Trainman Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Har lastet ned GParted.iso da jeg skal endre størrelsen på partisjonene mine. Hvordan får man brent en boot cd med det man laster ned? Føler meg litt dum her jeg sitter, men jeg får det ikke til.
Trainman Skrevet 12. april 2008 Forfatter Skrevet 12. april 2008 (endret) i nero 8 kan du velge å brenne en boot cd/dvd Har ikke nero 8. Men godt tips. Har MagicIso. Endret 12. april 2008 av Trainman
gyt6 Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 har og magiciso, men tror ikke man kan lage boot-disk med den. her er free versjonen til nero 8 : http://www.download.com/Nero-8-Ultra-Editi....html?tag=lst-1
sgaah Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Jeg bruker selv magicIso og det funker veldig bra. Under Tools velg Burn cd/dvd with Iso. Resten sier seg selv egentlig.
Trainman Skrevet 12. april 2008 Forfatter Skrevet 12. april 2008 Jeg bruker selv magicIso og det funker veldig bra. Under Tools velg Burn cd/dvd with Iso. Resten sier seg selv egentlig. Da er nok jeg jæ.... dum. Kan du forklare litt nærmere?
dfendr Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 (endret) Hvis du har brent cd en skal du boote fra den for å starte gparted. Hvis ikke må du lete etter er alternativ som heter burn cd from image/iso eller lignende. edit: Eller last ned infra recorder og følg denne guiden Endret 12. april 2008 av hello(win)
Trainman Skrevet 13. april 2008 Forfatter Skrevet 13. april 2008 Hvis du har brent cd en skal du boote fra den for å starte gparted. Hvis ikke må du lete etter er alternativ som heter burn cd from image/iso eller lignende. edit: Eller last ned infra recorder og følg denne guiden JADAAA!!! Fikk til Gparted, og har vært inne å endret på partisjonene. Problemet kom da jeg skulle sette på etikett på partisjonene, det jeg trodde var litrering C:, D: osv. ALT ble slettet fra HD. Resultatet ble at jeg nå ikke får startet opp maskinen. DVS jeg får reinstallert mye av Vista, men når den er nesten ferdig får jeg melding om at den ikke har gyldig partisjonsbokstav(el. noe). Da avbrytes innstalleringen og begynner på nytt. Prøver jeg oppstart fra HD får jeg svart skjerm hvor det står: PXE-E61 MEDIA TEST FAILURE, CHECK CABLE PXE-M0F EXITING BROADCOM PXE ROM Ja, jeg vet jeg har rotet det til skikkelig. Men er det noen som har forslag til løsning, bortsett fra å finne en diger stein å holde rundt, å hoppe i elva?
dfendr Skrevet 13. april 2008 Skrevet 13. april 2008 Oida, håper du hadde backup Vista har jo mulighet for å forandre på partisjoner innebygd også. hvis du ikke har holdt på for mye med disken etterpå kan du prøve å kjøre testdisk på den for å gjenopprette data/ finne igjen partisjonene dine. Testdisk er inkludert på gparted livecd'en, for å starte testdisk booter du livecd'en og venter til du er inne så trykker du ctrl +alt+backspace og skriver testdisk + enter iogmed at du har prøvd å reinnstallere vista så vil du nok ikke få et bootbart system, men kanskje du kn redde de andre partisjonene. (forutsatt at du ikke har skrevet noe til disse)
Hårek Skrevet 13. april 2008 Skrevet 13. april 2008 Prøver jeg oppstart fra HD får jeg svart skjerm hvor det står: PXE-E61 MEDIA TEST FAILURE, CHECK CABLE PXE-M0F EXITING BROADCOM PXE ROM Vil bare forklare denne. Det betyr at BIOS ikke fant noe å boote fra, så til slutt forsøker den nettverket. BROADCOM er nettverksinterfacet, MEDIA TEST FAILURE sier bare at nettverkskabelen ikke er plugget inn. Dette er forsåvidt en normal melding, men du må sjekke bootrekkefølgen i BIOS.
Trainman Skrevet 13. april 2008 Forfatter Skrevet 13. april 2008 Oida, håper du hadde backup Vista har jo mulighet for å forandre på partisjoner innebygd også. hvis du ikke har holdt på for mye med disken etterpå kan du prøve å kjøre testdisk på den for å gjenopprette data/ finne igjen partisjonene dine. Testdisk er inkludert på gparted livecd'en, for å starte testdisk booter du livecd'en og venter til du er inne så trykker du ctrl +alt+backspace og skriver testdisk + enter iogmed at du har prøvd å reinnstallere vista så vil du nok ikke få et bootbart system, men kanskje du kn redde de andre partisjonene. (forutsatt at du ikke har skrevet noe til disse) Takk for tipset. Skal prøve det. Til Hårek: Boot fra nett er allerede disablet. Takk for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå