Gå til innhold

XP eller Vista?


Anbefalte innlegg

Ja, jeg skal snart kjøpe en ny pc, så jeg lurer på om det er best med Vista eller Xp.

 

PC-en skal brukes til:

Skole - Skrive innleveringer, være på nett for å levere oppgaver

 

Spille - Har tenkt til å spille Counter-Strike 1.6. Ikke tenkt til å kjøpe gaming-pc og spill med utrolig fps og sånt, men sånn ca. 60 fps og sånn at man kan spille. Har også tenkt til å spille andre spille som Call of Duty 4 og andre normale spill

 

Hjemme - Kommer til å bruke endel hjemme. Til bla. spilling, men også til surfing på internett, skrive og se på film/høre på musikk.

 

Så jeg lurer på hva som er best til disse tingene, XP eller Vista?

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme lurer jeg på.

 

Spille - Har tenkt til å spille Counter-Strike 1.6. Ikke tenkt til å kjøpe gaming-pc og spill med utrolig fps og sånt, men sånn ca. 60 fps og sånn at man kan spille. Har også tenkt til å spille andre spille som Call of Duty 4 og andre normale spill

Hvis du ikke greier å kjøre CS 1.6 på 100 fps greier du heller ikke å kjøre Call of Duty med alt på low på 20 fps.

Lenke til kommentar

tro meg jeg har hatt Vista, og det er forvirrende, fil systemet er forskjellig fra XP, mange ting har ikke driverere som passer til XP, internett har en tendens til å henge seg opp, og så dette ut og aldri komme tilbake, mange spill går ikke, men spill som WOW og CS fungerer fint. Ddet tar i tillegg mye minne.

Lenke til kommentar
har tenkt til å kjøpe ny( Dette er familiens, og vil ha min egen). Det 2-3 år gammel maskin og kostet ca. 10-12.000. Hvis jeg bruker ca. samme beløp på en ny pc, så er jo den mye bedre.

 

PC-er blir billigere og billigere.

har nettopp bestillt nye dell pc med 24 tommer Ultra Sharp skjerm, ++++ ( tilbud med 15 % rabatt innen ....dato ),

 

min gamle pc var også dell ( ca 25000 kr med 19 tommer Ultra Sharp skjerm )

for fem år siden var 19 tommer skjermen ganske dyrt ( ca 13000 kr ) nogså likt prisen jeg betaler for den nye pc

( 12.700 kr )

 

her er spesifikasjoner:

 

 

Ordre antall Artikkel beskrivelse Artikkel nummer

1 Inspiron 531 AMD X2 Processor 5600 (2.8GHz, 89W) 210-18085

1 Save 3000 kr incl VAT 239-11972

1 Inspiron 531 Resource DVD (Diagnostics & Drivers) 340-14314

1 Norweigan - 531 System Docs (EUR power cord) & English Adobe 340-14323

1 Memory Dual Channel 4GB (4x1024MB) 800Mhz DDR2 370-13221

1 19-in-1 Media Card Reader 385-10552

1 Hard Drive 1TB Serial ATA Non Raid (2x500GB) 7200Rpm Dual HDD Config 400-13468

1 DVD+/-RW (Read/Write) 16X and DVD-ROM (Reader) 16X IDE 429-12621

1 ROXIO Software for Vista - Creator / MYDVD 10.1 429-13026

1 Display : 24in 2408WFP Norwegian Black Widescreen UltraSharp (1920x1200) TCO03 DVI-D Height Adjustable 480-15762

1 Video Card 256MB ATI Radeon HD 2600 XT 490-10739

1 Sound Blaster X-Fi Xtreme - VISTA ONLY 510-10189

1 Europeiske høyttalere, eksterne Dell A525, svart + Subwoofer og 2 satellitter (30 W) 520-10603

1 Modem Not Included 530-11675

1 Belkin - F5D7230 - Wireless Router/DSL Cable - 802.11g - Euro - Kit 555-10656

1 Internal PCI 802.11 b/g Wireless Network Card 555-11147

1 Norwegian - Logitech - MX3200 - Cordless - Desktop 580-13184

1 Norwegian - Vista Ultimate (32Bit OS) 619-11405

1 Norsk Microsoft Works 9.0 (Word Processor, Spreadsheet, Outlook Express, Powerpoint Viewer) (med gjenopprettings-CD) 630-11570

1 Engelsk Adobe Reader 8.1 (ingen gjenopprettings-CD) 640-10583

1 Norwegian McAfee Security Centre 30 Day Trial Version (No Recovery CD) 650-11088

1 Environmental 700-10009

1 Environmental Monitor 700-10242

1 Base Warranty - 1 Year Collect & Return 754-10004

1 No Warranty Upgrade 754-10043

1 To access Online Training or free trial, please go to www.learndell.com/euro to register 767-10001

1 Inspiron Desktop Order - Norway 800-11345

1 Free Freight 990-10707

2 Hard Drive 1TB Serial ATA Non Raid (2x500GB) 7200Rpm Dual HDD Config 400-13468

 

Online fraktbrev utskrevet den 04/05/2008

 

de eneste tabbe jeg gjørde var ikke si ifra at jeg ville ha vista ultimate 64 bits.

jeg synest dette var nogså opplagt ettersom jeg bestillte med 4GB minne.

 

jeg er fornøyd til nå med kjøpet ( på papir ).

jeg bare lure på om de blir billigere eller dyrere i tiden framover.

