Gå til innhold

[LOTRO]Hvilken klasse er best til solo av minstrel, burglar og guardian?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg spiller utelukkende hobbiter og har tenkt litt over hvilke klasser som er best til solo. Alle har jo sine fordeler og ulemper, og jeg spiller ikke PvP. Det første som slo meg var at Guardian selvsagt er den beste, men er det virkelig slik? For å ta mine erfaringer (mitt høyeste level med klassen i parantes):

Minstrel (38): Burde være en elendig klasse å spille solo med, men i realiteten er det faktisk slettes ikke så ille. Jeg er kun "bevæpnet" med et skjold da jeg kun har to nærkampsangrep, og det ene bare forbedrer det andre. Til gjengjeld har jeg medium armor (valgt som trait), kan skremme bort en fiende, få de udøde til å fryse av skrekk (hihi), kan skade ting over tid og helbrede meg selv ganske mye. Dette gjør at kampene kan ta litt tid, men er jeg forsiktig overlever jeg som regel uten store problemer mot fiender på mitt eget level eller et høyere. I tillegg har jeg to angrep som skader stort sett alt i nærheten, så flere små fiender kan bankes samtidig.

Guardian (25): Burde i teorien være ren plankekjøring. Med heavy armor og digers tohåndssverd kan jeg bare spasere rett inn i en flokk fiender og denge løs helt til de slutter å bevege seg. I teorien. I realiteten har jeg kun nærkampsangrep, med unntak av å kaste en stein for å tiltrekke meg en fiende. Dette fungerer stort sett, men det er svært begrenset for hvor langt man kan kaste steinen, så ofte tiltrekker jeg en fiende før jeg kommer innen rekkevidde. Dette gjør at det kan være vanskelig å finne én og én fiende å sloss med, så jeg sloss stadig med fire, fem stykker samtidig. I tillegg kan jeg ikke helbrede meg selv i det hele tatt unntatt ved bruk av mat eller potions, og begge to er stort sett mangelvare.

Burglar (11): Var skeptisk til denne da jeg ikke liker Rogue klassen fra D&D, men ble overrasket. Det er morsomt å snike seg rundt, og man kan både gi ut og ta ganske mye skade. På samme måte som Guardian kan jeg ikke helbrede meg selv, men ulikt Guardian kan jeg snike meg rundt og angripe bakfra for ekstra skade, skade fiendene så de angriper saktere, paralyzere en fiende (før kampen starter) og så videre. Dessuten har jeg prestert å banke ulver som var fire levels høyere enn meg uten å helbrede meg selv under kampen. Slettes ikke verst, i grunnen.

Men til spørsmålet. Hvilke av disse klassene synes dere er best for å spille solo? I grunnen spør jeg ikke for min egen skyld, men er jo litt interessert hva dere synes. I tillegg er det jo alle nye spillere å tenke på. Vi hobbiter har også Hunter, men personlig liker jeg dem ikke noe særlig. ;)

Merk dere at jeg ikke stiller spørsmålet for å kunne "powergame" eller noe, men solo er den viktig del av et MMO enten man vil eller ikke. Jeg foretrekker å spille med en bra gruppe som vet hva vi gjør og har det moro sammen, men foretrekker å spille solo fremfor en elendig gruppe som sier at jeg skal tiltrekke fiendene bare for å storme frem to sekunder etter og få hele gjengen drept gang på gang. Her ser jeg en fiende komme spaserende ut av leiren helt alene, gjør meg klart til å kaste steinen for å tiltrekke meg ham, og hva skjer? Før jeg ordet av det står hele gruppen unntatt meg midt i leiren til fiendene og denger løs helt til de dør, mens jeg stor utenfor sammen med den vandrende fienden og ser ut som spørsmålstegn. Er det noe rart jeg foretrekker solo? :p

Edit: Med "helt til de dør" mener jeg selvsagt gruppen, ikke fiendene.

