Gå til innhold

AMD sier opp ansatte


Anbefalte innlegg

Ok, greit det. Vis meg en test der det er en betydelig forskjell i skalering mellom en 2+2 og en "ekte quad" prosessor i så tilfelle. Det er mulig at det finnes en test der ute jeg ikke har lest, men det er ikke rent lite av reviews anngående dette jeg har vært borti, og alle disse sier ihvertfall det samme - at forskjellen er ubetydelig.
www.spec.org
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD har brukt mye tid og penger på å utvikle sin "ekte" firekjerner. Slik sett tok Intel snarveien, men det fungerer godt og yter meget bra i de aller fleste tilfeller og de har nok fått mye mer ut av sitt strategivalg.

 

Det er nok tilfeller hvor AMD skalerer bedre, men det er alikevel meget avgrensede områder ofte på servere og meget avgrenset selv der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

forskjellen er vel det at amd jobber som en quadprosessor skal, mens intel derimot ikke.. så enkelt er det... ekte quad gir bedre utelse i spill som er skrevet for det...

Bullshit! Det er absolutt ingen fundament for det du sier.

 

Samtlige tester utført mellom AMDs quadcore design og Intels foreløpige "2+2" design viser at det i praksis ikke er noen målbar forskjell i hvordan de to skalererer fra 1 til 4 kjerner.

To kategoriske påstander, begge like feil.

 

Ok, greit det. Vis meg en test der det er en betydelig forskjell i skalering mellom en 2+2 og en "ekte quad" prosessor i så tilfelle. Det er mulig at det finnes en test der ute jeg ikke har lest, men det er ikke rent lite av reviews anngående dette jeg har vært borti, og alle disse sier ihvertfall det samme - at forskjellen er ubetydelig.

 

Hvis du kan motbevise dette så sett gjerne i gang, men ellers så kaster du bare stein i glasshus, for din påstand at begge påstandene over er feile er jo like kategorisk som du nettop beskyldte oss for.

 

-Stigma

 

 

Har du sett cinebench benchmarks med både 1 og xcpu instillinger så ser du at amd sine skalerer litt bedre. Men på desktop pcer har det nesten ingeting å si, for jeg (personlig) vet ikke om nyttige program som er like flink til å bruke flere kjerner som cinebench. Så å si at 2+2 er like bra som 4x1 er feil. Men det har da ingenting å si.

Lenke til kommentar
Det er nok tilfeller hvor AMD skalerer bedre, men det er alikevel meget avgrensede områder ofte på servere og meget avgrenset selv der.
Kanskje sjekke litt først. Her har du noen målepunkter:

http://www.spec.org/cpu2006/results/res200...0121-03216.html

http://www.spec.org/cpu2006/results/res200...0121-03214.html

http://www.spec.org/cpu2006/results/res200...0121-03212.html

http://www.spec.org/cpu2006/results/res200...0121-03215.html

http://www.spec.org/cpu2006/results/res200...0317-03767.html

http://www.spec.org/cpu2006/results/res200...0317-03766.html

http://www.spec.org/cpu2006/results/res200...0317-03765.html

http://www.spec.org/cpu2006/results/res200...0317-03768.html

ellers anbefaler jeg denne:

http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3162&p=1

 

Merkelig hvordan oppfatninger får spre seg når kategoriske ubegrunnede påstander flyter fritt.

Intel's best have a solid lead over AMD's quad-core in rendering benchmarks, but some HPC, Java and MySQL benchmarks show that the 2.5GHz Barcelona is able to keep up with (or come close to) a 3GHz Xeon 5472. That is impressive, on the condition that we finally see some higher clocked Opteron 23xx chips in commercially available servers.
Jeg vil alikevel si at det er et avgrenset område.

 

Men det er et kjent faktum at Opteron har vært bedre som database server eks.

Intel's flagship still has an Achilles heel: the platform it is running on has higher latency and much lower bandwidth than AMD's platform. Once you really stress all those cores with many threads, AMD's platform starts to pay off.

Dette vil jo også endre seg med Intels Quickpath og integrerte minnekontroller.

 

To put it in car terms, our SPECjbb, LINPACK, and MySQL benchmarks have shown that Intel's "powerful CPU engines" sometimes have problems putting the "massive torque" to the "wheels". You may feel for example that using four instances in our SPECjbb test favors AMD too much, but there is no denying that using more virtual machines on fewer physical servers is what is happening in the real world
Det vet vi også... det hjelper ikke å putte 32 kjerner på en arkitektur som ellers ikke holder tritt, men her vil quickpath etc. gjøre mye.

 

Men i motsetning til mange andre så har jeg i det minste _noe_ tro på AMD sine prosessorer og arkitektur.

