Gå til innhold

Program for testing av PSU


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Finnes det noen program der ute for testing av PSU?

 

Sliter litt med at pcen min slår seg av under grafisk belastning.

Har testet skjermkort og minne, og dette fungerer som det skal. Også testet å belaste grafikk fra flere forskjellige disker (samme feil oppstår). Tom re-installert windows. Prøvd et annet type HK.

 

Begynner å lure litt på om PSUen min begynner å bli litt dårlig.

 

Fint om noen har noen tips til hvordan man kan teste dette uten å prøve en ny PSU.

 

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hurtige svar.

 

Ja tenkte ikke på å nevne spec, men er egentlig ikke det jeg er ute etter da jeg har koblet fra stortsett det meste i pcen min. Var egentlig mest interessert i om det fantes et program der ute for å teste psu. Men kan jo nevne kjapt hva jeg har koblet opp nå:

 

Athlon 64 X2 4400+ (ikke overklokket)

DFI Lanparty RDX200 CF-DR

Sapphire Radeon 1900XT skjermkort 512

2Gb PC-3200 minne (Kingston)

Chieftec 550W PSU

1 stk SATA WD Raptor 74Gb 16MB 10000RPM

1 stk IDE WD 320Gb

Har 3 stk SATA WD disker til men disse er ikke koblet til.

Nec DVD brenner, heller ikke koblet til.

 

Har dere noen tips til et slik spennings program?

Lenke til kommentar

Joda, multimeter har jeg, men tenkte å prøve den lette utveien først.

Men man vil kanskje få en pekepinn om det kan være noe galt med spenningen ved å bruke et program? Tenker da på at skulle spenningen falle mye ved grafisk belastning så kan det jo indikere på en feil, selv om ikke programmet er 100% nøyaktig.

Lenke til kommentar

Vel, du kan forsøke programmet først. Men det er ikke noe verre enn at du måler spenningene på en molex-kontakt med multimeteret, så begge metodene er vel enkle slik sett. Har en maskin med Chieftec 550W selv, og den viser helt feil spenninger, rundt 11.77V med software, 11.98-12.02V med multimeter. (Samme med en 400W i en annen maskin, avviket er unormalt mye).

 

Men du får prøve med programvare først og se. Everest viser data for en del sensorer. Samme med Speedfan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...