Gå til innhold

Nytt objektiv til fuglefotografering


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer å bytte ut min 300/4L IS med et bedre (og forhåpentligvis også lengre) objektiv til bruk ved fuglefotografering.

 

Er det noen her med erfaringer med Sigma 300mm f/2.8 EX DG APO HSM?

 

Takker.. :)

 

EDIT: Skiftet tittel, da dette ikke bare handler om Sigma 300/2.8, men også andre alternative objektiv til bruk ved fuglefotografering.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderer du å bytte ut L-optikken mot Sigma-en? Har selv ingen erfaring med noen av dem, men regner med at lysstyrken er grunnen til bytte. ;)

Ja, jeg vurderer å bytte ut min 300/4L IS mot en Sigma 300/2.8, ja. Hovedsaklig er det to grunner til det. For det første trenger jeg f/2.8 ved bruk av konverter, da f/8 blir litt for lyssvakt med 2x konverter - og nedblending kommer jo også i tillegg. For det andre er f/2.8 er klar fordel i svakt (les: godt) lys, som f.eks. solnedganger og lignende.

 

Men, jeg er som sagt ikke helt sikker. Jeg har flere alternativ:

 

1. Kjøpe Sigma 300/2.8 og 1.4x + 2x TC, og være fornøyd med den.

2. Beholde 300/4L'en en stund til, spare penger, og gå for en skikkelig godbit - Sigma 500/4.5 eller 300-800/5.6.

3. Beholde 300/4L'en og ikke kjøpe noe annet, spare penger til bil og sånn. (Kjipt.. :roll: )

Lenke til kommentar

Jeg fant en brukererfaring med den her.

 

Author

Post a Reply

Hokum

 

Registered: June 2006

Posts: 5

Review Date: June 12, 2006 Would you recommend the product? Yes | Total Spent: $1,100.00| Rating: 10

 

 

Pros: Very Very sharp, great colour, fast AF, "cheap"

Cons: Not weather sealed

 

Probably the best lens i have ever used. Sharp at f2.8, and even sharp at f4 with a 1.4 x TC, with the sigma 2x you only need to stop down 2/3 to f7.1 to get exceptable images.

 

 

The bokeh is creamy smooth, the contrast is good and the colour rendition has none of the old sigma yellow cast.

 

 

Though lacking VR/IS and weather sealing for the price it is more than worth not having these. Both the canon and the nikon are several thousand more.

 

 

AF is fast, though not lightening like, but more than capable for tracking birds in flight. AF accuracy is ok, my copy does tend to front focus a little. Without the TC's lockon is SURE with the 2x TC it does sometimes hunt.

 

 

Some samples

http://images.fotopic.net/dl-v2/size=40/qu...y=90/ygppw1.jpg

 

 

http://images.fotopic.net/dl-v2/size=40/qu...y=90/yi1peu.jpg

 

Lenke til kommentar

(Omg. Jeg hadde lagt inn over 50 bildeeksempler her, men selvfølgelig så skulle internettilkoblingen streike når jeg skulle poste bildene.. Jaja, jeg får ta noen av de beste og legge inn på nytt da..)

 

 

Sigma 300mm f/2.8 uten konverter:

 

Ser ikke så gale ut, da?

Dritbra!

Supert!

Ooooh, yeah!

Nice.

Superbra!

Great!

Bra!

Jeg kan ikke se hvor svakheten(e) ligger

Hvor god kan 300/2.8L være?

Fortell meg hvordan Canon 300/2.8L er verdt dobbelt så mye som Sigma 300/2.8, please..

 

Sigma 300mm f/2.8 med 1.4x konverter:

 

Ganske bra.

Godkjent, ihvertfall..

Godkjent.

Greit nok.

I like it..

Ganske bra.

Konge..

Have to love it.. Aaahhh!

Genialt!

Dritbra!

Supert!

Greit.

 

Sigma 300mm f/2.8 med 2x konverter:

Helt ok.