Endret av thecrow77
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg spiller utelukkende hobbiter og har tenkt litt over hvilke klasser som er best til solo. Alle har jo sine fordeler og ulemper, og jeg spiller ikke PvP. Det første som slo meg var at Guardian selvsagt er den beste, men er det virkelig slik? For å ta mine erfaringer (mitt høyeste level med klassen i parantes):

Minstrel (38): Burde være en elendig klasse å spille solo med, men i realiteten er det faktisk slettes ikke så ille. Jeg er kun "bevæpnet" med et skjold da jeg kun har to nærkampsangrep, og det ene bare forbedrer det andre. Til gjengjeld har jeg medium armor (valgt som trait), kan skremme bort en fiende, få de udøde til å fryse av skrekk (hihi), kan skade ting over tid og helbrede meg selv ganske mye. Dette gjør at kampene kan ta litt tid, men er jeg forsiktig overlever jeg som regel uten store problemer mot fiender på mitt eget level eller et høyere. I tillegg har jeg to angrep som skader stort sett alt i nærheten, så flere små fiender kan bankes samtidig.

Guardian (25): Burde i teorien være ren plankekjøring. Med heavy armor og digers tohåndssverd kan jeg bare spasere rett inn i en flokk fiender og denge løs helt til de slutter å bevege seg. I teorien. I realiteten har jeg kun nærkampsangrep, med unntak av å kaste en stein for å tiltrekke meg en fiende. Dette fungerer stort sett, men det er svært begrenset for hvor langt man kan kaste steinen, så ofte tiltrekker jeg en fiende før jeg kommer innen rekkevidde. Dette gjør at det kan være vanskelig å finne én og én fiende å sloss med, så jeg sloss stadig med fire, fem stykker samtidig. I tillegg kan jeg ikke helbrede meg selv i det hele tatt unntatt ved bruk av mat eller potions, og begge to er stort sett mangelvare.

Burglar (11): Var skeptisk til denne da jeg ikke liker Rogue klassen fra D&D, men ble overrasket. Det er morsomt å snike seg rundt, og man kan både gi ut og ta ganske mye skade. På samme måte som Guardian kan jeg ikke helbrede meg selv, men ulikt Guardian kan jeg snike meg rundt og angripe bakfra for ekstra skade, skade fiendene så de angriper saktere, paralyzere en fiende (før kampen starter) og så videre. Dessuten har jeg prestert å banke ulver som var fire levels høyere enn meg uten å helbrede meg selv under kampen. Slettes ikke verst, i grunnen.

Men til spørsmålet. Hvilke av disse klassene synes dere er best for å spille solo? I grunnen spør jeg ikke for min egen skyld, men er jo litt interessert hva dere synes. I tillegg er det jo alle nye spillere å tenke på. Vi hobbiter har også Hunter, men personlig liker jeg dem ikke noe særlig. ;)

Merk dere at jeg ikke stiller spørsmålet for å kunne "powergame" eller noe, men solo er den viktig del av et MMO enten man vil eller ikke. Jeg foretrekker å spille med en bra gruppe som vet hva vi gjør og har det moro sammen, men foretrekker å spille solo fremfor en elendig gruppe som sier at jeg skal tiltrekke fiendene bare for å storme frem to sekunder etter og få hele gjengen drept gang på gang. Her ser jeg en fiende komme spaserende ut av leiren helt alene, gjør meg klart til å kaste steinen for å tiltrekke meg ham, og hva skjer? Før jeg ordet av det står hele gruppen unntatt meg midt i leiren til fiendene og denger løs helt til de dør, mens jeg stor utenfor sammen med den vandrende fienden og ser ut som spørsmålstegn. Er det noe rart jeg foretrekker solo? :p

Edit: Med "helt til de dør" mener jeg selvsagt gruppen, ikke fiendene.

Skjønner deg godt, har vært borti noen sånne grupper :hrm:

Jeg ville brukt Burglar eller Guardian.

Endret av Codeboss
Skrevet

Burglar er den beste classen, crowd control ftw...Man kan ta mange folk på en gang, med stun, debuffs og masse dps så funker det :p

Skrevet

Minstrel kan skade flere på en gang, skremme bort enkelte fiender, helbrede seg selv, bruke buff og debuff og så videre. Som soloklasse er den ofte undervurdert.

