Gå til innhold

Er vi blitt for late ?


Anbefalte innlegg

Det er som AvieN sier. Jeg tror også underholdningsfaktoren har sitt å si. Det endimensjonale mennesket holder seg hjemme når han/hun har det greit på jobben og kan komme seg hjem for å se på tv og ete middag med familien. Noen kan sikkert supplere på teorien om det endimensjonale mennesket, men tar jeg ikke helt feil har det sosialistiske røtter. Jeg tror som Marx og Engels at samfunnet snart vil videreutvikle seg fra kapitalismen til sosialisme, og på veien vil vi oppleve mange demonstrasjoner blant arbeiderne mot arbeidsmiddeleierne. Den vil nok komme litt senere i Norge, og i en mildere form grunnet vårt sosialdemokrati, men den vil komme! (Hørtes kanskje litt profetisk ut, og jeg har vel fortsatt litt alkohol i blodet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror heller vi er for feige. Når nordmannen virkelig er overbevist er det ikke innsatsviljen det står på, se bare hvor heftig det kan bli i klagekøen på Elkjøp. Problemet er at i kulturen vår skal man ikke gjøre så mye av seg, man skal ikke hevde sin rett, og de har klart å lære oss på skolen at blir du fysisk, har du tapt. Verbale hersketeknikker har absolutt makt. Vi skal helst være så konfliktsky at vi ikke foretar oss noe med mindre seieren er sikret.

 

Det har jo absolutt noe å si at vi stort sett er heldige med omstendighetene her til lands. Hvis velværet ikke står og faller på digital-tv-systemet, er det ikke rart det ikke blir mye bråk om det.

 

Noen som absolutt kunne vært tjent med å bli litt unorske, er studentene. Det er sårt behov for en skikkelig oppjustering av finansieringen. Problemet er at det eneste studenter egentlig har å true med er bråk. Ingen lider noen nød av at studenter streiker, og så krevende som en slik reform (for nå må det nesten bli en reform) er, gidder ikke politikerne gi seg i kast med det før alternativet er skikkelig ubehagelig. Resultatet er at studentene forblir en pariakaste, og jo lenger det går, jo vanskeligere blir det å komme seg ut.

Lenke til kommentar
Alternative "bedre" kilder

http://www.bbc.co.uk/

http://english.aljazeera.net/English

http://www.cnn.com/WORLD/

http://www.xinhuanet.com/english/

 

En må selvfølgelig også være kritisk til kilder, og vurdere dem utifra deres posisjon, både som avis og stat.

 

http://www.economist.com/ er politisk liberalistisk og kapitalistisk av seg, men du kan som regel sjå at faktaboksen og faktagrunnlaget er nøytralt. T.d. Big Mac indeksen. Så eg les den blekka sjølv om eg oppfattar den som "høgrevridd" i konklusjonane.

 

http://www.dagogtid.no/ er ein gjeng akadamikarar som skriv avis for seg sjøl og ingen andre. Utvalde artiklar:

 

Noreg treng ikkje oljepengar :

Den norske staten trong knapt bruke av oljeformuen i fjor og treng neppe gjere det i år. Årsaka er dei store skatteinntektene.

 

Trudde du at Noreg kvart år brukar mange tital milliardar oljekroner for å få statsbudsjettet til å gå opp? Tru om att. På grunn av dei gode tidene i norsk økonomi i fjor vart skatteinntektene til staten så store at oljeformuen knapt vart rørd i det heile. Dermed kunne nesten alle statsinntektene frå petroleumsverksemda puttast på den svulmande sparegrisen kalla Statens pensjonsfond utland, det som dei aller fleste av oss kallar Oljefondet.

 

Der han sjølv heve tuftene grave: (Om norsk latskap)

 

Ein gong var me sjølvbyggjarar. Så blei me oppussarar, men dei siste åra har talet på folk som må leiga hjelp til å montera eit Ikea-kjøkken, auka med 200 prosent. Kva skjer med nordmannen?

 

Når halve folket går på trygd og AFP, skulle ein elles tru sjølvbygginga her i landet tok seg opp, anten som tidtrøyte, sparetiltak eller for å få ei ny meining med tilværet. Aftenposten melder at så slett ikkje er tilfellet, og at nye verksemder som parasitterer på den veksande vankunna, poppar opp som paddehattar.

 

Og med det var vi plutseleg inne på temaet igjen.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal studentene få mer?

Jeg hadde 2 jobber mens jeg gikk på universitetet, ikke hadde jeg studielån heller, finansierte alt selv.

 

De har det alt for godt, og studielån skulle ha gått rett på en konto som bare kunne brukes til: Husleie (m strøm etc), bøker og matriale, og event. studiereiser). Ingenting annet burde man ha hatt lov å bruke penger på, da skulle studielånet automagisk ha blitt sagt opp og all gjeld forfalt.

 

Når det gjelder det store utlandet så forstår jeg godt at folk ikke bryr seg. Om en Kineser eller afrikaner får smake bjørkerisen så bryr jeg meg lite om ikke det direkte påvirker min hverdag. Slik tror jeg det er med det fleste, selv om folk har sofaengasjement som varer ut en nyhetsreportasje.

