Gå til innhold

Hvorfor tror kristne på ånder?


Anbefalte innlegg

Det fins ikke noen "jødisk original" for kristendommen.

 

Jødedom er det motsatte av kristendom, og disse to har dermed ikke noe med hverandre å gløre.

Det fins heller ingen likheter.

 

 

 

Det er riktig at satan betyr det du sier. Men satan og lucifer er den samme, og begge navnene brukes også av jødene og deres lakeier.

han ble skapt av Gud som en lysets engel, og han fikk da navnet Lucifer.

Da Lucifer gjorde opprør mot Gud og falt fra sin stilling, så fikk han navnet satan som vi kaller djevelen, fanden osv

 

At navnet fanden ikke eksisterer i gamle tekster kommer av at navnet fanden er et relativt nytt navn på djevelen, eller satan.

 

Joda, jødenes tanakh er hele grunnlaget for religionen din.

 

Hva lucifer angår forekommer betegnelsen 4 ganger i vulgata, og én gang i king James ( og that's it!), fordi KJV delvis baserer seg på vulgata, og den ikke helt stuerene texstus receptus, som moderne bibler ikke baserer seg på.

 

Du finner ikke filla om luciferen din andre steder i noen bibler enn de to ovennevnte.

Har du andre opplysninger får du legge de frem.

Endret av Quetzalcoatl
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

I det Nye Testamentet er det eksempler på at Jesus driver onde ånder/demoner ut av folk.

 

Hvorfor finnes disse åndene? Og kan de bare forbindes som "løpegutter" for Lusifer?

Disse onde åndene er blandet sammen menneskers egen ånd og gjør mennesker til onde persoligheter. Derfor ønsker Jesus Kristus at menneskeer skal la hans gode ånd bli en del av dem, så de skal bli gode mennesker.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

jeg opplever heller det stikk motsatte, noe som gjør meg drittforbanna

Kristne som tror på Gud og engler og demoner, men ikke tror på spøkelser osv.

Gir ikke mening. Spøkelser må ikke være flygende laken slik som i filmene vet du.

Spøkelser og varulver og zombier, kan være en form for demon, ikke slik som i filmene.

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar

 

Gir ikke mening.

Nå gir vel ikke troen på spøkelser noen mening heller da :)

 

Å kalle noe spøkelser er sålangt KUN et utrykk for å sette en label pånoe man ikke kan forklare med en "forklaring" de heller ikke kan forklare.... :roll: Så langt finnes spøkelser, demoner, ånder og tusser og troll KUN i vår fantasi, så hvorfor det ikke gir noe mening å tro på det ene og ikke det endre er forbi meg ihvertfall, da alt sammen pr dags dato, fordi det ikke foreligger et snugg av bevis, ikke så mye som en indikasjon engang, er fantasi...

 

Jada, høres sikkert både sjokkerende og ikke så rent lite frekt å avfeie folks opplevelser som fantasi, men det er hva dette er inntil noen klarer å føre et bevis som IKKE går på hva den eller den SÅ... Det samme går for gudelige "bevis", det er ikke annet enn fantasi så lenge ingen bevis kan fremlegges der heller....

 

Og jeg finner det jo ganske merkelig at i dag som så og si alle har et kamera på mobilen så er det faktisk ingen som evner å ta bilde av NOE.... Mobil kameraet fanger faktisk opp IR lys også og er til og med bedre enn våre egne øyne... (Bare prøv med fjern kontrollen på TV'n din, snu den mot kameraet og trykk på en av knappene og du vil se lyset i diodene der, lys som du ikke er i stand til å se med det blotte øyet... Kjekt å vite for å sjekke om batteriene på fjernkontrollen er dårlige.... :) )

Lenke til kommentar

Mark 1:23 "Nå var det i synagogen deres en mann med en uren ånd. Han satte i å rope: «Hva vil du oss, Jesus fra Nasaret? Er du kommet for å ødelegge oss? Jeg vet hvem du er: Guds Hellige!» Men Jesus truet ånden og sa: «Ti stille og far ut av ham!» Og den urene ånden rev og slet i mannen, skrek høyt og fór ut av ham. Alle ble forferdet; de snakket i munnen på hverandre og sa: «Hva er dette? En ny lære – og med myndighet! Han befaler til og med de urene åndene, og de adlyder ham."

 

Mark 5:2 "I det samme han steg ut av båten, kom en mann mot ham fra gravhulene. Han hadde en uren ånd i seg og holdt til der i gravene. Ingen var lenger i stand til å binde ham, ikke engang med lenker. For han var ofte blitt bundet med fotjern og lenker, men lenkene rev han av seg, og fotjernene sprengte han. Ingen klarte å rå med ham. Natt og dag fór han skrikende omkring i gravhulene og i fjellet og skamslo seg selv med steiner. Da han fikk se Jesus langt borte, kom han løpende, kastet seg ned for ham og ropte høyt: «Hva vil du meg, Jesus, du Sønn av Gud, Den høyeste? Jeg pålegger deg ved Gud: Pin meg ikke!» For Jesus hadde sagt til ham: «Far ut av mannen, du urene ånd!"