Ironisk nok er Guardian en av de dårligste soloklassene da den sårt trenger å kunne helbrede seg selv. Eller kanskje jeg burde plukke opp et skjold etterhvert i stedet for tohåndssverd. Men forskjellen mellom skjold / enhåndssverd vs tohåndssverd er stort sett (som jeg har merket det) hvor raskt du vil avslutte kampen. Enten blir både du og fienden lite skadet, ellers blir begge to veldig skadet. Poenget er bare å ikke være den siste som blir skadet. :p

Skrevet
Ironisk nok er Guardian en av de dårligste soloklassene

Eg kan ikkje sei meg enig i det, er ikkje mange classer som kan drepe 6-7 level 50 mobs samtidig...

Uansett, eg har aldri hatt problemer med å gå solo :)

Skrevet

Min guardian har tre forskjellige "toggle" skills. Det ene gir bedre blokking, det andre bedre parry og det siste bedre skade. I tillegg har vi en rekke skills som krever at du blokker først og noen som krever at du parerer først. Jeg har disse delt inn i to grupper, så alle skjold-skillsene er i en gruppe og parry-skillsene i den andre. Det gjør at jeg kan bruke et tohåndssverd om jeg vil og satse på bedre parry. Da trengs ikke skjold. ;) Selvsagt kan man jo bruke disse skillsene selv om man har skjold, men har man skjold er det en stor fordel å blokke mer, og derved er det svært sjelden man faktisk får tilgang til de skillsene som krever at man parerer først. Og jada, man kan jo selvsagt gjøre det enklere å parere om man har skjold, men hva er vitsen? Alt i alt synes jeg det er en smakssak om man har skjold/sverd eller bare sverd. Man er jo ikke nødt til å bruke et skill bare fordi man har tilgang til et. Minstrelen min på lvl 38 har for eksempel kun én Tier 1 og Tier 2 sang i hotbaren, selv om jeg teknisk sett har tilgang til en hel drøss av hver. :)

Mente ikke at Guardian er slettes ikke en dårlig soloklasse, men den er ikke den beste etter min mening. Det kommer mest ann på hvordan du liker å spille. Har ikke hatt problemer med guardian i solo, men har hatt faktisk hatt enda mindre problem med minstrel. Burglar og hunter har heller ikke vært så ille. :)

Skrevet

for og være ærlig når det gjelder solo klasser i lotro så er det ingen av klassene som er dårlig solo egentlig :p

Det er i så fall spilleren :D

Men det kommer an på hva du vill drepe solo, er det mange mobs smatidig så er det enten champ eller LM, for Cc eller AoE.

Men på en annen side viss det er Elite masters du vil drepe solo, så har vi en mist i kinnet som Dreper Em lvl 53 alene :p

Healer kan jo bare stå der på auto atack og bruke all poweren sin på og heale, ok det tar en dag og drepe moben men du dør i alle fall ikke :D

Men for og være ærlig med deg, end game i dette spillet er jo veldig Fellowship basert, så velg den klassen du liker best og spille i fellowship og ikke tenk så mye på solo.

Og Pug grupper har jeg ikke vært i på mange måneder så det husker jeg ikke så mye av :p

Finn deg et bra kin og så går det fort over :D

Skrevet (endret)

Alle klassene har sine fordeler og ulemper i endgame så vel som solo play. Så ikke tenk på hva som er best solo, best i raids etc. Spill den klassen du liker best, for samme hvor "god" klassen er er det det samme om man ikke syntes den er noe gøy å spille.

Endret av Christeven
Skrevet

Hvem sa noe om endgame? Når jeg når høyeste level en gang i 2015 eller noe sånt skifter jeg enten karakter eller spiller noe annet. :)

Kinship? Har prøvd en del av dem etterhvert, men de resulterte bare i en ny pratekanal (/guild, /kinship osv) med noen navn jeg begynte å kjenne igjen etterhvert. Vi gjorde aldri noe sammen som gruppe, så hva er vitsen? Og selv om jeg liker å spille i en kompetent gruppe som vet hva de gjør er solo en viktig del av alle MMORPG'er da man aldri starter rett i en gruppe og er nødt til å spille alene en stund. Med mindre man står i en by og maser om en gruppe helt til noen hjelper deg for å få deg til å holde kjeft, selvsagt. :p

Skrevet

Et Kinship kan bare være et irritasjonsmoment eller det beste som har skjedd deg i spillet. Meningen med et Kin er å hjelpe hverandre med quests, snakke sammen, gruppe og raide sammen. Solo er en viktig del av alle online spill, men det er group play også.

