Gå til innhold

Like strengt som ryktene sier?


Galexon

Anbefalte innlegg

Er det like strengt i militæret som ryktene sier?

Jeg vet at det legges stor vekt på disiplin og respekt overfor overordnede, og at man

må stå opp tidlig for å klargjøre rommet for inspeksjon, men utover dette, er det såpass strengt at noen personer

faktisk blir påvirket av dette på en negativ måte?

 

Har ikke kommet så langt som sesjon enda en gang, men det er litt interessant å vite i tilfelle jeg kvalifiserers som tjenestedyktig.

 

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det like strengt i militæret som ryktene sier?

Jeg vet at det legges stor vekt på disiplin og respekt overfor overordnede, og at man

må stå opp tidlig for å klargjøre rommet for inspeksjon, men utover dette, er det såpass strengt at noen personer

faktisk blir påvirket av dette på en negativ måte?

 

Har ikke kommet så langt som sesjon enda en gang, men det er litt interessant å vite i tilfelle jeg kvalifiserers som tjenestedyktig.

 

På forhånd takk for svar

 

 

Hvor strengt militæret skal være, er helt opp til deg. Det kommer helt ann på hvilken avdeling du velger og avtjene førstegangstjenesten. Men for å si litt generelt. Det er strengt i militæret. Tid er hellig og man skal bli disiplinert. Befalet skal man ha respekt for, men det skal også sies, at viser du ditt befal respekt, respekterer de deg. Det finnes selvfølgelig unntak, du kan støte på et befal som er en stor kødd.

Militæret skal også teste deg psykisk for å luke ut de som rett og slett ikke har psyke nok til å holde ut i 12 måneder. For å gjøre dette, blir man utsatt for stress, men det ser jeg bare på som en fordel.

Si litt mer om du har tenkt på hvor du vil avtjene førstegangstjenesten, så kan man hjelpe deg litt mer. Det er stor forskjell i de forskjellige bataljonene.

Lenke til kommentar
Er det like strengt i militæret som ryktene sier?

Jeg vet at det legges stor vekt på disiplin og respekt overfor overordnede, og at man

må stå opp tidlig for å klargjøre rommet for inspeksjon, men utover dette, er det såpass strengt at noen personer

faktisk blir påvirket av dette på en negativ måte?

 

Har ikke kommet så langt som sesjon enda en gang, men det er litt interessant å vite i tilfelle jeg kvalifiserers som tjenestedyktig.

 

På forhånd takk for svar

 

 

Hvor strengt militæret skal være, er helt opp til deg. Det kommer helt ann på hvilken avdeling du velger og avtjene førstegangstjenesten. Men for å si litt generelt. Det er strengt i militæret. Tid er hellig og man skal bli disiplinert. Befalet skal man ha respekt for, men det skal også sies, at viser du ditt befal respekt, respekterer de deg. Det finnes selvfølgelig unntak, du kan støte på et befal som er en stor kødd.

Militæret skal også teste deg psykisk for å luke ut de som rett og slett ikke har psyke nok til å holde ut i 12 måneder. For å gjøre dette, blir man utsatt for stress, men det ser jeg bare på som en fordel.

Si litt mer om du har tenkt på hvor du vil avtjene førstegangstjenesten, så kan man hjelpe deg litt mer. Det er stor forskjell i de forskjellige bataljonene.

 

Er ikke sikker. Tenkte å følge i min fars fotspor og være i luftforsvaret i luftvernet.

Ellers hadde det (om jeg scorer godt nok på sesjon) vært interessant å vært snikskytter, dersom dette er mulig under førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke opplevd noe særlig utpsyking de 9 mndene jeg har vært i Luftforsvaret ihvertfall. Det er klart at det har vært et par små tester under opplæringsperioden, men det var ingen som røk på bakgrunn av dette.

 

Når det gjelder hvor strengt det er i militæret, så vil dette som sagt variere etter hvilken avdeling du tjenestegjør i. I min stilling som vaktsoldat, har jeg det per nå strengere når jeg er hjemme på perm enn når jeg er inne til tjeneste. Jeg legger meg når jeg vil, står opp når jeg vil, spiser når jeg vil og rydder (i praksis) for det meste kun når jeg selv føler for det. Så lenge jeg befinner meg på vakt når jeg skal og soper opp etter meg hvis jeg har rotet på fellesområdene, så har jeg stort sett mitt på det rene.