 

Mark 1:23 kan umulig være sann grunnet jødenes strenge renhetsregler. Man slapp rett og slett ikke urene inn i noe tempel eller synagoge fordi det var strengt fy fy. Dette inkluderer også den tolvårige Jesus, både fordi han ville ha blitt betraktet som en bastard uten far, og dels at guttunger ikke kunne renne inn og ut og liksom lekse opp skriftlærde rebber som de lystet. Det ville aldri kunne skjedd i virkeligheten.

 

Ellers er Markus definitivt den som er minst kunnskapsrik av evangelistene om jødisk tradisjon, kultur, demografi og ikke minst geografi.

I 5:2 toner virkelig uvitenhet i særklasse seg frem hos Mark.

 

"Og de urene ånder fór ut og fór i svinene; og hjorden styrtet sig ut over stupet ned i sjøen, omkring to tusen i tallet, og druknet i sjøen."

 

.....fra Gerasa? ....som ligger femti kilometer fra Galilea-sjøen?

Matteus, som ikke var fullt så jødisk analfabet som Markus innså fadesen da han kopierte Markus, og endret navnet navnet til Gadara, slik at de 2000 grisene bare måtte utfor et stup som kun var 8km langt, mot Markus 50km.

 

Og hva i himmelens navn gjør 2000 svin i en jødisk bosetning?

Det sier seg sjøl at slikt er fullstendig historieløst.

 

I mange moderne bibler har man endret det til Gergesa., men som sagt, evangelistene var analfabeter hva jødisk kultur og tradisjon angår.

 

Btw, mine uthevelser.

Endret av Quetzalcoatl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I det Nye Testamentet er det eksempler på at Jesus driver onde ånder/demoner ut av folk.

Hvorfor finnes disse åndene? Og kan de bare forbindes som "løpegutter" for Lusifer?

Man hadde ikke legevitenskapen vi har i dag på den tiden. Hvis man ble alvorlig syk var det enkleste å skylde på Satan. Derfor fant de bare opp demoner og ånder, de tjente seg vel søkk rike og fikk mye makt.

 

Jeg vet at Gud finnes, og jeg vet at Gud eksisterer. Har følt han så mange ganger nå at jeg ikke er i tvil en gang.

 

La oss si at han finnes. Hva gjør han? Hvor er han? Hvorfor utrydder han ikke Satan? Hvorfor dør det så mange uskyldige? Han er allmektig, hvorfor griper han ikke inn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man hadde ikke legevitenskapen vi har i dag på den tiden. Hvis man ble alvorlig syk var det enkleste å skylde på Satan. Derfor fant de bare opp demoner og ånder, de tjente seg vel søkk rike og fikk mye makt.

 

La oss si at han finnes. Hva gjør han? Hvor er han? Hvorfor utrydder han ikke Satan? Hvorfor dør det så mange uskyldige? Han er allmektig, hvorfor griper han ikke inn?

 

Internett er artig, her blir jeg sitert for noe jeg skrev for 10 år siden :)

 

Mye har skjedd i løpet av 10 år, men jeg står fortsatt det jeg sa, men jeg tror ikke menneske er istand til å resonere og tenke slik som Gud gjør. Mennesker ser rett og slett ikke "hele" bildet for å greie å "tenke" seg til grunnen til Guds handlinger.

 

Men om jeg skulle ha prøvd, så tror jeg ikke døden er slutten, og dermed ikke er det verste som kan skje.

 

Hvor han er? Jeg har kjent hans nærvær uten at mine fem sanser kan finne han. Så jeg vil si at han er her, men siden han ikke er så fysisk som de andre tingene vi er vant til her i verden, så greier vi hverken se han med øynene, eller høre han med ørene. Vi er rett og slett ikke skapt for det.

 

Det blir som å se for seg et "vesen" som kun oppfatter 2 dimensjoner, når vi greier å manipulere den 3. dimensjonen, så vil ikke det vesne forstå hvor eller hvorfor noe skjedde.

 

Da får vi se om noen vil grave fram denne tråden igjen om 10 års tid ;)

Lenke til kommentar

*klipp*

 

For meg så tror jeg at når vi dør så vil det være som før vi ble født. Altså ingenting. Det vil ikke være noe mer, bare ingenting. Hvis du tror på Gud, spør du deg ikke selv hva hans plan er? Finner du noen mening med hvorfor han skapte oss? Og som jeg spurte om før, hvorfor gjør han ikke det bedre på planeten? Tror du på evolusjon?

