Gå til innhold

Spørsmål ang mulig kjøp av Eizo 24" LCD


TAS

Anbefalte innlegg

Tror dere S2401WSEK er noe å satse på, i forhold til S2431WSEK. Er selv i samme båt som amiganostalgia når det gjelder bruksområde. Og for å bringe inn en annen skjerm. Hvordan er Dell's 2408 i sammenligning(når det gjelder spilling, så har jeg ikke noe problem med å koble maskina opp mot TV'en) Så at den kom godt ut i en test hos Anandtech.

Endret av Laxaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror dere S2401WSEK er noe å satse på, i forhold til S2431WSEK. Er selv i samme båt som amiganostalgia når det gjelder bruksområde. Og for å bringe inn en annen skjerm. Hvordan er Dell's 2408 i sammenligning(når det gjelder spilling, så har jeg ikke noe problem med å koble maskina opp mot TV'en) Så at den kom godt ut i en test hos Anandtech.

 

Jeg gikk for Hyundai av alle ting, w241d, som har s-pva panel i motsetning til TN panel som er i 2401 skjermen fra eizo. Den store forskjellen i innsynsvinkel og farger i panelet, gjør at det er mulig for meg å ligge i sofaen på kontoret og se på skjermen, tv-serier osv.

 

Dette lot seg gjøre på TN panel, men farger ble langt lysere/mørkere ettersom hvor innsynsvinkelen min var ifra.

 

Jeg tror nok at 2401 fra eizo er godt mulig det beste man kan få i TN panel skjerm klassen, men jeg tror nok det vil komme til kort etterhvert..

 

Forhåpentligvis, og slik som jeg ser det an i hva slags skjermer som kommer, ettersom jeg har surfet omtrent alle lcd-skjerm produsenters websider, så later det til at det vil nå komme mer eller mindre ett ras med 24" og 26", faktisk mer 26" etterhvert, av ikke TN panel skjermer. Dette er veldig bra for oss forbrukere, som synes at man skal kunne se på skjermen selv om man sitter på skrått foran den.

 

Det er temmelig idiotisk når jeg sier til noen kom her og se, og de faktisk må komme helt framfor skjermen, på en av mine TN panel skjermer, for å faktisk SE hva det er jeg mener.

 

Det er en av forskjellene som jeg nå fysisk merker at man kan da raskere oppfatte hva det er som er på skjermen, i og med farger og innsynsvinkler er mye bedre.

 

Er veldig godt fornøyd med min hyundai skjerm, eneste negative er at den har noe invertert ghosting på tekst når man scroller bildet.

Spørsmålet blir da om man leser så mye når man scroller tekst. Og du må se etter for å se det. Dette skal visstnok være fikset i firmware versjon 3.70, jeg har 3.60.

Jeg kontaktet Hyundai via epost ang. dette men fikk beskjed at forskjellen vil ikke være spesielt merkbar. Det kan forståes iom. man må se etter det selv.

 

Spørsmålet er om ikke den personen jeg fikk kontakt med tok en forhastet avgjørelse, iom. det er det eneste negative jeg har funnet på denne skjermen. Alt annet er fantastisk, spesielt med tanke på den koster knappe 5000kr.

 

Tror ikke det er lenge til vi ser 26"+ med pva panel eller bedre til samme sum, men må nok vente en stund. Så jeg er glad skjermkort utviklingen går så bra nå, ettersom man da får mulighet til å kjøre spill etc. i større oppløsning. Gleder meg.

Lenke til kommentar
Hvordan er justeringsmulighetene? Så på Dell 2408, og prisen mellom den og Hyundai'en er ikke alt for stor. Eizo'en er uaktuell dog, da den er for dyr.

 

Summerer kort:

 

Kan stille inn "brightness" og "contrast".

 

Kan stille på rgb verdier, dvs stille hvor mye rødt, blått eller grønt. Individuelt.

Det er 4stk ferdige innstillinger, Standard, Redish, Blueish, og User.

Jeg har ikke noe apparat for å finstille farger, men ser ei heller noe stort behov,dvs jeg ser ikke behov for å stille på disse verdier. Enda iallefall.

