Gå til innhold

Kjøleskap - vakuum er for sterkt...


Anbefalte innlegg

Hei.

Har et irriterende problem.

 

Jeg har et Electrolux kjøleskap som er helt håpløst å få opp dersom man må åpne døra rett etter man har hatt den åpen. Vakuumet er utroligsterkt og jeg er redd for å rive av håndtaket.

Spørsmålet mitt er:

Hva er det som gjør at det blir et slikt enormt vakuum? (Vakuum med en u eller to??)

Hva er dette godt for?

Er det noe som kan gjøres for å redusere dette noe?

 

Høres sikkert ut som et noe merkelig problem, men det er for meg veldig irriterende. Det hender jo altfor ofte at man må hente noe rett etter at man har vært inne i skapet rett før :-)

 

Kanskje noen her har peiling??

 

Detomaso

Endret av detomaso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det ikke bare ligningen for en ideell gass da?

 

pv=nrt eller trykk = n (mol gass)* r (gasskonstant) * temperatur /volum

 

og mengden luft kan antas lik før du lukket igjen til et par sekunder etter du har lukket igjen. slik at n er konstant, volumet i kjøleskapet er konstant så da er det bare temperaturen som endrer seg slik at

 

p=k*t og så kan man se på endringen i trykk slik at deltap = k*(tslutt-tstart) noe som vil gi en negativ endring i trykk (undertrykk) som holder døra igjen. (antar at lufta i kjøleskapet holder romtemperatur til du lukker døra)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Forklart litt mer folkelig:

Kald luft tar mindre plass enn varm luft. Når du åpner døra på kjøleskapet sklir den kalde lufta i kjøleskapet ut på gulvet og inn strømmer romvarm luft. Når du lukker døra kjøles den varme lufta fort ned av veggene og matvarene i kjøleskapet og tar dermed mindre plass. Det er dette som gir undertrykket/suget hvis du prøver å åpne døra rett etterpå. De fleste kjøleskap er imidlertid ikke fullstendig lufttette, så hvis du venter noen ekstra sekunder suger kjøleskapet selv inn nok luft til å utligne trykket. Så hvis du bare venter noen sekunder er det straks lettere å åpne skapet.

 

Et annet triks er å åpne døra kortest mulig tid hver gang, for lufta i kjøleskapet bruker litt tid på å starte bevegelsen og å få opp farten ned mot gulvet når døra åpnes. Derfor er det sånn at dess kortere tid du hatt døra åpen, dess mindre sug oppstår det etterpå. Å åpne døra kun i kortest mulig tid gjør også at kjøleskapet blir mindre oppvarmet innvendig, og resultatet er et mindre strømforbruk. Å ha døra åpen til alt har kommet på bordet er lite energieffektivt og fører dessuten til at matvarer som ikke tas ut utsettes for en større varmeøkning før kjøleskapet lukkes og igjen kjøler ned innholdet i skapet.

Lenke til kommentar
Forklart litt mer folkelig:

Kald luft tar mindre plass enn varm luft. Når du åpner døra på kjøleskapet sklir den kalde lufta i kjøleskapet ut på gulvet og inn strømmer romvarm luft. Når du lukker døra kjøles den varme lufta fort ned av veggene og matvarene i kjøleskapet og tar dermed mindre plass. Det er dette som gir undertrykket/suget hvis du prøver å åpne døra rett etterpå. De fleste kjøleskap er imidlertid ikke fullstendig lufttette, så hvis du venter noen ekstra sekunder suger kjøleskapet selv inn nok luft til å utligne trykket. Så hvis du bare venter noen sekunder er det straks lettere å åpne skapet.

 

Hei.

Takk for et forståelig svar :-)

 

Det er altså ikke slik at det er mulig å gjøre noen innstillinger her som gjør at vakuumet blir "svakere".

 

For å få opp døra har jeg et triks hvor jeg stikker en finger mellom skapet og pakningen på døra, men jeg er redd at dette gjør at pakningen kan bli skadet og at kjøingen blir dårligere...

 

Detomaso

Lenke til kommentar

Hvis du stiller kjøleskapet på en høyere innvendig temperatur (ikke anbefalt), eller har det kjøligere i rommet utenfor (kjøkkenet), så minker temperaturforskjellen mellom lufta inni og lufta utenfor skapet. Dette vil gi et svakere sug.

 

Som sagt tidligere, å åpne døra i kortest mulig tid gir mindre utskifting av lufta og dermed mindre sug etterpå. Dette er selvsagt lettest å gjennomføre med god orden i skapet, slik at du slipper å bruke tid på å lete etter det du skal ha.

 

Et velfyllt kjøleskap (mer matvarer inni det) gir mindre plass til luft, noe som gir et mindre sug etterpå. Dessuten bremses "kaldraset" mer når døra åpnes hvis skapet er velfyllt.

 

Å bende på tettelista anbefales ikke, da den etterhvert kan bli utett.

 

 

 

Og bare for å svare på noe annet du spurte om, vakuum staves med to u-er. Og nei, det er aldri vakuum inne i kjøleskapet, heldigvis, kun et undertrykk. Hadde det vært vakuum inne i det ville ikke engang ti ville hester klart å åpne skapet.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

For å gjøre det litt enkelt; Bare dytt på gummien som holder på EDIT: vakuumet : litt med fingeren når du åpner... Bende litt på tettingen kan umulig ha å mye å si hvis det er snakk om en så liten detalj i hvertfall ikke om alternativet er å røske opp døra.

Endret av Joney
Lenke til kommentar
A vacuum (sometimes vacuüm) is a volume of space that is essentially empty of matter, such that its gaseous pressure is much less than atmospheric pressure. [1] The word comes from the Latin term for "empty," but in reality, no volume of space can ever be perfectly empty.

Wikipedia

 

Strengt tatt så er ikke verdensrommet vakum nei, med tanke på at det ikke er tomt, (alltids noen partikler som sver rundt der, og så har vi jo den ukjente materien) men det er ivhertfall såpass lite at det kan kalles tilnærmet vakum.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Ser da ikke hvorfor det ikke skal være topic når man nevner/forklarer hva vakum er, når trådstarter spør om hvordan han unngår det naturlige fenomenet som han kaller vakum.

(da er det kanskje greit å vite hva det er for noe?)

 

Uansett tror jeg trådstarter har fått løsningen på problemet til nå.

Lenke til kommentar

Ja det er sant DaWiEn! Det samles vann langs veggen og renner ned langs en renne og ned i et hull, så sammles det i en tank som er på motoren, motoren er som regel varm, og vannet fordamper. Tilslutt er det bare en gjørme igjen som som ikke kan fordampe sikkert, jeg engang drog fram mutterns kjøleskap og tømte den... Men det var det litt gammle kjøleskapet med IS problemer, så kan være vann da som ikke enda har fordampet.

 

Blablalblalbla

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...