Gå til innhold

Anmeldelse: Gran Turismo 5 Prologue (PS3)


Anbefalte innlegg

Produsentene har vert åpne for skader på bilene ders lenge, det har bla. Forza serien bevist. Så det er ein dårlig ynskyldning om dagen.

 

Uansett, så har eg kost meg meir med Prologuen enn eg først hadde trodd. Kjøpte den japanske utgaven da det kom. Fikk nylig DFP ratt & pedal sett, så da skal det bli enda artigere å spille.

 

Men jo før ein god skademodell, jo bedre. Syns PD kunne bevilget litt meir penger til denne avdelingen samt noe meir til lydavdelingen også.

 

Online delen har eg ikkje begitt meg ut på enda, men etter det eg har hørt har eg ikkje gått glipp av så mye. Hull i hodet å ikkje ha noen form for invites eller noe her. Alt er vel bortimot heilt random slik meg forstått?

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå må vi ikke glemme at Forza får lov til å lage riper i lakken på de samme bilprodusentenes kjæledegger.

 

Ja, det er jo det evige spørsmålet. Hvorfor tror du de ikke får lov til å gjøre det samme

Gran Turismo serien? Kan det være varemerket, det imaget GT har bygd opp gjennom årene?

 

For fabrikantene handler det om prestisje, de vil ikke se bilene sine i et negativt syn.

Hvorfor de ikke bryr seg stort om det forekommer i Forza Motorsport kan man jo spekulere i.

 

Personlig tror jeg Gran Turismo serien blir handikappet av sitt eget

image som et spill for bilfantaster (som kanskje tilogmed har penger til å kjøpe seg de

virkelige sakene) på akkurat det området.

 

Det faktum at klipp fra GT4 har forekommet i f.eks. tv-reklamen for BMW 328i, eller at

flere bilmodeller har blitt importert til USA delvis pga. at de har vært inkludert i GT serien, kan jo være en pekepinn på hvor landet ligger.

Fra Wikipedia:

Gran Turismo is partially responsible for the US introduction of cars once available only in the UK, Japan and other right hand drive markets, such as the Subaru Impreza WRX, Mitsubishi Lancer Evolution, Nissan Skyline and the legendary Skyline GT-R. The game has also increased US awareness of such companies as Aston Martin, Ruf, Venturi, and Alfa Romeo.
Lenke til kommentar
Skal vi ha realistisk skademodellering + like stor realisme må vi også være forberedt på å ofre en god slump av spillets bilpark.

Polyphony Digital er i forhandlinger med div. bilfabrikanter angående dette punktet. De har overtalt enkelte, men andre nekter.

 

Husk at det ikke BARE er Polyphony Digitals valg.

 

Hvordan har det seg da slik at jeg har bulket og knust en god del biler i Forza 2?

 

For Forza 2 viser at det er mulig å ha skademodelering og god bilpark, bare man forhandler korrekt.

Lenke til kommentar

Jeg har absolutt null tru på at det er denne "unnskyldningen" som er gunnen for at GT ikke har eller har hatt en skademodellering.

 

Jeg trur at det blir for dyrt for dem å sette inn dette ettersom spillet ikke er laget for det. For at man skal kunne ha en skademodellering så er man nødt til å tenke på så mange andre ting i tillegg, noe GT serien ikke har.

 

Jeg har liten tru på at de har en ordentlig "aerodynamic" system i spillet f.eks. Noe de må ha hvis bilene skal kunne oppføre seg annerledes hvis man får en bulk i spoilern sin.

 

Fysikken de bruker til demperne er også helt på trynet, dette ser man lett i de diverse filmene de viser hvor biler hopper flere meter for så å lande som off-road biler med null "re-bounce".

Hadde det vært en gatebil som hadde hoppet såpass langt og høyt og fått en så hard nedlandning så hadde demperne "bånnet" for så å sende bilen opp igjen i en ny tur. Dette skjer ikke i GT. Bilen lander perfekt akkurat som på en luftpute, selv om man hopper i såkaldte GTR biler som jo har så stive dempere at det hadde vært umulig for en bil å oppføre seg slik som i GT serien ved hopp, bilen hadde sprettet mer nettopp pga stive demperene og ikke fått utgjevnet seg så mye slik som man ser på rallybiler, buggybiler o.l.

 

Fysikken i GT er rett og slett for dårlig for at de kan inntrodusere en skademodellering i tillegg slik den ser ut i dagens tilstand.