Bare lurer litt, hvorfor er du så enormt imot endgame?

Skrevet (endret)

Burde kanskje være kvalifisert til å svare, siden jeg har 4 level 50 karakterer og en level 44..

Spilte minstrel som min første, siden jeg var ny på lotr brukte jeg noen måneder for og få han til level 50 (spillte andre chars ved siden av). Før month of the minstrel, var solo litt vanskelig, men ikke værre enn att det gikk helt fint. Men du trenger ikke spille solo med minstrel. Alle vil ha en minstrel ved siden av seg :p enten det er ett solo level 20 oppdrag eller raids på level 50. Bare bruk /l lff for x quest selv på alle solo oppdragene Men nå er faktisk minstrel veldig ok til og kjøre solo med også vist du absolutt vil.

Neste var en hobbit guardian. Også tatt til 50 før month of the guardian.

Vil nesten si samme dps som minstrel.(og samme survive, tåler myye mer, men ikke så mange heals. Hat du en alt til å lage potions med, hjelper det mye).

Gikk mye fortere siden jeg allerede sånn ca visste hvordan spillet fungerte.

Men nå med nye skills, er dps veldig bra. Ingen problem med solo, og er etterspurt i alle fellow quests. (selv om mange startet en guardian i løpet av de siste måneden)

Neste var hunter og captn. Hunter er veeldig bra vist du spiller på uvanlige tider med lite folk, eller absolutt vill spille solo. (kan spille hunter som hobbit).

Og sparer myyye tid med hjelp av travel skillsene. Men jeg synes att etter level 45 blir kanskje litt kjedelig solo. Alt for mange hunters.. men fungere ok i etten.

Captn er en av de morsomste klassene og spille. Men få som klarer og spille den skikkelig bra. Veldig viktig og sjekke buff på alle i gruppen, hele tiden holde de oppe. Skifte mellom bra 2h dps våpen ved behov, men også ha bra 1h og skjold med mye will/fate power regen for når oppgaven din er og heale/buffe. Helst ha både improwed victory og improved heal slotted. Kunne veksle mellom pet, banner ved behov. (f.eks ta ned en stor boss, minstrel og guardian har lite power,gi power buff og switche til banner of victory redder mange kamper. Eller har 2 lm, uendelig med power, men lite helse. Da må man kjøre health banner, og med rette buffs osv. Veldig bra solo enkelte plasser, men fungere best i grupper.)

Min siste er en hobbit burglar. kanskje den som er morsomst å spille både i grupper og solo. Brukte 14 dager med tilfeldig spilling til level 44. Kan hende siden jeg kan så å si alt ,men har aldri problemer med og holde meg i live. har så mange delige skills for og stikke fra kampen vist det går dårlig, eller får aggro over til noen andre vist behov. og kan starte fm moves velfig ofte. stun og fine ting. Lær deg alle fm moves fort. Sett de bra som default i grupper. si hvilke farge og nr . fex i do 1r, u 2b,3g,4y,5b osv (spør om og være leader for ett min for og sette de bra. mange har ikke peiling:P) Anbefalest på det varmeste.

Endret av alleibruk
Skrevet

Ingen som nevner Loremaster? Neivel, då får eg gjere det, LM iz da shitz.

Kan soloe det meste, med alle stuns, roots kan du soloe mange mobs samtidig. Legg ned tar, så kan du kite rundt det meste. Raven om du trenger heals, eller lynx for rimelig bra ekstra AoE dps.

Du kan legg soloe mobs som har mykje HP fordi du kan stunne og regenne power / HP, det er også veldig lett å unslippe om du ser at det ikkje går bra.

