Gå til innhold

Spørsmål ang mulig kjøp av Eizo 24" LCD


TAS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fjas. Dette her er jo snakk om konsumer-modellene til Eizo. De har samme nivå på responstid og input-lag som andre produsenter.

 

Hvorfor folk har lyst til å kjøpe billig søppel fordi de tror at responstid har noen relevanse under nivåer som kom for flere år siden, er utenfor min fatteevne. Input-lag er et mye større problem om man faktisk er gamer, og det er det ingen som snakker om uansett. Likevel er det bare om man f.eks. spiller FPS-spill profesjonelt (eller på et visst nivå) at det er noen vits i å snakke om det. Det er uansett få skjermer som kommer helt uten input-lag, og de er som oftest TN-baserte (dvs. sjeldent bra bilde).

 

Eizo er aldri bortkastede penger om man har lyst til å ha et bilde fra LCD som ikke er helt forferdelig. Til de prisene Eizo har begynt med hadde jeg ikke tvilt et sekund. Har selv siklet på akkurat den skjermen (men ender nok heller opp med S2231WSEK, muligens x 2).

 

Om man velger å bruke LCD til gaming i dag er det absolutt ikke et problem å velge skjermer med høyere responstid enn konkurrentene. Spesielt om du skal spille ting som f.eks. bilspill, og mer casual FPS. Jeg ville heller fokusert på langt mer viktige ting, som svartnivå og fargegjengivelse.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig med siste taler - poenget mitt var bare at om man skal ha en spilleskjerm, så kan man muligens finne noe billigere enn Eizo med god ytelse.

 

Skjerm er en av tingene jeg synest man godt kan legge en god slump penger i for å få en bra, de overlever mange oppgraderinger av andre ting,og stirrer man på skjerm dagen lang på jobb er det fint å ha noe som er behagelig å se på hjemme.

 

For tester, så er det ganske omfattende (og grundige tester) på www.prad.de - fordel om man kan tysk, men en del er oversatt til engelsk.

 

Eizo har alltid vært et Rolls-Royce-merke i skjermverdenen og har et rykte for å levere varene. Men det er nok et visst premium for merkenavnet. Annet som regnes som sikre stikk er NEC (basert på hva jeg har lest meg til, har ikke prøvd selv), og LaCie som visstnok bare er rebrandet NEC til høyere pris.

 

Er selv i markedet for god skjerm, mest til "kontorbruk" og bildebehandling og litat spilling nå og da. Jeg lander nok selv på en Eizo eller Nec med de "gode" panelene.

Lenke til kommentar
Har nettopp hentet den på posten,setter den opp nå.Min bror har 22" versonen av samme skjerm fungerer utmerket,ikke noe etterslep.Er litt usikker ettersom min er 24",samt 1ms "tregere".Skal teste litt i FPS,samt bilspill nå.

 

Fint om du rapporter! Det er en av de jeg ser på selv

Lenke til kommentar
Jeg er ikke uenig med siste taler - poenget mitt var bare at om man skal ha en spilleskjerm, så kan man muligens finne noe billigere enn Eizo med god ytelse.

 

Skjerm er en av tingene jeg synest man godt kan legge en god slump penger i for å få en bra, de overlever mange oppgraderinger av andre ting,og stirrer man på skjerm dagen lang på jobb er det fint å ha noe som er behagelig å se på hjemme.

 

For tester, så er det ganske omfattende (og grundige tester) på www.prad.de - fordel om man kan tysk, men en del er oversatt til engelsk.

 

Eizo har alltid vært et Rolls-Royce-merke i skjermverdenen og har et rykte for å levere varene. Men det er nok et visst premium for merkenavnet. Annet som regnes som sikre stikk er NEC (basert på hva jeg har lest meg til, har ikke prøvd selv), og LaCie som visstnok bare er rebrandet NEC til høyere pris.

 

Er selv i markedet for god skjerm, mest til "kontorbruk" og bildebehandling og litat spilling nå og da. Jeg lander nok selv på en Eizo eller Nec med de "gode" panelene.