Lenke til kommentar

Quetzalcoatl, du vet meget godt at jødenes strenge renhetsregler, begrenset seg til ytre renhet og at det var nettopp derfor Jesus Kristus sa "Dere ligner hvitkalkede graver. Utvendig er de vakre å se på, men innvendig er de fulle av dødningebein og all slags urenhet" Så uren ånd, var det mange i synagogen som hadde, siden de ikke la vekt på indre renhet (mental hygiene) kun ytre renhet.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For meg så tror jeg at når vi dør så vil det være som før vi ble født. Altså ingenting. Det vil ikke være noe mer, bare ingenting.

 

Jeg vet ikke hva ingenting er, kan du vise meg noe som er ingenting? Har du forsøkt å sjekke ut deg selv og om det ligger noe bortenfor sanseapparatet ditt?

Lenke til kommentar

Quetzalcoatl, du vet meget godt at jødenes strenge renhetsregler, begrenset seg til ytre renhet og at det var nettopp derfor Jesus Kristus sa "Dere ligner hvitkalkede graver. Utvendig er de vakre å se på, men innvendig er de fulle av dødningebein og all slags urenhet" Så uren ånd, var det mange i synagogen som hadde, siden de ikke la vekt på indre renhet (mental hygiene) kun ytre renhet.

Snikksnakk.

 

Og dét er nøyaktig derfor skikkelige jøder avviser jesusen deres, fordi de ikke kjenner den igjen i sin egen tekst. Samt at alle påstander om den kristne jesus baserer seg på greske tekster???.....er det rart at ekte jødiske rebber nærmest spyr av slikt sludder?

 

HELE NT refererer til den greske oversettelse fra hebraisk til gresk - septuaginta, og det sier seg sjøl at det er en fornærmelse mot jødisk intellekt, når slikt tøv som Apg påstår at den sjølutnevnte apostelen Paulus var elev av selveste Gamaliel.

 

Dette er selvsagt ren løgn da ingen elev av Gamaliel ville henvist til en gresk oversettelse, slik Paulus konstant gjør i sine 7 ekte brev!

 

Ekte jøder holder seg til sitt, og ikke til feilaktige oversettelser!

 

Og helt til slutt, dette gjelder heeele NT, ikke bare Paulus.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Som jeg skrev mente jeg at ingenting er den tiden før du ble født.

 

Javel, og hvordan vet du at den perioden inneholder "ingenting"?

Lenke til kommentar

 

Quetzalcoatl, du vet meget godt at jødenes strenge renhetsregler, begrenset seg til ytre renhet og at det var nettopp derfor Jesus Kristus sa "Dere ligner hvitkalkede graver. Utvendig er de vakre å se på, men innvendig er de fulle av dødningebein og all slags urenhet" Så uren ånd, var det mange i synagogen som hadde, siden de ikke la vekt på indre renhet (mental hygiene) kun ytre renhet.

Snikksnakk.

 

Og dét er nøyaktig derfor skikkelige jøder avviser jesusen deres, fordi de ikke kjenner den igjen i sin egen tekst.....

Ikke det ? I deres religion ofret de stadig dyr for sine synder, Jesus Kristus er det perfekt syndeoffer (Guds lam)

Lenke til kommentar
Ikke det ? I deres religion ofret de stadig dyr for sine synder, Jesus Kristus er det perfekt syndeoffer (Guds lam)

 

:)

 

Her er den kristne versjonen: "Menneskene har syndet og for å befri dem fra disse syndene (som egentlig er min feil...), sender jeg min "sønn" (som egentlig er meg selv og det hellige spøkelset jeg også forkler meg som) slik at menneskene kan drepe ham, min eneste "sønn" på bestialsk vis og syndene blir opphevet". "Dette MÅ dere tro på, for ellers havner dere i helvette, som jeg også har konstruert....

 

Er det noe rart at ateister IKKE har noen tro på disse fablene om denne steindumme guden?

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

:)

 

Her er den kristne versjonen: "Menneskene har syndet og for å befri dem fra disse syndene (som egentlig er min feil...), sender jeg min "sønn" (som egentlig er meg selv og det hellige spøkelset jeg også forkler meg som) slik at menneskene kan drepe ham, min eneste "sønn" på bestialsk vis og syndene blir opphevet". "Dette MÅ dere tro på, for ellers havner dere i helvette, som jeg også har konstruert....

 

Er det noe rart at ateister IKKE har noen tro på disse fablene om denne steindumme guden?

Det tullet der er din steindumme versjon RWS !

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det tullet der er din steindumme versjon RWS !

Nei faktisk ikke, det er essensen i kristen tro...

 

Dette er tullballet i din tro IHS, at du ikke ser det sånn og heller serdet som logiskt sier litt om deg som troende og andre kristne, for hva annet av vivas er du og andre religiøse ikke i stand til å tro på også? I samme stupide gata liksom...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...