Gå til innhold

A song of Ice and Fire


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra bøker, holder på med 4. boken nå, A Feast for Crows. Legg merke til at 3. boken er delt i 2 deler, så er faktisk 5 fysiske bøker hittil. Synes 4. boken var en liten nedtur i forhold til de første 3, som var helt fantastiske. Denne virker mer som en "filler" bok, som bare supplerer serien fremfor å bringe noe nytt, men må jo leses uansett :-)

Lenke til kommentar

takk. Ja vet at nummer 4 kommer nå snart. Du mener nummer fire men bok fem siden 3ern er 2 deler ja? Er snart fedig med nummer en og elsker den. Skal ned til Outland og kjøpe resten som er ute imorgen.

 

Digger hvor brutalt og realistisk det er, samtidig som det er den magiske sjarmen.

Lenke til kommentar

Nei, nummer fem, men bind seks i serien, A Dance With Dragons kjem seinare i år. Lista er slik:

  1. A Game of Thrones
  2. A Clash of Kings
  3. A Storm of Swords

    1. Steel and Snow
    2. Blood and Gold

[*]A Feast for Crows

[*]A Dance with Dragons

[*]The Winds of Winter

[*]A Dream of Spring

Dei siste namna er henta frå Wikipedia.

 

Kan nemne at bok fire og fem eigentleg skulle vere eitt bind, men den vart so lang at GRRM delte den i to, geografisk. Feast tek for seg karakterane sør i Westeros, altso hovudkontinentet, medan Dance tek for seg dei nord i Westeros og aust for havet.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det at det er kynisk er jo det som gjør det så morsomt. Det er rett og slett irriterende realistisk, uten de store rettmessige seirene, og bøttevis med urettferdigheter som nesten utelukkende går utover de "snille" karakterene.

 

Jeg endte opp med å lese fra AGoT til AFFC på en måned eller noe slikt, kjøpte dem fortløpende. Og nå synes jeg gamlingen kan komme igjen med ADWD.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Elsker de bøkene. Leste den første for omtrent 10 år siden, tror jeg. (Gah, jeg er gammel!) George R.R. Martin skriver i rykk og napp, og de siste bøkene har vært forferdelig forsinket. Jeg gleder meg VELDIG til bok 5!

 

Hvis du leter litt, så er det ganske mye fan-art ute på nettet fra denne serien. HVis man ikke har lest mer enn bok 1, så bør man kanskje være litt forsiktig, så man ikke kommer over spoilere, selvfølgelig.

 

Kan ellers tipse om Tad Williams sin serie "Memory, Sorrow and Thorne", som er en avsluttet trilogi. Den er litt mindre kynisk enn A song of Fire and Ice, og har ikke fullt så mange personer i sine gallerier, men jeg synes likevel det er en rik bokserie.

Lenke til kommentar

Serien har en mer 'realistisk' tilnærming til fantasy enn de fleste andre serier. Det liker jeg. Det er mer fokus på stormaktspill enn magi, selv om sistnevnte blir mer framtredende jo mer du leser. Forfatteren ser heller ikke ut til å ha noen problemer med å drepe framtredende personer i fortellingen og sånn sett blir historien mer uforutsigbar, noe son er veldig bra.

Lenke til kommentar

De er geniale. Fantasy hvor "heltene" dør og alt ikke er svart/hvit.

Det finnes noen helt herlige personer der og man vet aldri hva som skjer^^

Gleder meg som en liten unge på juleaften til neste bok kommer ut. Virkelig.

Det eneste aberet for meg er at det til tider kan bli litt for mye politikk.

Ellers er de helt herlige. Jeg liker det kyniske!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...