De må nok starte fra scratch.

Dette gjelder jo med alt fra modellering av bilene som jo i tillegg til å ha et "perfekt" skall, må ha indre deler som motorer, ramme og denslags også samt aerodynamisk fysikk hvor de må implementere "yaw, roll og pitch" fysikk. Ting som man ser i flyspill, men som man burde ha i bilspill også ettersom det har mye å si i den virkelige verdenen.

 

Ser man en NASCAR snurre i 280km/t f.eks så letter denne pga luften tar tak under bilen. Dette er også en funksjon GT mangler, noe som beviser for meg at spillet ikke har "luft" i seg, og altså da aerodynamisk fysikk.

Lenke til kommentar
Ja, det er jo det evige spørsmålet. Hvorfor tror du de ikke får lov til å gjøre det samme

Gran Turismo serien? Kan det være varemerket, det imaget GT har bygd opp gjennom årene?

 

Fordi det delvis er en grei unnskyldning for å slippe den _enorme_ oppgaven det vil være å implementere dette. De har jo også tidligere brukt unnskyldningen om at de ikke vil ta det med før de kan gjøre det 100% autentisk. Dette faller jo på sin egen urimelighet da det allerede finnes mange ting i spillet å peke på, som ikke er i nærheten av autentisk, noe anmelder også nevner i omtalen.

 

For fabrikantene handler det om prestisje, de vil ikke se bilene sine i et negativt syn.

Hvorfor de ikke bryr seg stort om det forekommer i Forza Motorsport kan man jo spekulere i.

 

Personlig tror jeg Gran Turismo serien blir handikappet av sitt eget

image som et spill for bilfantaster (som kanskje tilogmed har penger til å kjøpe seg de

virkelige sakene) på akkurat det området.

 

De fleste personer på denne jord vet at biler blir bulket dersom de treffet en betongvegg i 250 km/t.

 

Ikke mange promille som kjører rundt i de feteste bilene i spillet, men en Suzuki Swift skal du ikke se bort ifra at entusiastene kviner rundt i.

 

Det faktum at klipp fra GT4 har forekommet i f.eks. tv-reklamen for BMW 328i, eller at

flere bilmodeller har blitt importert til USA delvis pga. at de har vært inkludert i GT serien, kan jo være en pekepinn på hvor landet ligger.

 

Ja det var enerådende tidligere, men verden har gått videre.

 

PS! ikke noe angrep på deg, men lei av at alle folk unnskylder GT-serien hele tiden. De må kjempe med nebb og klør som alle andre og ikke bare flyte på navnet og grafikken.

Lenke til kommentar
Gran Turismo skiller de som liker å kjøre bilen, fra de som liker å smashe den i autovernet... :p

 

Jeg tar 700+ (GT4) realistisk modellerte biler (blir sikkert enda flere i GT5), med realistiske lyder, fysikk, kjøreegenskaper etc. any day over kanskje 300-350 MAKS man kan gruse utfor et stup (men som ikke kommer i nærheten av fotorealismen / generell realisme).

 

 

Og det er langt ifra noen "halvferdig" demo som enkelte insinuerer, lol!

 

Hallo?? GT4 hadde ikke realistiske lyder, og de 700+ bilene var i hovedsak ørten utgaver av samme biltypene. Nei gi meg heller færre biler og en skikkelig skademodell.

Når andre får lov til å vrake bilene, så virker den unnskyldningen at bilfirmaene nekter noe tynn. Var jo mulig å vrake bilene selv i det første Test Drive-spillet.

Lenke til kommentar
det er ikke sikkert man blir mindre iritert over idiotkjøring online med skademodell. jeg hadde hvertfall klikka hvis jeg hadde ødelagt bilen pga en idiot som kjører i meg...

 

Det er det som kalles realisme, hvis noen kjører i deg for å ødelegge bilen din så blir bilen til den som kjører inn i deg tilsvarende skadet.

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
jeg hadde hvertfall klikka hvis jeg hadde ødelagt bilen pga en idiot som kjører i meg...

Nå er det vel nok av folk som har gjort akkurat det IRL også...

 

GT5 online racing vil utvilsomt kunne bli en prøvelse på public servere. En måte å løse sånt på er å tillate private servere. Jeg aner ikke om det vil la seg gjøre med GT5, men slike servere kunne da driftes av "team" hvor administratorer kunne holde litt kontroll.

 

De kunne vel også hatt noe slags abonement på administrated servers. Det vil si at en betaler for å bruke servere hvor folk sitter og overvåker.