Ganske bra, faktisk..

Godkjent, med tanke på 600mm og 1/160sek lukkertid

Absolutt godkjent som dokumentasjonsfoto

Helt ok som dokumentasjon

Greit som dokumentasjon

Greit som dokumentasjon.

Kjempebra!

Jeg kan ikke si at det er dårlig, akkurat...

 

Okai, nå orker jeg ikke mer.. Se på de dere ønsker.. Hahaha.. :)

 

---

 

Jeg er helt overbevist om at hvis jeg er klar over svakhetene, og lærer meg å bruke objektivet på riktig måte, vil Sigma 300/2.8 gi meg det jeg ønsker, mht. bildekvalitet og optisk ytelse.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Kjøp Canon EF 400mm f/2.8L IS USM (jeg er ikke usakelig), den koster mye i Norge, men reiser du over til USA og handler den der får du den for 6500$, omregnet i dagens kurs blir det 33 000kr + flyreisen og den får du for 5 000. Da har du et objektiv til du dør, pluss at du har det beste slik at du ikke trenger å tenke på å handle inn noe annet og du slipper å tenke på bil, for det har du da ikke råd til!

Lenke til kommentar
Kjøp Canon EF 400mm f/2.8L IS USM (jeg er ikke usakelig), den koster mye i Norge, men reiser du over til USA og handler den der får du den for 6500$, omregnet i dagens kurs blir det 33 000kr + flyreisen og den får du for 5 000. Da har du et objektiv til du dør, pluss at du har det beste slik at du ikke trenger å tenke på å handle inn noe annet og du slipper å tenke på bil, for det har du da ikke råd til!

Fair enough, og 400/2.8L er en god kandidat, men hvis jeg først skal spare rundt 30.000 kroner (det er mye for en 16-åring) så tror jeg 300-800/5.6 er et bedre alternativ - spesielt siden det er fugler jeg skal fotografere. Hvis det hadde vært sport, hadde nok 400/2.8 vært å foretrekke, men, som sagt - dette er til fugler.

Lenke til kommentar

Det går rykter om at 120-300mm f/2.8 er bedre optisk, enn 300m'ern...

Hvorfor den skulle være det vet jeg ikke, ingen grunn til at en slik zoom burde være bedre enn fast, men rykter sier så.

 

+ den ekstra fleksibiliteten...

 

Uansett, skal du oppgradere og virkelig se forskjell så bør du gå høyere opp. Du har Canon's 500mm f/4 IS eller Sigma 500mm f/4.5.

 

300-800mm vil jeg påstå er overkill, man mister muligheten til å snike seg fram /må snike seg fram, og da blir man ikke serlig mye bedre, meg om det...

Lenke til kommentar
Fair enough, og 400/2.8L er en god kandidat, men hvis jeg først skal spare rundt 30.000 kroner (det er mye for en 16-åring) så tror jeg 300-800/5.6 er et bedre alternativ - spesielt siden det er fugler jeg skal fotografere. Hvis det hadde vært sport, hadde nok 400/2.8 vært å foretrekke, men, som sagt - dette er til fugler.
Jeg kjenner ingen av de nevnte objektivene ut over det databladet forteller meg. Men, allikevel spør jeg, hva er det som gjør 300-800/5,6 bedre egnet til fugler enn 400/2,8?

 

Greit nok, pipipene er små, men de er heller ikke stadionopplyst. Slenger du på en 1,4 konverter, så har du 600/4. Om den tåler 2x har jeg ingen formening om. Men gjør den det får du samme lysstyrke som med Sigmaen. Ikke glem at Sigmaen faktisk er relativt sein fra 300-500mm. Zoom er selvfølgelig mer fleksibelt, men glem ikke de muligheten som større åpningsofrhold gir. Etter mitt syn er den fleksibiliteten ofte mer verdt.