 

Mange andre tjenester har oppstilling kl 6 hver morgen og "stilletid" kl 23. I tillegg har disse gjerne inspeksjoner titt og ofte, og ihvertfall under rekrutten må du innstille deg på å måtte vaske og gjennomgå inspeksjon på både vask og skaporden minst en gang om dagen. Jeg har ikke ryddet i skapet mitt på et halvt år. Jepp, det ER slapt å være VS.

 

edit: men jeg har jo også gjennomgått både rekruttskole og fire ukers VS-opplæring. Dette var helt andre boller, med, som jeg nevnte, vask, inspeksjon og oppstilling daglig, leggetid kl 23 og massevis av avmeldingsritualer. Men det er likevel ikke på langt nær så ille som på amerikanske filmer. Det blir en tilvenningssak, og etterhvert må du også venne deg til at du ikke lenger trenger å ha vasket ferdig hele rommet ditt før kl halv åtte om morgenen.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Er det like strengt i militæret som ryktene sier?

Jeg vet at det legges stor vekt på disiplin og respekt overfor overordnede, og at man

må stå opp tidlig for å klargjøre rommet for inspeksjon, men utover dette, er det såpass strengt at noen personer

faktisk blir påvirket av dette på en negativ måte?

 

Har ikke kommet så langt som sesjon enda en gang, men det er litt interessant å vite i tilfelle jeg kvalifiserers som tjenestedyktig.

 

På forhånd takk for svar

 

 

Hvor strengt militæret skal være, er helt opp til deg. Det kommer helt ann på hvilken avdeling du velger og avtjene førstegangstjenesten. Men for å si litt generelt. Det er strengt i militæret. Tid er hellig og man skal bli disiplinert. Befalet skal man ha respekt for, men det skal også sies, at viser du ditt befal respekt, respekterer de deg. Det finnes selvfølgelig unntak, du kan støte på et befal som er en stor kødd.

Militæret skal også teste deg psykisk for å luke ut de som rett og slett ikke har psyke nok til å holde ut i 12 måneder. For å gjøre dette, blir man utsatt for stress, men det ser jeg bare på som en fordel.

Si litt mer om du har tenkt på hvor du vil avtjene førstegangstjenesten, så kan man hjelpe deg litt mer. Det er stor forskjell i de forskjellige bataljonene.

 

Er ikke sikker. Tenkte å følge i min fars fotspor og være i luftforsvaret i luftvernet.

Ellers hadde det (om jeg scorer godt nok på sesjon) vært interessant å vært snikskytter, dersom dette er mulig under førstegangstjenesten.

 

 

Les denne tråden om snik/skarpskyter i førstegangstjeneste https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=722721

Som du ser er kanskje panserbataljonen en bataljon som vil være fin for deg. Jeg skal selv inn dit i januar, og gleder meg veldig. Fysisk krevende bataljon, men det liker jeg!

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Selv om det også er nyttig for meg med erfaringer av folk som allerede har vært i forsvaret, er det også viktig for meg å huske på at min egen opplevelse kan være helt forskjellig:P Da gjenstår det bare å se, om jeg blir stemplet tjenestedyktig eller ikke:P

Lenke til kommentar

i min avdeling var vi ca like strenge på vask og orden i skapene hele perioden, rommet måtte være vasket hver dag, god orden i skapet og perfekt senge-strekk.

men, vi var rutinerte og klarte alt dette uten større problemer

 

hilsing var vi aldri ekstremt nøye på, det var ingen av befalet heller :p

 

på øvelser måtte alltid vi ha telt satt opp bedre, høyere snø-vegger, strengere spor og lys-disiplin osv, enn alle andre troppene, så det varierer fra befal til befal.

 

men tilstander som i amerikanske filmer kan du bare glemme, men alle i troppen vår hadde avmelding av rom og oppstillig hver morgen, der vi gikk gjennom dagens ordre, fikk kjeft/skryt og kanskje litt fysisk fostring.