 

Kan stille på lyd:

Volum, Bass, Treble, Balance, Mute on eller off.

 

Kan stille OSD settings: Osd timer fra 0 sekunder, Off helt opp til 64 sekunder.

Kan stille posisjon, sette menyen i alle hjørner, eller midt på skjermen.

Kan stille slik at menyen blir transparent.

Kan zoome menyen, så den blir dobbelt så stor.

 

Kan stille aspekt ratio, hvis oppløsningen støtter det, dvs er man i 16:10 1920x1200 er man i 16:10 uansett.

 

Kan slå av og på RTC.

 

Kan forandre språk, er mange språk støttet, men ikke norsk på min.

 

Har 3.60 firmware på min som sagt, ville prøvd å fått tak i 3.70 versjonen, men ingen butikker oppgir hva slags versjon det er de har.

 

Er godt fornøyd, kjører med RTC av og fps spill går så det suser.

Lenke til kommentar
Takk for infoen. Skal bruke ferien på å finne ut av hvilken skjerm jeg skal kjøpe, men jeg tror jeg lener litt i mot Dell'en.

 

Dell'n lider av 60ms+ input lag og dårlig responstid.

Dette medfører at om man er bare litt sensitiv for slikt, klikker man ofte på feil sted, om man da er vant til å bruke musen raskt. For en bestefar er sikkert skjermen grei =)

 

Der er skjermen mot en viewsonic som også har input lag, men likevel er det tydelig dell'n henger etter. Det er selvfølgelig ikke så mye å se, 60ms høres veldig lite ut, men for meg er det totalt katastrofe.

 

Hyundai'n som jeg har er ratet til godt under 10ms, nærmere bestemt 1til 3ms input lag.

Bildet har responstid på 6ms så da sier jeg 10ms.

 

Til sammenligning har jeg samsung 215tw som har 47ms input lag, og det er totalt uholdbart.

 

I tester leser jeg at dell 2408 har minimum 60ms, og opptil 100ms forsinkelse.

 

 

Skjermen ser sikkert bra ut og har sine gode kvaliteter, bra innsynsvinkel osv.

Vel, det har hyundai'n og. Finnes ikke tvil i min bok.

 

For meg er Dell'n totalt verdiløs. Type ting man gladlig gir vekk til noen som ikke har en pc og trenger også en skjerm.

Lenke til kommentar

Der er skjermen mot en viewsonic som også har input lag, men likevel er det tydelig dell'n henger etter. Det er selvfølgelig ikke så mye å se, 60ms høres veldig lite ut, men for meg er det totalt katastrofe.

 

Det er såpass ja. Spiller en del FPS i tillegg, så det ser nok ut som at det ikke blir Dell. Er høydejusteringsmulighetene bra på Hyundaien?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 2431 i noen måneder og er veldig godt fornøyd.

Bilder, Solid Edge og Half Life2.

 

Dette må være en glimrende skjerm til prisen.

 

Jeg har en eldre 19" Samsung LCD, som kosten endel på den tiden.

Den er fremdeles god, men Eizoen har riktigere farger.

 

2431 og den eldre Samsungen er i en helt annen klasse enn feks Samsung W226, som jeg er ening i at er skandaløst dårlig.

 

Lyden på 2431 imponerer ingen, men det betyr lite.

 

Den automatiske lysstyrkejusteringen er ikke helt hundre til mitt bruk, så jeg har kjørt manuellt.

 

Gjevne fine farger, ikke etterslep i HL2.

 

Jeg bruker SRGB fargeprofil, og det fungrer bra selv til bilder tatt med ordenlig utstyr.

 

Ingen skjermer i denne prisklassen har ikke noe å stille opp med overfor ColorEdge, med det kan man ikke forvente heller.

 

Dette er min første 24" og det er såå digg.

 

Jeg liker designen også, men dette er jo veldig individuellt.

 

Foten er fin, men har begrensingen i forhold til bakveggen, som blir nevnt lengre opp her.

 

 

Jeg savner egentlig ingenting.

