.

Når brukte du sist en PC som ikke er laget av Apple? 1992? Det er folk som deg som får meg til å vegre meg for å kjøpe Mac (har vurdert å bestille Macbook snart).

Angående stabilitet, jeg installerte OS X 10.4.8 på min forrige laptop (Dell Inspiron 630m m Pentium M 740, 1GB ram, intel skjermkort), det fungerte det helt fint, jeg brukte ekstern skjerm-funksjonen en god del. For 2-3 uker siden brukte jeg en helt ny Macbook til å vise film via ekstern skjerm, i løpet av en generalprøve kræsjet iTunes/ Macbooken 4 ganger. Heldigvis gikk det fint på konserten. Så mye for stabilitet.

Lenke til kommentar
Når brukte du sist en PC som ikke er laget av Apple? 1992? Det er folk som deg som får meg til å vegre meg for å kjøpe Mac (har vurdert å bestille Macbook snart).

Angående stabilitet, jeg installerte OS X 10.4.8 på min forrige laptop (Dell Inspiron 630m m Pentium M 740, 1GB ram, intel skjermkort), det fungerte det helt fint, jeg brukte ekstern skjerm-funksjonen en god del. For 2-3 uker siden brukte jeg en helt ny Macbook til å vise film via ekstern skjerm, i løpet av en generalprøve kræsjet iTunes/ Macbooken 4 ganger. Heldigvis gikk det fint på konserten. Så mye for stabilitet.

 

Sant, sant... Det er bare et system. Som feiler, slik alle andre systemer kan gjøre.

Syns konkurranse på markedet bare er vel og bra for dem [Apple], så må de kanskje anstrenge seg (bittelitt) ovenfor de mer seriøse brukerne.

 

modin: https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications (Første laptopen som dukka opp i lista når jeg søkte etter noen med 4GB RAM.) Putt Windows XP på denne, så er du nok godt i mål. Til under 8000kr, altså 92.000kr billigere enn det du anslo. (Nå vet jeg ikke hvordan ytelsen er på Safari ved så mange vinduer, men om den matcher Firefox, vil jeg virkelig anbefale å bytte til Opera.) Om du lar være å installere spyware, skal den nok holde seg langt mer stabil også, spesielt om din versjon av multitasking ikke går utover browser+Photoshop. Har en "langt dårligere" laptop fra Asus, og den har ingen problemer med 50+ sites oppe i Opera, noen hundre megabytes i Photoshop, samt dokumenter i Illustrator og InDesign, i tillegg til å kjøre småting som MSN Messenger og Winamp. :)

Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på denne her og de moddede versjonene av osx som kan kjøre på vanlige pcer?

 

Ligger det inne en efiemulator i biosen eller noe på disse hovedkortene, slik at osx kan kjøres umoddet?

 

Er det ikke da nærliggende å tro at denne emulatoren da snart kan lastes ned og brukes på en vanlig "mackompatibel" pc?

 

Dette har vært mulig kjempelenge :) Kjører selv Vista/OS X Leopard på både laptopen og den stasjonære PC-en min.

 

 

PM meg om du vil ha link til siden du trenger for å prøve selv ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Apple vil heller bestemme alt selv og ofre noen fremtidige kunder

en å tillate noen få kloner. man vet jo at det ikke er akte mac-er pr Apple definisjon

 

Apples EULA er uten betydning. Her i Norge er det norske lover som kommer først, og de vil ikke hindre deg i å bygge datamaskin til OSX selv, eller kjøpe en fra Psystar "Så glad i monopoler er vi da ikke her i Norge". Hva Apple skriver i sin EULA er ok så lenge de holder seg innenfor Norsk lov, er de ikke innenfor loven, så se ganske enkelt bort fra dem. Som dere ser tør ikke Apple starte noen rettssak heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...