Har og ein burglar, meget handy siden du kan snike deg forbi det meste, CC er heller ikkje så verst siden du har eit par stuns, Riddle (mischief gir 30sec cooldown på riddle), og du kan stikke av om du vil slippe repair bill hvis du held på å døy :)

Skrevet

Som jeg nevnte i første post har jeg en minstrel på lvl 38 og guardian på lvl 25 (26 nå), og det er bare de jeg faktisk spiller nå. Har hatt en god del andre siden start, men disse to er de eneste jeg spiller jevnlig. Selv burglaren er "borte", selv om jeg ikke har slettet henne for å være sikker på å få beholde navnet når vi får Warden og Runekeeper. :p

Tenkte mest denne posten kunne være til nytte for andre folk som har tenkt å spille, men er usikker på hvilken klasse de skal velge. Solo er en meget viktig del av spillet, og alle klassene er svært viktige i grupper. Det blir derfor litt meningsløst å diskutere hvilken klasse som er "best" til grupper da alle er like viktige.

Når det gjelder endgame har jeg ingenting imot det, kanskje bortsett fra selve ordet. Hvordan kan man ha "endgame" i et spill som aldri slutter? :p Problemet er at jeg spiller for å ha det moro, og liker å utforske nye ting og føle jeg gjør fremskritt. Nå da jeg har lært de vanskeligste oppskriftene til Cook og Jeweller og har vært stort sett over alt (kun en snartur innom Misty Mountains, men resten av områdene er utforsket) begynner det å bli lenge mellom hver gang jeg gjør noe nytt. Jeg har til og med fått meg hus, og har nesten nok penger til å kjøpe en ponni om jeg gidder. Av den grunn spiller jeg heller guardianen veldig mye da jeg i det minste kan lære nye oppskrifter (hun er scholar og weaponsmith), men det begynner å kjede meg. Jippi, enda en drøss våpen jeg har null interesse av å lage. :p

Har som sagt ingenting imot endgame, men personlig begynner jeg allerede å gå lei da det som sagt er veldig lenge mellom hver gang jeg gjør noe nytt. Vil nok fortsette å spille en stund, men det er grenser for hvor mange ganger jeg gidder drepe de samme fiendene i de samme områdene, selv om jeg spiller en annen klasse. :)

Skrevet
Som jeg nevnte i første post har jeg en minstrel på lvl 38 og guardian på lvl 25 (26 nå), og det er bare de jeg faktisk spiller nå. Har hatt en god del andre siden start, men disse to er de eneste jeg spiller jevnlig. Selv burglaren er "borte", selv om jeg ikke har slettet henne for å være sikker på å få beholde navnet når vi får Warden og Runekeeper. :p

Tenkte mest denne posten kunne være til nytte for andre folk som har tenkt å spille, men er usikker på hvilken klasse de skal velge. Solo er en meget viktig del av spillet, og alle klassene er svært viktige i grupper. Det blir derfor litt meningsløst å diskutere hvilken klasse som er "best" til grupper da alle er like viktige.

Når det gjelder endgame har jeg ingenting imot det, kanskje bortsett fra selve ordet. Hvordan kan man ha "endgame" i et spill som aldri slutter? :p Problemet er at jeg spiller for å ha det moro, og liker å utforske nye ting og føle jeg gjør fremskritt. Nå da jeg har lært de vanskeligste oppskriftene til Cook og Jeweller og har vært stort sett over alt (kun en snartur innom Misty Mountains, men resten av områdene er utforsket) begynner det å bli lenge mellom hver gang jeg gjør noe nytt. Jeg har til og med fått meg hus, og har nesten nok penger til å kjøpe en ponni om jeg gidder. Av den grunn spiller jeg heller guardianen veldig mye da jeg i det minste kan lære nye oppskrifter (hun er scholar og weaponsmith), men det begynner å kjede meg. Jippi, enda en drøss våpen jeg har null interesse av å lage. :p

Har som sagt ingenting imot endgame, men personlig begynner jeg allerede å gå lei da det som sagt er veldig lenge mellom hver gang jeg gjør noe nytt. Vil nok fortsette å spille en stund, men det er grenser for hvor mange ganger jeg gidder drepe de samme fiendene i de samme områdene, selv om jeg spiller en annen klasse. :)

Helt OK at du ikke "liker" end-game, men etter hva jeg forstår, så har du ingen lvl 50 chars? Visst dette er tilfelle, ville jeg vært litt forsiktig med å uttale deg om end-game..