 

Ser at jeg var litt krass. Blir bare lett irritert av alt snakket om «gaming-skjermer», er så typisk Elkjøp-snakk (jeg er enig at det finnes et marked for det - det er bare særdeles smalt (spiller du CS eller UT/Q3 eller noe lignende, på et høyt nivå), og markedsføringen rundt disse skjermene er 99% tullball). Er egentlig bare snurt pga. at bildekvalitet alltid blir nedprioritert, og at det gjør utslag på så veldig mye (driver med TV/film selv, og blir så eitrande forbanna på folk som bidrar til at alt blir seende stygt ut - noe LCD i seg selv bidrar sterkt med, men det er en annen diskusjon).

 

Ang. hva man er i markedet for, så driver jeg selv og ser etter relativt billige skjermer til redigering av lyd/film, og 22/24" konsumerskjermene til Eizo (da SXX31-modellene) er veldig fristende. 22"-versjonen ble jo testet her, men eksemplaret som ble tilsendt HW hadde ganske ekstremt gjennomskinn av baklys, så jeg ble litt skremt av den testen. Synes det var veldig merkelig, i og med at ikke andre tester jeg har lest har nevt det, og disse da faktisk har vært betydelig mer inngående enn HW sin (blant annet med bruk av avansert måleutstyr for måling av kontrast og lysstyrke etc.).

 

Kult med tilbakemelding ang. skjermen fra «TAS», gjerne andre inntrykk enn bare responstid/input-lag også.

Lenke til kommentar

Som sagt kjøpte jeg denne hovedsaklig til spill,noe den fungerer veldig bra til.Har sett litt på DVD,bruker da Nero Showtime.Er sikkert bedere dvd program på markedet.Den når ikke helt opp til min 21" Sony trinitron.Blir bedere når du setter den i movie "modus",samt setter opp "tempraturen" på fargene.Kommer med 6500 "orginalt",satte opp til 7500-8000.Dette blir jo litt smak og behag.Tegnene på meny knappene er vansklige å se hvis du velger svart skjerm (noe jeg har gjort).Vet ikke helt hva mere jeg kan teste for dere?

Lenke til kommentar

Jeg bruker denne skjermen på jobb.

Jobber med SolidEdge og EdgeCam. Syns skjermen er svært god både på farger og respons.

Den er vel helt midt på treet spesifikasjonsmessig, men den er mye bedre enn min Samsung 215tw.

Baklysene er ganske bra uniforme og sortnivået er bra. Kunne selvsagt vært enda bedre, men da må man dessverre betale mye mer.

Kan ha litt etterslep og da særlig på røde objekter, men dette mener jeg er bagatellmessig og noe jeg tror kun svært seriøse gamere vil reagere på.

 

Stor sjanse for at det blir en slik hjemme hos meg også. Syns absolutt denne skjermen er verdt prisen :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan gikk dette her folkens? Jeg finner 2401WSE K skjermen rimelig interessant. Problemet mitt er at jeg er mellom barken og veden eller så. Jeg liker både å spille raske fps, ala Q3 og jeg liker også å tegne i photoshop, og jeg har etterhvert blitt mye mer var på innsynsvinkler.

 

Jeg sliter skikkelig =)Men etter hva jeg har forstått er kanskje nettopp 2401 ett veldig bra alternativ for meg. Jeg kom over så smått en kar på deviant art som hadde fått seg den og hans kommentar etter å eid den i en time og stilt den inn var OMFGMM!"#"!!!l##!111!!!33777 , noe i den duren der. Meget fornøyd vil jeg tro.

 

OLED er vel årevis unna å bli en realitet, og det ser ikke ut til at det vil komme noen andre skjermer i bra kvalitet med det første.

 

Som nevnt i x antall tråder nå har jeg også 215tw, og finner den totalt ubrukelig da jeg irriterer vettet av meg fordi muspekeren går så tregt som en snegle, selv etter å ha tweaket windows her og der.

Så åpenbart er jeg noenlunde sensitiv til det forbaskede input lagget.

 

Hadde vært kjekt om folk kunne tatt opp tråden igjen, var mye interessante å lese synes jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk levert min Eizo s2431W i går (koster ca 6k). Må si meg storfornøyd så langt, har kun brukt den til fotoarbeide og kontorbruk så langt, har ikke fått testet den i spill. Kommer tilbake med inntrykk på det når været tillater dataspilling igjen.