Lenke til kommentar
GT5P mangler skademodellering har heller ikke allverdens fysikk (F2007 drift) :nei:

Fin artikkel, 6/10 er en helt ok karakter for noe som kan karaktriseres som en ekte blondine.

 

Det handler om dekkvalg.

 

 

Jeg syntes anmeldesen var meget bra. Men det betyr ikke at jeg er enig.

 

Og dere som sier at verden har gått fremover, så har dere nok rett. Det er bare det at alle klarer ikke inse det på en gang. Og at det er ene alene PD som har "skylda" i at skademodell ikke er med enda er nok helt feil, så klart har rettighetshaverne sitt å si.

 

Dessuten har varemerket til Gran Turismo vært nydelig grafikk. Skulle de ofret dette nå fremfor alt det "andre" dere nevner her ville nok GT serien mistet fler fans enn de hadde opnådd nye.

 

Jeg mener GT5:P Fortjener en 8'er.

 

For dette er det beste bilspillet jeg har spilt siden Richard Burns Rally (som jeg spiller enda) Og ja, jeg har spilt flerfoldige timer med Forza 2.

Endret av Totte-
Lenke til kommentar

Igjen spør jeg, hvordan klarte Turn 10 å få så bra skademodelering i Forza 2 som de klarte? Om det er slik at det er bilfabrikantene som setter seg på bakbena så skulle de vel og gjøre det ovenfor Turn 10.

 

PD og Sony burde sette seg ned og forhandle videre, og bedre, for å oppnå skademodelering i GT5. Grafikk er ikke alt og personelig kan et bilspill se så nydelig ut som det vil, skal det være simulator må det vise mer enn grafikk.

Lenke til kommentar
Igjen spør jeg, hvordan klarte Turn 10 å få så bra skademodelering i Forza 2 som de klarte? Om det er slik at det er bilfabrikantene som setter seg på bakbena så skulle de vel og gjøre det ovenfor Turn 10.

 

Er det så vanskelig å lese igjennom postene?

 

Gran Turismo is partially responsible for the US introduction of cars once available only in the UK, Japan and other right hand drive markets, such as the Subaru Impreza WRX, Mitsubishi Lancer Evolution, Nissan Skyline and the legendary Skyline GT-R. The game has also increased US awareness of such companies as Aston Martin, Ruf, Venturi, and Alfa Romeo.

 

Quoute meg selv: Det er helt klart at andre en PD har noe å si i denne saken. Rettighetshaverne bla andre.

 

PD og Sony burde sette seg ned og forhandle videre, og bedre, for å oppnå skademodelering i GT5. Grafikk er ikke alt og personelig kan et bilspill se så nydelig ut som det vil, skal det være simulator må det vise mer enn grafikk.

 

Tror du ikke de gjør det?

 

 

 

Er det faktisk noen som tror at PD ikke gidder å lage skademodell....hehe.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Så du mener Ferrari nekter PD å lage en skadesimulator på bilene sine, men har gitt Turn 10 tillatelse. Om ser bort fra det økonomiske er det jo hinsides all logikk. En rekke spill har bevist at bilprodusenter tillater skademodellering, om GT5 ikke får det er det nok heller velvilligheten til PD som står i veien enn bilprodusentene selv.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
Så du mener Ferrari nekter PD å lage en skadesimulator på bilene sine, men har gitt Turn 10 tillatelse. Om ser bort fra det økonomiske er det jo hinsides all logikk. En rekke spill har bevist at bilprodusenter tillater skademodellering, om GT5 ikke får det er det nok heller velvilligheten til PD som står i veien enn bilprodusentene selv.

 

Nei, ordrett er det ikke det jeg mener. Men jeg kan prøve å forklare i klartekst: Slik som jeg tror det er.

 

Jeg tror at de bilprodusentene som er involvert i GT som det her påstås å være motvillig til skademodellering, har den troen at Gran Turismo Serien har fungert som "gratis" reklame (jeg kjenner ikke avtalene mellom de representive bilprodusentene og PD) for sin bil. Dermed ønsker de ikke å se sin bil skadet eller ødelagt.

 

Selv om Forza har "fått lov", så betyr ikke det at alle andre for lov. Det spørs hva de respektive produsentene mener det aktuelle spillet betyr for markedet for sitt merke.

 

Men er dette noe å krangle om egentlig? I følge

så er skademodellen ikke så langt unna.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...