Når deg gjelder uttrykket "end-game", så er det nettopp fordi spillet aldri "slutter" som gjør uttrykket gjeldene. Det er et uttrykk som brukes for det man gjør i spillet når man når høyeste lvl. Det er faktisk endel man KUN kan gjøre når man når lvl 50, og dette betegnes som "end-game".

Skrevet

Direkte oversatt betyr endgame "sluttspill", eller når spillet er over. Hele poenget med MMORPG'er er jo at de aldri slutter, så hvordan kan man ha sluttspill i et spill som aldri slutter? ;)

og nei, jeg har ikke noen lvl 50 folk og tviler litt på at jeg noengang kommer til å få det. Hva har det med saken å gjøre? Det er fint lite for meg å gjøre da, så hvorfor skal jeg gidde fortsette? Nå kommer riktignok Mines of Moria til høsten og øker levelcap'en til 60, men jeg vurderer seriøst om jeg skal la minstrelen eller guardian få "lov" til å dra dit. Det er svært tvilsomt at jeg gidder spille de samme questene i de samme områdene med begge to. Jeg liker LotRO veldig mye, men ikke så mye at jeg ikke kan spille noe annet fra tid til annen (online og offline) når jeg går lei. :)

Skrevet

Vel, I spill som lotro vil endgame variere. Før var Mordirith "end-game-boss". den vanskeligste i spillet. Nå er den Nerfet til tusen. Nå er balrog og the rift "endgame", vil ikkje bil veldig overraksa om dei og blir nerfa.

Bosser må vere vanskeligere I begynnelsen slik at dei som liker slikt ikkje går lei. Men nå kan mange ting gjerast I PUG, les Mordirith

Skrevet (endret)
Direkte oversatt betyr endgame "sluttspill", eller når spillet er over. Hele poenget med MMORPG'er er jo at de aldri slutter, så hvordan kan man ha sluttspill i et spill som aldri slutter? ;)

og nei, jeg har ikke noen lvl 50 folk og tviler litt på at jeg noengang kommer til å få det. Hva har det med saken å gjøre? Det er fint lite for meg å gjøre da, så hvorfor skal jeg gidde fortsette? Nå kommer riktignok Mines of Moria til høsten og øker levelcap'en til 60, men jeg vurderer seriøst om jeg skal la minstrelen eller guardian få "lov" til å dra dit. Det er svært tvilsomt at jeg gidder spille de samme questene i de samme områdene med begge to. Jeg liker LotRO veldig mye, men ikke så mye at jeg ikke kan spille noe annet fra tid til annen (online og offline) når jeg går lei. :)

er bare tullete å kverulere på hva ordet betyr når du like godt som oss vet at det betyr det man gjør ett max lv. Man er på slutten av level reisen.

Så du gidder å gjøre barrow downs flere ganger (det har du skrevet), gidder å fullføre deeds som inneberer drex xxxxx mobs, og quester. Men du gidder ikke engang tenke på endgame siden ?? Det er masse å utforske der også, feks Helgorod er helt enorm innvendig. Med snøkledde fjell med kjemper, altere med onde mennesker, grotter med edderkopper og en borg inne i fjellet fult med drager. Så blir litt for dumt å si at solo er alt og endgame bare er kjedelig grind når du aldri har gjort noe av det..

Endret av Christeven
Skrevet

Mye endgame digresjoner her, men jeg sier som andre har gjort før meg. Alle du har nevnt er meget kapable solo artister. Det koker ned til hva man liker og hva slags type qest man gjør. Jeg har selv en lv 48 burglar og har hatt gjort mange spennede solo missions med denne.

En av de jeg husker best var en av epic bøkene (En grotte i Trollshaws). Etter å ha fulgt med på lotro forumet fant jeg ut man kunne gjennomføre denne fellowship questen solo mens den enda var orange og rewarden var et sverd som hadde stats jeg ikke machet før maaange levels etter. Meget spennende å snike seg forbi orange elite trolls med den lille hobbiten :)

...Og for å bli med på digresjonen har Cristeven et godt poeng, men endgame forutsetter et godt kinship.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...