Lenke til kommentar

Jeg registrerer en del personer ønsker å demonstrere mot OL i Kina med å boykotte OL. Det er jo bare fulstendeg latterlig, for de samme personene vil vel neppe slutte å kjøpe varer som er produsert utfor Kina, til dobbel pris?Dobbelmoralen lenge leve! Dessuten har jeg alt for stor erfaring med at media skriver nyheter som de selger best på, så stoler ikke så mye på den tabloide presse.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal studentene få mer?

Jeg hadde 2 jobber mens jeg gikk på universitetet, ikke hadde jeg studielån heller, finansierte alt selv.

 

De har det alt for godt, og studielån skulle ha gått rett på en konto som bare kunne brukes til: Husleie (m strøm etc), bøker og matriale, og event. studiereiser). Ingenting annet burde man ha hatt lov å bruke penger på, da skulle studielånet automagisk ha blitt sagt opp og all gjeld forfalt.

.

Helt enig!

Jeg kjener selv også til utallige studenter som studerer andre steder i landet bare for å komme seg bort. De kunne fint bod hjemme å studert det samme, men det vil de ikke. Etter noen år så har de da stor studiegjeld. Dette er de helt skyld i selv! Synes ikke synd på de i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Norsk standard har i det siste og godtatt et dokumentformat, som de fleste ser ut til og være imot. Men igjen så skjer det ingenting.

ISO godkjente standardforslaget. Standard Norge har kun en stemme, men de stemte riktignok ja, mot sin egen faglige komite. Og at ingenting har skjedd er ikke riktig. Sist onsdag var det en demonstrasjon i Oslo med 150 deltakere. Og det jobbes mot FAD for å få dem til å sette høyere krav enn ISO-standardisering.

 

Men ellers er jeg enig i at det protesteres lite, og jeg tror det kommer av at man må være veldig godt organisert for å gjøre et inntrykk.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal studentene få mer?

Jeg hadde 2 jobber mens jeg gikk på universitetet, ikke hadde jeg studielån heller, finansierte alt selv.

 

De har det alt for godt, og studielån skulle ha gått rett på en konto som bare kunne brukes til: Husleie (m strøm etc), bøker og matriale, og event. studiereiser). Ingenting annet burde man ha hatt lov å bruke penger på, da skulle studielånet automagisk ha blitt sagt opp og all gjeld forfalt.

.

Helt enig!

Jeg kjener selv også til utallige studenter som studerer andre steder i landet bare for å komme seg bort. De kunne fint bod hjemme å studert det samme, men det vil de ikke. Etter noen år så har de da stor studiegjeld. Dette er de helt skyld i selv! Synes ikke synd på de i det hele tatt.

De skal ha mer fordi vi trenger høyere utdannede og fordi det skal være attraktivt å studere slik at man studerer fordi man har lyst og ikke fordi man har økonomi eller selvdisiplin til å jobbe fullt ved siden av. Å studere er en jobb, og vi trenger de største hjernene i akademia, ikke bare de streiteste. Om og hvem det er synd på angår ikke saken. At folk har behov for å flytte hjemmefra er da helt naturlig selv om noen sikkert trives i kjelleren hos mor.

Lenke til kommentar

I Norge har vi det bra. Veldig bra.

 

Dersom du forventer en storrevolusjon vil ikke dette skje. Folk er såpass fornøyd med tilværelsen sin at ting som dette farer hen forbi. Vi blir sinna når vi leser det media vil at vi skal hisse oss opp over og neste uke er alt glemt. Da er det en eller annen SEXSKANDALE som får vår oppmerksomhet

 

 

("SEXSKANDALE".. Brukes det ordet noensinne utenfor forsida til VG/DB?)

Lenke til kommentar
Hvorfor skal studentene få mer?

Jeg hadde 2 jobber mens jeg gikk på universitetet, ikke hadde jeg studielån heller, finansierte alt selv.

 

De har det alt for godt, og studielån skulle ha gått rett på en konto som bare kunne brukes til: Husleie (m strøm etc), bøker og matriale, og event. studiereiser). Ingenting annet burde man ha hatt lov å bruke penger på, da skulle studielånet automagisk ha blitt sagt opp og all gjeld forfalt.

.

Helt enig!

Jeg kjener selv også til utallige studenter som studerer andre steder i landet bare for å komme seg bort. De kunne fint bod hjemme å studert det samme, men det vil de ikke. Etter noen år så har de da stor studiegjeld. Dette er de helt skyld i selv! Synes ikke synd på de i det hele tatt.

De skal ha mer fordi vi trenger høyere utdannede og fordi det skal være attraktivt å studere slik at man studerer fordi man har lyst og ikke fordi man har økonomi eller selvdisiplin til å jobbe fullt ved siden av. Å studere er en jobb, og vi trenger de største hjernene i akademia, ikke bare de streiteste. Om og hvem det er synd på angår ikke saken. At folk har behov for å flytte hjemmefra er da helt naturlig selv om noen sikkert trives i kjelleren hos mor.