 

Om man legger såpass mye i en skjerm, vil jeg på det sterkeste anbefale å kjøpe en kalibrator. Jeg kjøpte en Spyder3 Pro til ca en tusenlapp fra USA og før/etter var verdt den tusingen. Nå er Eizoene nok ganske riktige i utgangspunktet, på den gamle skjermen min var forkjsellen mellom før/etter kalibrering helt ok / defekt.

Lenke til kommentar

Jeg har litt lyst på den Eizo skjermen, jeg liker bare ikke at foten ser så innmarri stor ut. Liker å ha skjermene tett inntil veggen, og lavt justert siden skrivebordet er såpass høyt. Da ender man med at skjermen stikker sånn 30cm ut fra veggen...

 

Lyst på Eizo skjermen med Dell fot..

Lenke til kommentar
Jeg har litt lyst på den Eizo skjermen, jeg liker bare ikke at foten ser så innmarri stor ut. Liker å ha skjermene tett inntil veggen, og lavt justert siden skrivebordet er såpass høyt. Da ender man med at skjermen stikker sånn 30cm ut fra veggen...

 

Lyst på Eizo skjermen med Dell fot..

 

Stor fot er en nødvendighet med stor skjerm. Skjermen skal jo tross alt stå stille og det er neppe kjekt å konstant risikere hele standen faller ifra hverandre, bikker over, gud veit hva. Skal du ha en skjerm med liten fot, så går det an å kjøpe utenom. Jeg tenker altså på hvorfor det er slik i forhold til pivot funksjoner.

 

Det er ikke foten du bør fokusere på, det er jo på selve skjermen. Foten er ikke problemet.

Lenke til kommentar

Foten er problemet når den er konstruert slik at skjermen havner 30cm ut fra veggen om man ønsker å ha den senket lavt ned til pulten. På et 80cm dypt skrivebord som står helt inntil veggen vil skjermen da ta nesten halvparten av dybden på skrivebordet, og jeg synes det ER et problem.

 

Dell har løst dette på en mye bedre måte.

 

Edit: Har funnet fot som jeg skal kjøpe med utenom, må bare bestemme meg om jeg skal ha den teite skjermen der eller ikke. Begynner å bli litt lei av å titte på skjermer. Dell sin er fremdeles på tilbud og vil bli en tusing billigere.. men er så utrolig mye jalla problemer folk har hatt med den, så vet ikke helt, og vet ikke om jeg er klar for wide gammut greier enda.. hm...

Endret av BlackH
Lenke til kommentar
Dell sin er fremdeles på tilbud og vil bli en tusing billigere.. men er så utrolig mye jalla problemer folk har hatt med den, så vet ikke helt, og vet ikke om jeg er klar for wide gammut greier enda.. hm...

 

Skjermen er jo det viktigste mer eller mindre verktøyet synes jeg.

Men klarte du å ta en avgjørelse?

 

Slik det virker for meg, ser det ut til at framtiden ser meget bra ut med tanke på skjermer.

Tror det er ikke lenge før vi kan se greie ikke-tn 24"+ i større skala til gjerne under 4000kr og da blir det fort allemanseie. 26" tenker jeg mer på faktisk, og TN blir mer på vei ut, ettersom folk sakte oppdager hva man går glipp av med tn paneler.

 

Så får man bare håpe OLED el.lignede kommer tidsnok så man kan få virkelig i pose og sekk, av hva som er best i crt og lcd ++. Det skal bli utrolig kjekt.

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått meg Eizo 24". Valgte bort dell pga alle jalla problemene folk har hatt. Nå skal det sies at jeg kjenner flere som har den dell skjermen som ikke har hatt noen som helst problemer også.

 

Jeg er hvertfall veldig fornøyd med Eizo skjermen. Alt bortsett fra foten. Foten er totalt mongo for alle som liker å ha skjermen lavt. Den opptar da 20cm med luft bak skjermen som egentlig ikke brukes til noe. Med mindre man har et king size skrivebord, så er dette faktisk et problem. Nå har jeg bestilt annen fot til denne skjermen, men den har ikke kommet enda, så ikke fått testa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...