Gå til innhold

Kreatin og Proteinpulver, trenger jeg begge 2?


Anbefalte innlegg

Akkurat ferdig med en boks proteinpulver og tenker på nye veier.. Har trent 1 år uten form av disiplin med kosthold (ikke noe kosttilskudd og dårlig diett), men de siste 7-8 mnd har jeg trent med diett og 2-3 mnd med proteintilskudd!

 

Kjappe forhåndsfakta:

-Trener kardio og ballsport 2-3 ganger i uken og styrke 3 ganger i uken.

-er 1.80 Veier 72 kg

- Holder meg på en ca 2500 ckal diett ekslusivt proteinshaken

 

Har noen kompiser som går på kreatin og anbelate det... Leste opp på greia og sitter med et par spm:

1. Trenger man proteintilskudd (har ikke nok i dietten) samtidig med inntak av kreatin?

2. Kan man bruke dette over en lengre periode?

3. Skjønner oppladningsfasen osv, men er det virkelig så strict at man må ta greine 2-3 ganger daglig når man er ferdig med den 7 dagersfasen?

4. Hva anbefalles av kreatin-merker? Noen merker som gjør at jeg slipper å ha sånne 2-4 ganger pr dag etter oppladningsfasen??

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du trenger nok proteiner i kostholdet ditt, uavhengig av kreatinbruken. Så hvis du ikke får i deg nok proteiner gjennom maten, ta det som tilskudd.

 

2. Ja, det kan man helt klart.

 

3. Du skjønner tydeligvis ikke oppladningsfasen. Det er i oppladningsfasen man skal ta kreatin (monohydrat) 4 ganger om dagen, ikke ellers. Etter oppladningsfasen tar du 10 gram på treningsdager (5 gram før og etter trening), mens du tar 5 gram på hviledager. Nå vil nok mange si at man ikke trenger en oppladninsfase i det hele tatt, men ...

 

4. Jeg har i hvertfall gode erfaringer med denne:

http://www.tn.no/shop/produkt.aspx?id=746

Endret av Camron
Lenke til kommentar
Akkurat ferdig med en boks proteinpulver og tenker på nye veier.. Har trent 1 år uten form av disiplin med kosthold (ikke noe kosttilskudd og dårlig diett), men de siste 7-8 mnd har jeg trent med diett og 2-3 mnd med proteintilskudd!

 

Kjappe forhåndsfakta:

-Trener kardio og ballsport 2-3 ganger i uken og styrke 3 ganger i uken.

-er 1.80 Veier 72 kg

- Holder meg på en ca 2500 ckal diett ekslusivt proteinshaken

 

Har noen kompiser som går på kreatin og anbelate det... Leste opp på greia og sitter med et par spm:

1. Trenger man proteintilskudd (har ikke nok i dietten) samtidig med inntak av kreatin?

2. Kan man bruke dette over en lengre periode?

3. Skjønner oppladningsfasen osv, men er det virkelig så strict at man må ta greine 2-3 ganger daglig når man er ferdig med den 7 dagersfasen?

4. Hva anbefalles av kreatin-merker? Noen merker som gjør at jeg slipper å ha sånne 2-4 ganger pr dag etter oppladningsfasen??

 

Takk for alle svar :)

 

1. Absolutt ikke nødvendig å kjøre både proteintilskudd og kreatin samtidig, men det er selvfølgelig ikke noe galt i det heller. Har prøvd begge deler - proteintilskudd og kreatin hver for seg, og begge samtidig - må si at det funker greit uansett.

 

2. Er ikke et must å bruke proteintilskudd over lange perioder, men er det dager/perioder der du får i deg for lite proteiner kan det være greit med tilskudd. Sist jeg brukte kreatin hadde jeg "av og på"-perioder, der jeg brukte kreatin 2 ganger dagelig i 4 uker, og tok pause fra kreatin i 4 uker, men dette kommer vel an på hva slags kreatin man bruker hvis jeg ikke tar helt feil. Er vel også verdt å nevne at effekten av kreatin er svært individuell - selv hadde jeg svært gode resultater, mens kompisen min som brukte samme kreatintype merket nesten ingenting.

 

3. Nei, det er ikke nødvendig å ta det 2-3 ganger dagelig etter oppladningsfasen - i følge en treningsinstruktør var det ikke nødvendig å ta kreatin når man ikke har treningsdag. Er også helt enig med denne instruktøren, da jeg selv hadde minst like gode resultater ved å kun ta kreatin på treningsdager, og ved å ta det alle dager. Men som sagt er dette veldig individuelt, så jeg anbefaler deg å prøve deg fram og se hva som passer deg best.

 

4. Finnes mange gode merker - noen merker har du kanskje ikke så mye effekt av, andre kanskje veldig god effekt av - eller kanskje du ikke får så effekt av kreatin i det hele tatt. Uansett, selv fikk jeg gode resultater med Creabolic.

 

Vil til slutt si litt om hva jeg syns om slike tilskudd. Ja, de er veldig bra å ha tilgjengelig - OG de er veldig dyre. Da jeg sluttet med alle slags kosttilskudd, og heller begynte med et strikt kosthold med hjemmelagde vektøknings-shaker, gikk jeg 15 kg opp i benk og merket stor forskjell i resultatene. Mitt tips: spise MASSE og tren regelmessig - bruk heller pengene på noe annet når et godt kosthold kan gi minst like gode resultater. Menmen, det finnes svært mange som mener at tilskudd er et must - likevel tror jeg at penger til kosttilskudd ikke er så nødvendig som mange tror.