 

 

EDIT:

Det hadde dog vært interessant med en "real life" benchmark av 2*quad med AMD vs Intel på ESX.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jada Theo, jeg mistenker ikke deg for å være på Perulvs nivå. Men hvis du ser på utsagnet ditt, så ser det ut som om også du tror Intel er best selv på server. Det du lister opp er på ingen måte særlig avgrenset når vi snakker om servere: database, Java, HPC, og at en 2.5GHz Barcelona der kan veie opp for 500MHz klokkeforskjell på nyeste Penryn! SPEC linkene jeg ga deg viser også at Barca skalerer meget godt på en del andre viktige anvendelser. Som server er med andre ord Barca en verdig konkurrent over et meget bredt område takket være skalering. At desktop fortsatt sliter med hovedsaklig en-trådet software er en annen historie.

 

Å blande Nehalem inn i denne diskusjonen nå for å støtte påstandene blir tåpelig. Hvis det var neste generasjon Intel CPU'er du ville spekulere i, så får du si det med en gang. De vil ikke være på markedet en god stund ennå, først skal vi vel ha Shanghai, som forøvrig kan droppes rett ned i en Opteron node kjøpt for et par år siden.

 

Poenget er at lesere her nå forhåpentligvis skjønner at deres neste server godt kan være basert på AMD, de vil da antagelig få meget god ytelse til en rimelig penge. I dagens marked er det trist at slikt drukner i Intel er best og AMD suger type utsagn.

Lenke til kommentar
Jada Theo, jeg mistenker ikke deg for å være på Perulvs nivå. Men hvis du ser på utsagnet ditt, så ser det ut som om også du tror Intel er best selv på server. Det du lister opp er på ingen måte særlig avgrenset når vi snakker om servere: database, Java, HPC, og at en 2.5GHz Barcelona der kan veie opp for 500MHz klokkeforskjell på nyeste Penryn! SPEC linkene jeg ga deg viser også at Barca skalerer meget godt på en del andre viktige anvendelser. Som server er med andre ord Barca en verdig konkurrent over et meget bredt område takket være skalering. At desktop fortsatt sliter med hovedsaklig en-trådet software er en annen historie.

Servere brukes nå til mye mer enn akkurat disse 3 områdene. Den "moderne" Database serveren er vel den som jevnt over har stått bortgjemt i et hjørne på de fleste serverrom oppgjennom årene, ofte forbundet med et eller annet CRM system. Selv lønn og regnskap var langt ut i denne tid basert på "filorienterte databaser".

 

Men det er vel et fåtall som fortsatt kan si at de har flere database servere enn andre servere på datarommet sitt. Vi er dog en av dem hvor faktisk database og javaservere dominerer kraftig, men det er fordi vi er et utviklingshus og har foretatt et plattformbytte siste årene på det vi utvikler.

 

Java har riktignok også eksplodert de siste årene spesielt knyttet mot databaseservere, J2EE type servere er alikevel noe de færreste driftsansvarlige har hatt i egne miljøer for kun kort tid siden. Jeg vil si at Java for alvor begynte å spre seg når "BedriftsPortaler"/dybdeportaler ble det nye heite for 5 år siden og frem til i dag.

 

Andre servere har som regel dominert datarommet selv om de fleste har kunnet si at de har en eller to databaseserver har færre kunnet si at de har en javaserver kjørende. I siste tid har dette blitt sydd mye mer sammen. Men det er helt klart at ennå færre har kunnet si de har en rendering server eller en tallknuser stående på datarommet eller under pulten.

 

Undersøkelsen mangler også grunnlag fra serverroller som eks. Exchange, Domino og andre lignende systemer som lagrer data i en database men som har mange andre ytelsesaspekter i tillegg.

 

Men dette kan dras ut i det uendelige og ikke minst snus og vendes på og spikkes opp og ned i mente.

 

Å blande Nehalem inn i denne diskusjonen nå for å støtte påstandene blir tåpelig. Hvis det var neste generasjon Intel CPU'er du ville spekulere i, så får du si det med en gang. De vil ikke være på markedet en god stund ennå, først skal vi vel ha Shanghai, som forøvrig kan droppes rett ned i en Opteron node kjøpt for et par år siden.

Neida, jeg baserte ikke mine utsagn på at Quickpath++ kommer. Årsaken til at jeg nevnte det er at intel sin CPU ikke nødvendigvis er dårligere men at den har en for dårlig plattform til å vise seg fra sin beste side på flere oppgaver. Derfor vil det bli interessant å se hva som skjer fremover.

 

Poenget er at lesere her nå forhåpentligvis skjønner at deres neste server godt kan være basert på AMD, de vil da antagelig få meget god ytelse til en rimelig penge. I dagens marked er det trist at slikt drukner i Intel er best og AMD suger type utsagn.
Jeg forsøkte faktisk å utjevne debatten noe ved å påpeke at AMD faktisk har områder de er best på, mulig jeg ikke la nok vekt på det og at jeg var for vag i uttalelsen for din smak. Det var dog ingen overraskelser for meg i undersøkelsene du kom med, så for min del har jeg ikke noe usagt.

