Gå til innhold

Dollarkursen vs Bush


birdie88

Anbefalte innlegg

George W. Bush på Wikipedia:

"He was inaugurated as president on January 20, 2001 and his current term is scheduled to end at noon on January 20, 2009."

 

Artikkel om dollarfallet på NA24.no:

"Dollarfall er for så vidt ikke en ny ting, den har svekket seg jevnt og trutt siden en topp på rundt 9,5 kroner i 2001, helt til den nå altså nesten er blitt halvert."

 

Snodig utvikling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kursen var vel på topp i år 2000.. 9,8 eller noe..

 

Ja, det er det jeg mener. USA har vært i en finansiell boble fra 1982 som sprakk i 2000. Det er mye derfor dollaren har svekket seg. De burde latt landet gå inn i en hard resesjon alt da og alt sammen gå konkurs og konsentrere seg om dollaren. Men de konsentrerer seg om markedene og arbeidsløshet. Krigen har bare hjulpet USA til å unngå deflasjon så det er på en måte bare en hjelp til den måten sentralbanken forsøker å unngå nedsmelting. De greide å få igang systemet i 2002, krigen hjalp, men nå begynner det å gå veldig dårlig igjen. Kanskje de burde trappe opp krigen.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Bush må vel sies å ha noe skyld i utviklingen. Vanvittig pengebruk på krig samt en stadig verre handelsbalanse har gjort sitt for å sende verdien på dollaren ned.

 

Det skal likevel nevnes at lav dollarkurs er bra for amerikansk industri. Det gjør amerikanske varer billigere i utlendingers øyne, slik at konkurransekraften til amerikanske bedrifter øker. På den andre siden blir oljen dyrere.

Lenke til kommentar
Bush må vel sies å ha noe skyld i utviklingen. Vanvittig pengebruk på krig samt en stadig verre handelsbalanse har gjort sitt for å sende verdien på dollaren ned.

 

Det skal likevel nevnes at lav dollarkurs er bra for amerikansk industri. Det gjør amerikanske varer billigere i utlendingers øyne, slik at konkurransekraften til amerikanske bedrifter øker. På den andre siden blir oljen dyrere.

 

 

Jeg tror at dollarkursen til ta seg opp kraftig og at oljeprisen vil falle.

Lenke til kommentar
Bush må vel sies å ha noe skyld i utviklingen. Vanvittig pengebruk på krig samt en stadig verre handelsbalanse har gjort sitt for å sende verdien på dollaren ned.

 

Det skal likevel nevnes at lav dollarkurs er bra for amerikansk industri. Det gjør amerikanske varer billigere i utlendingers øyne, slik at konkurransekraften til amerikanske bedrifter øker. På den andre siden blir oljen dyrere.

 

 

Jeg tror at dollarkursen til ta seg opp kraftig og at oljeprisen vil falle.

 

 

Tør du sette pengene dine på det? Nå er renten mye lavere i USA enn i Norge, og utsiktene er at denne differansen øker. Det gir lavere dollarkurs, og om renteparitet holder skal dollaren fortsette å depresiere mot kronen med en årlig prosentsats lik differansen i renten.

 

Det som må til for at dollaren skal øke i verdi igjen er at amerikansk økonomi igjen går på skinner, at renten øker, at handelsbalansen forbedres og at engasjementet i irak avsluttes. Jeg holder ikke pusten i spenning..

Lenke til kommentar
Bush må vel sies å ha noe skyld i utviklingen. Vanvittig pengebruk på krig samt en stadig verre handelsbalanse har gjort sitt for å sende verdien på dollaren ned.

 

Det skal likevel nevnes at lav dollarkurs er bra for amerikansk industri. Det gjør amerikanske varer billigere i utlendingers øyne, slik at konkurransekraften til amerikanske bedrifter øker. På den andre siden blir oljen dyrere.

 

 

Jeg tror at dollarkursen til ta seg opp kraftig og at oljeprisen vil falle.

 

 

Tør du sette pengene dine på det? Nå er renten mye lavere i USA enn i Norge, og utsiktene er at denne differansen øker. Det gir lavere dollarkurs, og om renteparitet holder skal dollaren fortsette å depresiere mot kronen med en årlig prosentsats lik differansen i renten.

 

Det som må til for at dollaren skal øke i verdi igjen er at amerikansk økonomi igjen går på skinner, at renten øker, at handelsbalansen forbedres og at engasjementet i irak avsluttes. Jeg holder ikke pusten i spenning..

 

Vi er i alle fall inne i et bear marked lenge fremover.

 

Jeg mener at såkalte nye markeder har toppet, USA er kanskje på bunn hvor for dypt de senker renta, det er i alle fall press fra mange hold om å ikke senke mer i denne omgang. Jeg tror ECB etter hvert må senke. Storbritannia og Canada er alt i gang.

Det spekuleres i at Norge vil følge etter og det er mulig de vil det, men jeg ser også muligheten for at Asia svekker seg så mye innen Norge rekker å senke renta og at oljeprisen faller kraftig. Begge deler vil gjøre at dollaren styrker seg mot krona på kort sikt, men ille kan det bli om oljeprisen skulle falle kraftig, selv om slik det er nå med all spekulasjonen kan den gå kjempehøyt om noe skulle skje. Men den kan og falle ganske dramatisk om lagertallene stiger.

 

 

De strukturelle svakhetene i USA er så store at jeg ikke ser noen stor framtid for dollaren, problemet er gode alternativer, når de andre landene når toppen i rente banen, og da trolig vil svekke seg mot dollar. Den andre valutaen som er enkel å få tak i blir Yen.

 

Så valget er råvarer, kroner, og aksjer som spiller på den gryende boblen i råvarer, den svake dollaren, negative real renter og sterk kreditt drevet vekst i nye markeder som har toppet, råvarer kan allikevel fortsette løpet lenge, og mange børser går sideveis som betyr stagflasjon, Oslo børs har gått sideveis lenge. Så har du en ganske grei valuta som yen. Euroen er i fare for å svekke seg. Noen her snakker om tørrbulk, men det er syklisk og har kanskje passer toppen.

 

Kanskje det største potensialet ligger i at den gryende råvareboblen skal fortsette, men det er virkelig ingen trygg investering.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...