 

det høres alltid mye værre ut når folk forteller om det tiden i militæret, mest fordi folk ikke er vant med behandlingen man får der, men det vendes man fort til.

 

f.eks en vanlig morgen for meg var å stå opp, kle på meg, strekke senge-tøyet, gå å spise, vaske rommet+fellesrom, avmelding av rommet, hente utstyr jeg trengte i løpet av dagen og møte til oppstilling, dette skjedde fra 06:00-08:00.

Det er ett helvete i starten, men det blir en rutine etterhvert, stort sett hver dag hadde vi en halv time avslapping mellom 06 og 08

Lenke til kommentar

Opplevde aldri spesielt mye disiplin og hardt kjør i militæret. De legger stor vekt på respekt og disiplin på rekruttskolen, men det er heldigvis bare en liten overgangsperiode. Straks jeg havnet på min avdeling etter rekruttskolen fikk ting straks en helt annen tone. Det er først da du kan oppleve å bli "venn" med befalene dine, tid er ikke hellig, disiplinen falmer osv. Men det har selvfølgelig mye å si hvor du havner. :)

Lenke til kommentar

Som sagt, varierer fra avdeling til avdeling.

Rekrutten, opptak og selektering er og skal være litt hardt!

Enkelte ganger er det deilig å kjenne at man mestrer ting som man har blitt prakket og skreket til om i flere timer, andre ganger vil man bare spy i trynet på befalet.

 

Det er vel bare sånn det er, romvask/omvask 6 ganger om dagen, sette opp 7-duker i sprutregnet midt i ei myr, opp og ned 15 ganger etterhverandre osv. Trene SLO i regnet i 3-4 timer osv.

Lenke til kommentar
Som sagt, varierer fra avdeling til avdeling.

Rekrutten, opptak og selektering er og skal være litt hardt!

Enkelte ganger er det deilig å kjenne at man mestrer ting som man har blitt prakket og skreket til om i flere timer, andre ganger vil man bare spy i trynet på befalet.

 

Det er vel bare sånn det er, romvask/omvask 6 ganger om dagen, sette opp 7-duker i sprutregnet midt i ei myr, opp og ned 15 ganger etterhverandre osv. Trene SLO i regnet i 3-4 timer osv.

 

Alle de enkle tingene som man tar for gitt, føles alltid ekstra digg etter litt hating ;)

Lenke til kommentar

enig der HV-I BW, ingenting er så godt som å gå på vann-toalett inne på kaserna etter å ha vært en uke eller to ute i BC :)

 

men, ting som virker idiotisk har oftest en grunn, å sette opp telt 50 ganger på en dag virker veldig unødvendig, men kommer veldig godt med når man får 15 min pause, istedet for å bruke all tiden på å sette opp telt tar det 2 min så har man telt ferdig, greie sitteplasser på sekkene, snø som varmes på primusen og god stemning i teltet :p

2 min er kanskje å ta i litt da, tror vi tok en 7-duker på litt under 5 min på det beste

Lenke til kommentar
Er det like strengt i militæret som ryktene sier?

Jeg vet at det legges stor vekt på disiplin og respekt overfor overordnede, og at man

må stå opp tidlig for å klargjøre rommet for inspeksjon, men utover dette, er det såpass strengt at noen personer

faktisk blir påvirket av dette på en negativ måte?

 

Har ikke kommet så langt som sesjon enda en gang, men det er litt interessant å vite i tilfelle jeg kvalifiserers som tjenestedyktig.

 

På forhånd takk for svar

 

Nei det er faktisk ganske avslappet hvis man gjør det man skal og ikke klager. I heimevernet fokuserer de på å "behandle folk som folk", og dette klarer de bra, du får ikke kjeft i det hele tatt så lenge du ikke syter over at "sekken er for tung" og slikt. Vi hadde litt felles kjeft fra befalet når enkelte rom ikke klarer å vaske ordentlig gang på gang, men det er ikke noe ille. Det blir også feil å si at man får kjeft i militæret, de roper ikke til deg og prøver å få deg ned, de bare maser, som "Kom igjen Nilsen, nå må du begynne å virke!".

 

Ikke bruk amerikanske filmer som retningslinjer for hvordan militæret er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...