 

E

Endret av Espen W
Lenke til kommentar

Jeg bytta foten og fikk igjen rundt 10cm av skrivebordet mitt. Foten er ikke på langt nær like stabil og god som den som fulgte med, men det ofrer jeg gladelig for å slippe og ha skjermen helt opp i fjeset, og faktisk har litt mer plass på skrivebordet.

 

Jeg har ikke spilt noe særlig med skjermen, men jeg var utrolig postivt overasket over hvor bra fargene var. De ser naturlig bra ut.

 

Foten jeg bruker koster litt over 300kr, og fåes blant annet på amentio.no hvertfall.

 

Ergotron Neo-Flex (skjermfot)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Foten er problemet når den er konstruert slik at skjermen havner 30cm ut fra veggen om man ønsker å ha den senket lavt ned til pulten. På et 80cm dypt skrivebord som står helt inntil veggen vil skjermen da ta nesten halvparten av dybden på skrivebordet, og jeg synes det ER et problem.

 

Dell har løst dette på en mye bedre måte.

Synd jeg ikke så dette innlegget før. Pakket opp ny S2401W i dag, og reagerte på den UTROLIG TEITE foten. Makan til hjernedød designer som har funnet opp noe sånt.

Har en Dell fra før og den er jo svært elegant.

Lenke til kommentar

aiaiai, det var foten ja - bestilte for et par dager siden 2431 selv. "V" design på foten fungerer veldig bra på skjermer jeg har forsøkt så langt, men kommer alltid i veien for keyboard på dualhead så skal bli artig å se :)

 

Skal forresten bli veldig spennende å se forskjell mellom 3 år gamle SIPS skjermer (som ærlig talt fortsatt gjør en kjempegod jobb) og en moderne SPVA LCD.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale å bytte til Ergotron foten jeg har linket til over. Den kan ikke sammenlignes med eizo sin fot når det gjelder kvalitet og stødighet, men.. for min del var det ulevelig å ha orginalfoten da designet er helt håpløst når det gjelder plasseringsvennlighet. (Noe jeg heldigvis hadde fått med meg ut i fra spesifikasjonene på forhånd.. så var klar over det).

Lenke til kommentar

Nå venter jeg framdeles på resten av maskinen og kjører kun over analogt. Ikke dårlig, men autodetekter 1920x1200 feil her i starten men kom seg etter 2-3 forsøk ;) Får nesten vente med litt mer sammenlikninger når resten av maskinen kommer?

 

Forbausende bra bildebehandling, selv på VGA med lang kabel er det nesten ingen skygger i 1920x1200. Innsynsvinkelen er noe lavere enn SIPS/LaCie photon20visionII skjermene, men ikke plagsomt! Sort er helt klart mørkere, ingenting av "sølvrefleksen" enda. Damebilder? Naturlig hudfarge CHECK :) Forskjellige presets forverrer ikke bildekvaliteten / skarpheten (noe man strengt talt forventer, men har sett fokus forsvinne på en del billige skjermer når man endrer presets).

 

Men, det var foten! To ord slår meg "Bend Over" :) Den stikker ganske godt ut bak, men til gjengjeld er det helt ledig forran. Man kan stu keyboardet halvveis under. Noe det ikke var på LaCie føttene f.eks. (V form bak og forran, blir litt problematisk når man har dualhead). For min del vil det fungere helt fint. Spørsmålet er heller om 20" 4:3 + 24" 16:10 + 20" 4:3 får plass på bordet når den tid kommer. Endelig ble det triplehead (jaggu på tide).

 

Ingen piping. Bra lysstyrke "out of the box" på f.eks. tekstmodus. Tekst observeres like stort som 20" 1600x1200. Ser bra ut dette så langt!

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Startet opp Thief 3, det eneste som er verre for en LCD er kanskje Thief 2. Eller Nocturne, for den som har spillt det :)

 

Må si meg imponert så langt, antydninger til "sølvrefleks" (lyset blir delvis synlig pga. vinkelen) men mindre enn SIPS skjermene. Langt mer detaljer i skyggene, og endelig noenlunde riktige farger / toner? Ikke dårlig!

 

Veldig glad jeg ikke gikk for en 27", teksten er mer enn stor nok (selvsagt en personlig ting).

 

Gode greier!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...