Gå til innhold

Moped på E6. Strekning Hamar - Retning Oslo


ThKarlsen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og en venn har nå hatt en ganske lang diskusjon om det faktisk er lov for mopeder (50ccm) å kjøre på E6 fra Hamar og utover retning Oslo. Etter det jeg har hørt, så er dette en klasse b motorvei som mopeder faktisk kan kjøre på ( dette er da 80km/t grense). Det min venn har da sagt , og bevist altfor godt egentlig, er da at mopeder ikke har lov til å kjøre på en motorvei, uansett hva! Etter det jeg har HØRT så er det lov for mopeder å kjøre der.

Jeg VET ingenting, men tror.

 

Derfor vil jeg vite om det er noen som kan komme med kilder som henviser til om dette er lov / ikke lov? Hadde vært veldig fint :)

 

(det er ikke det at jeg har ett problem med å kjøre andre veier, er bare nysgerrig)

 

-Karlsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I trafikkreglene står det:

 

Moped må ikke kjøres på motorveg eller motortrafikkveg.

 

Du må altså se på skiltene. Fra Gardermoen til Oslo er det i hvert fall motorveg. Hva det er mellom Hamar og Gardermoen husker jeg ikke. Men jeg vil anta at det er delvis motortrafikkveg og delvis vanlig vei.

 

 

Motorveg:

sf-20051007-1219-502-01.gif

 

Motortrafikkveg:

sf-20051007-1219-503-01.gif

 

Motorveg klasse A og B gikk ut av bruk for mange år siden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er godt mulig den bare er vanlig vei. Siden RV2 Kløfta-Nybakk er nybygget og med bompenger antok jeg at det var motorvei. Har aldri kjørt der selv.

Veien er såvidt jeg vet med flerplanskryss, midtdeler osv. Det er litt vanskelig å se for seg at en slik vei vil være "lov for alle". Og uansett vil det nok neppe være noe særlig hyggelig å kjøre med moped på en slik vei da det er ganske høy fartsgrense og bilister som er innstilt på å komme seg fram fortest mulig. Men gamle riksvei 2 går etter det jeg kan se på kartet parallelt med den nye, så den er sikker bra for moped og lignende. :)

Lenke til kommentar
Tee-Zee : Det er ikke 4felt, det er bare 2 :)

 

Nightmeare : jeg er 17. Angrer på at jeg ikke tok lett-mc lappen, men gidder ikke stresse med det nå som det ikke er lenge igjen til jeg får bil :)

 

RV2 vi snakket om der, og den er firefelts nå. Er vel ikke så fryktelig lenge siden den ble ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...