Tull å tøys!!!

De lavere utdannede er like viktige som alle de med høy utdanning. Hvem skulle ellers laget veiene i dette landet?

Det du her sier vitner om forakt for de som velger jobb innen et fag hvor det er liten utdannelse. Du synes tydeligvis at behovet å flytte fra mor veier tyngre en at personen faktisk har råd til å flytte hjemme fra? Det er alt for mangen sløve studenter som kun studerer forde de ikke gidder å bli voksne å få seg en jobb. Karakterene til studentene om dagen er et bevis for dette. Hvorfor stryker så mangen om det er en heltidsjobb?

Lenke til kommentar

Det skaper studenter som ikke har gjort et ærlig dags arbeid i hele sitt liv.

Bare se på politikere, mange av de har ikke hatt en jobb i hele sitt liv, men de sitter og styrer over våre som om de hadde peiling på hvordan ting fungerte.

 

All ære til folk som studerer, men en del av å vokse opp er å ta ansvar for egen økonomi og eget liv, og en del av dette er å skaffe seg en jobb, og med det livserfaring.

 

Ser ofte (vel før arbeidsledigheten ble så lav) folk med ørten år utdannelse som søkte jobb. De hadde vært arbeidsledige i 1-2 år fordi de ikke ville "ta en jobb som var under dies utdannelse".

Det jeg leser ut av det er "Lat og innkompetent, ikke brukbar og vil ikke "ofre seg" for jobben.

 

Jeg tar en arbeidssøker med relevant utdanning/erfaring med dårlige skolekarakterer, men som har jobbet som f.eks dasstømmer mens han var arbeidsledig, over en som bare har ruget på mine skattepenger mens han synes synd på seg selv, uten å engang tvile på min avgjørelse.

 

Motivasjon, innsatsvilje teller 100 ganger karakterer i mine øger.

Lenke til kommentar

Hvor viser jeg forakt for lavt utdannede? Jeg har da ikke sagt et kløyva ord om dem, bare at vi trenger høyt utdannede også. Når så mange stryker, kan det ha noe med å gjøre at de må jobbe ved siden av for å få endene til å møtes? Begynn å still krav til studentene som fulltidsansatte den dagen de er fulltidsansattte. I dag ligger man på 2/3 av folketrygdens minstebeløp som student.

Lenke til kommentar
Hvor viser jeg forakt for lavt utdannede? Jeg har da ikke sagt et kløyva ord om dem, bare at vi trenger høyt utdannede også. Når så mange stryker, kan det ha noe med å gjøre at de må jobbe ved siden av for å få endene til å møtes? Begynn å still krav til studentene som fulltidsansatte den dagen de er fulltidsansattte. I dag ligger man på 2/3 av folketrygdens minstebeløp som student.

Ja nå skriver du også.

Nettopp derfor bør de som kan bo hjeme under studietiden, og de som studerer kan ta seg en jobb. Dessuten har de jo minst 3 måneder ferie i løpet av året hvor de enkelt kan tjene gode penger. Men neida, de må jo ha den ferien, for det er så hardt å være student. :!:

Lenke til kommentar

Skrev jeg bare i posten du kritiserte, mener du? Hvis du leser noe og blir opprørt, er et godt tips å lese det en gang til og tenke "kan han ha ment noe annet?" "Vi trenger høyt utdannede" betyr da slettes ikke at vi ikke trenger lavere utdannede, så den må du lenger ut på landet med.

Lenke til kommentar

Nei vi er ikke late. Personlig ser jeg ned på mennesker i et demokrati som demostrerer. De er det jeg vil kalle "grinete fordi de ikke får viljen sin". Jeg er så i mot en rød grønn regjering som det går ann å bli men jeg verken demostrerer eller protesterer fordi jeg godtar enkelt nok at det var flertall som stemte rødt til valget og at flertallet er i mot mine meninger. Jeg kan snakke med venner og bekjente i timesvis om hvor mye bedre Norge hadde vært hvis JEG hadde vært eneveldig hersker, men ville aldri falt meg inn å gå i demostrasjon imot regjeringen min i et demokrati.

 

Jeg vet ikke om det bare er jeg som ser det jeg vil se, men jeg syntes det er mest rød fanatiske folk som demostrerer og klager jeg :p (tenker da blitzere, boikot isreal, Nei til NATO, miljø ditt og miljø datt.. osv osv )

Lenke til kommentar
men ville aldri falt meg inn å gå i demostrasjon imot regjeringen min i et demokrati.

 

Muligheten for å demonstrere mot uønsket politikk er et av de viktigste elemtene i et liberalt demokrati, kanskje det viktigste sett bort ifra det å stemme. Ved hjelp av fredelige demonstrasjoner får grupper vist meningene sine, som ikke ville kommet fram ellers. Fredelig demonstrasjon er noe helt annet enn voldelige demonstrasjoner som setter en standard som overhodet ikke oppfordrer til videre konstruktiv diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...