 

lykke til med din framtidige kjøp

Lenke til kommentar

Bare du ikke velger Vista så er det greit :)

 

Når jeg skulle ha ny PC måtte jeg lete lenge for å finne en pc med XP, for da var Vista helt nytt og det var nesten ikke mulig og få tak i noe annet. Heldigvis fant jeg tilslutt.

 

Faren min lo av meg og trodde han var kul og kjøpte seg en Vista pc..nå vurderer han og sende den tilbake... Haha, så mange bugs.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har en eldre maskin med xp professional og en ny maskin med vista home premium, og jeg er ikke i tvil om at vista er suverent mye bedre enn xp.

De forbedringene jeg har merket er:

-Vesentlig penere utseende, noe som merkes ekstra godt hvis du skal tilbake til xp

-Oppdaterte systemer, bl.a er nå et trådløst nettverk et trådløst nettverk

-Bedre sikkerhet

-Masse funksjoner som fungerer i motsetning til hva de gjorde på xp. Dette gjelder bl.a gjenoppretting, nedstenging av låste programmer, finne løsninger på nett til feil osv

-Store forbedringer i funksjoner, bl.a bildeoverføringer fra digitale kamera, nettverkslister, osv

-Bedre menyer, hvor ting er mer der de bør være

-Enklere ytelsesindikator

-Kjekt sidepanel, selv om man får lignende til xp også

-Støtte for nyere hardware

-DirectX 10 støtte

-Annerledes og stort sett bedre innstallering av programmer, bl.a ofte med valg om hvilken .ini fil man vil bruke: systemets, os`ets eller programmets.

-Mediaplayere som innstalleres tar ikke så lett over mediafilene uten at man vil det

-Enormt driverbiblotek som gjør at det meste nyere og eldre hardware støttes

-Mer tilgjengelige drivere enn til xp, faktisk. Sliter for eksempel mye mer med å skaffe drivere til skanneren til xp enn til vista.

-Fortsatt support i mange år fremover, inkludert oppdateringer

 

Av de ulempene jeg har sett til nå:

-Treg filbehandling (bl.a sletting), men dette skal bedres i sp1

-Sårbar kernel. Hos meg krasjet den totalt når jeg dro ut støpselet til laptopen mens den stengte ned

Lenke til kommentar
Bare du ikke velger Vista så er det greit :)

 

Når jeg skulle ha ny PC måtte jeg lete lenge for å finne en pc med XP, for da var Vista helt nytt og det var nesten ikke mulig og få tak i noe annet. Heldigvis fant jeg tilslutt.

 

Faren min lo av meg og trodde han var kul og kjøpte seg en Vista pc..nå vurderer han og sende den tilbake... Haha, så mange bugs.

 

Hvorfor ikke bare kjøpe en PC med Vista, ikke godta lisensavtalen, få full refund av Vista (ja, det er mulig) og så kjøpe XP? Sikkert litt mer tungvint, men likevel. Så og si alle ferdigmaskiner i dag leveres (dessverre) med Vista.

 

Selv holder jeg meg på XP så lenge som over hodet mulig.

Lenke til kommentar
Ja, jeg skal snart kjøpe en ny pc, så jeg lurer på om det er best med Vista eller Xp.

 

PC-en skal brukes til:

Skole - Skrive innleveringer, være på nett for å levere oppgaver

 

Spille - Har tenkt til å spille Counter-Strike 1.6. Ikke tenkt til å kjøpe gaming-pc og spill med utrolig fps og sånt, men sånn ca. 60 fps og sånn at man kan spille. Har også tenkt til å spille andre spille som Call of Duty 4 og andre normale spill

 

Kjøp XP du fordi vista har masse problemer å tolllerere spill og en del arbeid.

Jeg har vista ....og angret meg! :ermm:

post-158108-1207592553.gif

Lenke til kommentar

«#8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.»

 

To innlegg er fjernet. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

Lenke til kommentar
Ja, jeg skal snart kjøpe en ny pc, så jeg lurer på om det er best med Vista eller Xp.

 

PC-en skal brukes til:

Skole - Skrive innleveringer, være på nett for å levere oppgaver

 

Spille - Har tenkt til å spille Counter-Strike 1.6. Ikke tenkt til å kjøpe gaming-pc og spill med utrolig fps og sånt, men sånn ca. 60 fps og sånn at man kan spille. Har også tenkt til å spille andre spille som Call of Duty 4 og andre normale spill

 

Kjøp XP du fordi vista har masse problemer å tolllerere spill og en del arbeid.

Jeg har vista ....og angret meg! :ermm:

 

Det er ikke mange spill og programmer Vista ikke støtter lenger. Dette var et problem i beta fasen, og tidlig retail. Nå har jeg ikke kommet borti et eneste program eller spill som jeg ikke får kjørt. Dette gjelder til og med X64.. Windows XP x64 er jo noe av det tåpeligste som finnes.

Lenke til kommentar

Windows XP Pro X32 er det beste produktet.

hvis du skal ha vista.. så har jeg ville kjøpt meg Win Vista Ultimate. siden det er det beste Operativ Systemet på hyllene i dag.

Fiks deg en bra pc med minst 2gb ram, 512mb skjermkort å brukbar hdd plass. så går du i innkjøp av Vista Ultimate. da har du en bra pc pluss et bra OS. Blir bedre med SP1 ;)

men sånn privat så går jeg for Windows XP Pro med SP3. Office blir masse bedre også med SP3!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...