Gå til innhold

Nytt kamera + objektiv til maks 7000


Anbefalte innlegg

Den forrige tråden min ble ikke helt bra. Prøver heller med denne.

 

Er førstegangskjøper av speilreflekskamera, så kameraet bør være enkelt å bruke. Nruksområdet er for det meste naturbilder pluss mer "vanlige" ting (innefotografering osv).

 

Noen som kan anbefale en pakke med kamera pluss objektiv? Maksbeløpet jeg har satt er 7000 kr.

 

Autofokus pluss bildestabilisering hadde vært greit å hatt.

Endret av heborres
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den forrige tråden min ble ikke helt bra. Prøver heller med denne.

 

Er førstegangskjøper av speilreflekskamera, så kameraet bør være enkelt å bruke. Nruksområdet er for det meste naturbilder pluss mer "vanlige" ting (innefotografering osv).

 

Noen som kan anbefale en pakke med kamera pluss objektiv? Maksbeløpet jeg har satt er 7000 kr.

Du kan enkelt og greit velge hva som helst av kamerahus på markedet som passer til budsjettet og labbene dine, og velge optikk etter budsjett. Canon 350D med 18-55IS (merk: med IS, bildestabilisator) vil være en flott start, det vil Nikon D40, Olympus E-410/E-510, Pentax K200D, Samsung GX-10, Sony A200 etc. også. Personlig ville jeg gått for Samsung GX-10 med kitobjektiv til dette budsjettet, da får du værtetning og et fint kitobjektiv på kjøpet... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Det er flere typer naturbilder som trenger hver sine typer objektiver:

 

- Landskapsfoto, utsiktsbilder. Til dette trenger du en vidvinkel. Du kan prøve med et kitobjektiv som har 18mm på den vide enden først og evt. kjøpe noe videre senere om du ønsker det.

- Fugler og dyr. Til dette trenger du et teleobjektiv. F.eks et som har 200mm i tele-enden. Bildestabilisator er en stor fordel på teleobjektiver.

- Insekter. Til dette trenger du et makro-objektiv. Altså et som du kan fokusere på ekstremt små ting med. Disse er vanligvis mellom 50 og 150 mm.

 

Til innendørs foto trenger du relativt vid vinkel. Et kitobjektiv med 18-55 mm har en passe vinkel for innendørs foto. Men en skikkelig vidvinkel med f.eks 10-20mm er å foretrekke dersom man skal ta oversiktsbilder inne. Det er ønskelig med bildestabilisator på innendørs foto når det skal være folk i bildet eller du tar bilder uten stativ eller uten en ekstern blits.

 

_________________________________________________________________

 

Innenfor budsjettet ditt vil jeg sette opp noen konkrete forslag:

 

1. Canon 350D + Sigma 18-200mm med bildestabilisator. NB. Få med deg tilbudet fra JapanPhoto før det går ut.

 

2. Canon 350D + 18-55 mm IS + 55-250mm IS

 

3. Pentax K100D Super med bildestabilisator og 18-55mm + 75-300mm

 

4. Samsung GX-10 med 18-55mm + Tamron 70-300mm for Pentax og Samsung.

Lenke til kommentar
Olympusen har veldig liten bildebrikke til å være speilrefleks (cropfaktor 2).

Veldig liten er å ta hardt i. Overflaten er 329mm² på 1.6x-crop, og 225mm² på four-thirds.

 

Men ja, den er nesten et steg dårligere på høy ISO (ISO 800 er litt bedre enn ISO1600 på Canon 400D). Samtidig er også kvaliteten på sensoren en faktor, for 1.6x-sensoren i de rimelige Sony Alpha-modellene er tilsvarende Olympus E-510. Det dynamiske omfanget på E-510 er også litt dårligere i høylys. Men fargene er knall, takket være god optikk i forhold til prisen. Se også noen sider (1, 2, 3) av E-510-testen på dpreview som viser at sensoren og optikken holder god kvalitet.

 

Der ser man også nøyaktig hvor lite som skiller kameraene i den klassen vi snakker om.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Olympusen har veldig liten bildebrikke til å være speilrefleks (cropfaktor 2).

Veldig liten er å ta hardt i. Overflaten er 329mm² på 1.6x-crop, og 225mm² på four-thirds.

 

Men ja, den er nesten et steg dårligere på høy ISO (ISO 800 er litt bedre enn ISO1600 på Canon 400D).

Vi må heller ikke glemme at E-420 som er lansert nå har en forbedret sensor og/eller bildebehandling slik at det er også brukbar på ISO 1600. Vi kan vel regne med en E-520 snart også.

 

Det som er en stor fordel med four-thirds systemet er at det er designet fra bunnen av for digital-fotografi. Det betyr et systemet har et bedre samspill mellom optikk og bildebrikke. Det er ihvertfall det Olympus hevder; men når man ser hvor godt optikken til Olympus yter, så kan det se ut som om det har rett.

 

Tom

Lenke til kommentar
Her er en pakke med bildestabilisert kamerahus, som er værtetta, under ditt budsjett. http://www.japanphoto.no/product/digital-s...200d-m-18-55mm/
Samsung GX-10 (K10D i forkledning) er også værtettet på lik linje, og kan sammenliknes med dette kameraet på de aller fleste områder. Det bruker ikke AA-batterier som K200D, vurdér selv om det er en fordel eller ulempe.

 

Samsungen er nok det beste kjøpet av desse to, og kanskje av dei som er opplista i tråden her, men det er også det største, tyngste og mest robuste kamera av dei opplista.....Valgets kvaler :hmm:.......

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar!

 

Skal ta turen til JapanPhoto i Haugesund i morgen for å sjekka ut kameraene så får vi se hva som skjer :)

 

Et lite spørsmål til forresten:

Jeg liker også godt å ta nærbilder av blomster (slik som dette f.eks). Er man nødt til å bruke et macro-objektiv til dette?

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål til forresten:

Jeg liker også godt å ta nærbilder av blomster (slik som dette f.eks). Er man nødt til å bruke et macro-objektiv til dette?

Jeg vil svare ja på det spørsmålet. Det er mulig du klarer det med standard-zoom med kort nærgrense. Men et macro objektiv vil gi mye bedre resultater. Du kan klare deg med en Sigma 50mm f/2.8 Macro eller tilsvarende. Alternativt 70mm.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...