 

 

Men...

Siden AMD er så sterk på disse områdene som tas opp i undersøkelsene så synes jeg det er rart at ikke AMD knytter bånd med eks. VMWare. Konsolidering og virtualisering er noe av det heiteste du kan jobbe med akkurat nå og om AMD utklasser Intel der så bør de virkelig få ut fingeren.

 

Det er fortsatt enklere å finne såkalte "sertifiserte" ESX servere med Intel plattform hos leverandører. Serversalget har økt mye på grunn av og på tross av at konsolidering er den nye trenden.

 

 

EDIT

Kanskje forumet diskusjon.no bør vurdere noen kraftige AMD servere...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men det er helt klart at ennå færre har kunnet si de har en rendering server eller en tallknuser stående på datarommet eller under pulten.
Rendering er nok sjelden vare ja, HPC er det ikke. HPC dekker vel omtrent en fjerdedel av alle solgte servere i dag, og er det raskest voksende markedet. Altså meget langt fra smalt. Java benken er kanskje den beste indikatoren til hvordan AMD er posisjonert for konsolideringstrenden, og også til en viss grad indikator for applikasjonsservere. Når jeg drar frem SPEC, så bør du også sette deg litt inn i hvor bredt område de testene dekker. Vi snakker på ingen måte om en smal del av servermarkedet. Endret av Del
Lenke til kommentar
Rendering er nok sjelden vare ja, HPC er det ikke. HPC dekker vel omtrent en fjerdedel av alle solgte servere i dag, og er det raskest voksende markedet. Altså meget langt fra smalt. Java benken er kanskje den beste indikatoren til hvordan AMD er posisjonert for konsolideringstrenden, og også til en hvis grad indikator for applikasjonsservere. Når jeg drar frem SPEC, så bør du også sette deg litt inn i hvor bredt område de testene dekker. Vi snakker på ingen måte om en smal del av servermarkedet.
Når man ser på antall cpu'er/noder man involverer for bare en "superdatamaskin" og man snakker "top-500 lister" mange år tilbake, så er det klart det går en del CPU'er inn i dette nisjemarkedet. Og ja jeg kaller det nisjemarked for det er ikke mange som driver med det selv om det er mange maskiner involvert. Så det var i "nisje" betydningen jeg tenkte på det som lite dominerende.

 

Det er klart at det er et viktig område og som du sier så blir det viktigere for hver dag. Vi skal vel snart regne og simlurere på alt vi gjør og alt som skjer eller kan skje.

 

AMD har posisjonert seg teknologisk ja, har aldri nektet på det, men det mangler en del på markeds"inn"føringen.

At SPEC dekker et bredt område er jeg ikke i tvil om, det ser man før man begynner å studere, men det er ikke slike tall og tester som selger hos den jevne serverkjøper. dessverre.

 

AMD burde gå hardere ut og si at "Vi er best for Database!", "Vi er best for Java", "Vi er best for x86 Virtualisering!", "HPC = AMD" osv.

 

Men jeg tror fortsatt du nok hang deg litt opp i mitt dårlige ordvalg når jeg forsøkte å legge litt på vektskålen til AMD.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
AMD har posisjonert seg teknologisk ja, har aldri nektet på det, men det mangler en del på markedsinnføringen.
Det gjør det dessverre. Nå er vel markedsføringsbudsjettene ganske forskjellige også, så det blir vel opp til kundene å kompensere med kunnskap.
Lenke til kommentar
AMD har posisjonert seg teknologisk ja, har aldri nektet på det, men det mangler en del på markedsinnføringen.
Det gjør det dessverre. Nå er vel markedsføringsbudsjettene ganske forskjellige også, så det blir vel opp til kundene å kompensere med kunnskap.

Jeg skal allerede nå love at når vi(snart) skal kjøpe flere nye dedikerte, kraftige database, java og ESX servere så skal jeg sitte på kontoret til innkjøpssjefen til han forstår at man kan velge forskjellig innhold i boksene på serverrommet og at Intel ikke betyr x86.

 

Ellers skulle jeg gjerne sett noen ESX real-life sammenligninger, hvordan forskjellene er osv. Ikke minst så har strømforbruk og varmeutvikling mye å si for oss. Selv om vi driver i liten skala under 100 servere.

 

EDIT:

Vi er hovedsaklig et utviklingshus, men vi driver med mye mer enn det.

 

EDIT2:

Jeg har forøvrig vært forkjemper og talsmann for Opteron servere hos oss siste 6 år, tror vi har kommet i mål der snart hehe.

 

PS!

Vi søker forøvrig etter ennå flere dyktige javautviklere, databasekyndige og driftsteknikere om dagen ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...