 

MaritimTim

 

EDIT. Mr. sitt poeng i forhold til krypjakt er og godt. Nå er heller ikke 400/2,8 så enkel å åle seg med, men den er tross alt mer kompakt og stiller mindre krav til stødig stativ.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Hva med å tenke langsiktig å spare til EF 300/2,8 IS som du selv har nevnt. Med dagens kurs vil du kunne få den sendt fra USA til noe over 25 lapper inkludert moms og frakt.

 

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...harges&null

 

http://tux.aftenposten.no/calcFrame/start.htm?id=16

Det stemmer, og det er også det jeg skal gjøre. Når jeg får råd er usikkert, men jeg skal ikke se vekk ifra at jeg kjøper en fin liten julegave til meg selv i år.. :)

 

Forresten ... finnes det noen spekulasjoner i hvordan dollar-kursen vil utvikle seg fremover, fra nå og til jul? Litt kjipt hvis den øker til 6-7 eller mer fram til julen da.. :)

Lenke til kommentar
Forresten ... finnes det noen spekulasjoner i hvordan dollar-kursen vil utvikle seg fremover, fra nå og til jul? Litt kjipt hvis den øker til 6-7 eller mer fram til julen da.. :)

Jeg har hørt at økonomer regner med den synker ennå litt. Konkrete tall som ble nevnt var 4,85 og 4,90 i løpet av året. Men merk at dette er spådommer så de kan jo ta feil også.

 

Redigert: Se dette videoklippet om dollarkursen.

Lenke til kommentar
Hva med å tenke langsiktig å spare til EF 300/2,8 IS som du selv har nevnt. Med dagens kurs vil du kunne få den sendt fra USA til noe over 25 lapper inkludert moms og frakt.

 

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...harges&null

 

http://tux.aftenposten.no/calcFrame/start.htm?id=16

Det stemmer, og det er også det jeg skal gjøre. Når jeg får råd er usikkert, men jeg skal ikke se vekk ifra at jeg kjøper en fin liten julegave til meg selv i år.. :)

 

Forresten ... finnes det noen spekulasjoner i hvordan dollar-kursen vil utvikle seg fremover, fra nå og til jul? Litt kjipt hvis den øker til 6-7 eller mer fram til julen da.. :)

 

Det er vel strengt tatt ikke om dollarkursen er høy eller lav som spiller en rolle. Snarere er det endringene i dollarkursen som er interessante. Generelt vil antagelig objektivpriser være lave i USA i perioder der dollarkursen er på vei ned, men høye i perioder der kursen går opp? Hvis kursen holder seg stabilt over en lengre periode er det grunn til å tro at prisene normaliserer seg mot resten av verdensmarkedet. Tror jeg da, som ikke er noen økonom...

Endret av zorry
Lenke til kommentar
Det er vel strengt tatt ikke om dollarkursen er høy eller lav som spiller en rolle. Snarere er det endringene i dollarkursen som er interessante. Generelt vil antagelig objektivpriser være lave i USA i perioder der dollarkursen er på vei ned, men høye i perioder der kursen går opp? Hvis kursen holder seg stabilt over en lengre periode er det grunn til å tro at prisene normaliserer seg mot resten av verdensmarkedet. Tror jeg da, som ikke er noen økonom...
Prisene vil nok justere seg noe, men det avhenger av så mange ting, ikke minst hvordan dollaren står i forhold til yen. De fleste kameraprodusentene opererer fra Japan, og det er yen som er deres valuta. Hvis dollaren og yen følger hverandre, vil prisene stå nærmest i ro - helt uavhengig av priser og kurser i Europa. Det kan dog føre til at vi får lavere priser her hjemme, selv om jeg tror kursfallet til yen skal være svært langvarig før vi ser noen forandring her hjemme. Antakelig må det vare mer enn et halvår, kanskje ett år før vi ser noe til det. Kanskje ser vi ikke noe da heller, fordi importørene ser sitt snitt til å tjene litt ekstra. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...