Endret av uSkilla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
1. Trenger man proteintilskudd (har ikke nok i dietten) samtidig med inntak av kreatin?

 

Hvis du ikke har nok proteiner i dietten (noe jeg tipper du har), så bør du legge om kostholdet. Du bør ikke være avhengig av proteinpulver for å få i deg nok proteiner. Hvis du trener seks ganger i uken og ligger på 2500 kcal daglig, så må du spise mer, rett og slett.

 

Men inntak av proteiner og kreatin har ingen sammenheng, så du trenger absolutt ikke å bruke proteintilskudd samtidig med kreatin.

 

2. Kan man bruke dette over en lengre periode?

 

Ja.

 

3. Skjønner oppladningsfasen osv, men er det virkelig så strict at man må ta greine 2-3 ganger daglig når man er ferdig med den 7 dagersfasen?

 

Jeg anbefaler deg å ta 5 gram en gang daglig etter oppladningsfasen. Alltid før trening.

 

4. Hva anbefalles av kreatin-merker? Noen merker som gjør at jeg slipper å ha sånne 2-4 ganger pr dag etter oppladningsfasen??

 

Hvis du synes pulver er tungvint så kan du jo prøve kre-alkalyn.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

uSkilla du lever virkelig opp til navnet ditt... hvorfor er det ikke nødvendig å kjøre både kreatin og prottispulver samtidig?`er jo 2 vidt forskjellige ting... Man trenger vel ikke busker når man har sko på seg? lær deg ting før du gir råd a....

 

Kjør på med kreatin og prottispulver samtidig, ikke no i veien for det, Merker som er verdt å nevne, men ikke mulig å få tak i norge er: V12, Horesepower, Createch, sistnevnte er mulig å få på enkelte sjapper...

 

Skal du få max ut av treninga, så regner du ut hvor mye prottis du får i deg iløpet av dagen, og du skal ligge på rundt 2 gram per dag, det er fin fint... Når det gjelder creatin loader du i 5-7 dager, så holder du vedlikeholdsdoser på resten, kreatin er llurt å kjøre i syklyser...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
dropp creatin, syns ikke at det hjalp så mye.bare sampler vann i musklene, men får en slags "hardhets" følelse i kroppen, som er digg. ikke overdriv med proteiner, kan fort legge seg på magen/eller rett ut med urin..

 

å herregud, hva er hele poenget med kreatinen a? at man nettopp skal dra vann og får boost.. og når han er på diett hvor man har regna ut kcal inntak så går man ikke opp i vekt om man holder seg til denne, og hva mener du med overdriving a?

 

nei, trådstarter hold deg på minst 2 gram prottis per kg kroppsvekt..

Lenke til kommentar

Jeg mener at poenget med kreatin er at man skal trekke vann, så det skal gjøre samme nytte som å ha fett rundt musklene, og dette gjøres med Monohydrat, som er det kreatinet som har hatt best bevist effekt, og det som folk sverger til, krea alkalyn ga meg ikke en dritt, kanskje litt mere futt, men like mye futt som å ta noe koffein...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hva er kun Kreatin? Alle heter noe mer. Monohydrat, Ethyl Ester, Kre-Alk, osv. Kre Alk trekker ikke til seg vann i musklene, no bloating effect. Om jeg hadde visst hva du mener med Kreatin kunne jeg ha svart deg.

 

Edit: Nytt liv: leser du i det hele tatt? Jeg skreiv da for søren meg to poster over deg om hva Kre alkalyn var for noe!

Endret av bebeluv
Lenke til kommentar

Jeg så det, men det var ganske forvirrende. Her skriver du selv Kreatin uten noe mer, mener du monohydrat? Jeg mente monohydrat i alle fall.

 

Og du skriver at Kreatin ikke er ment for å trekke vann, og du beskriver Kre-Alkalyn som motsetningen pga den ikke trekker vann. Her sier du vel egentlig at de er like.

 

Men jeg har altså hørt at Kreatin Monohydrat binder vann i/rundt musklene, som gjør dem hardere/større. Dette er jo bra? Kre-alkalyn gjør at man yter bedre, men binder ikke vann?

Lenke til kommentar

Jeg skriver at uansett hvilket som helst Kreatin produkt ikke er for å trekke til seg vann, det er for å fylle opp kreatin lagrene. LES!

Mange mener at man må ta monohydrat for å kjenne effekt, da skreiv jeg at Kre Alkalyn trekker ikke vann, men gir likevell effekt.

Det som er bra er opp til deg selv. For tredje gang! KRE-ALKALYN BINDER IKKE VANN, MONOHYDRAT BINDER VANN.

 

Jeg skriver at uansett hvilket som helst Kreatin produkt ikke er for å trekke til seg vann, det er for å fylle opp kreatin lagrene. LES!

Mange mener at man må ta monohydrat for å kjenne effekt, da skreiv jeg at Kre Alkalyn trekker ikke vann, men gir likevell effekt.

Det som er best er opp til deg selv. For tredje gang! KRE-ALKALYN BINDER IKKE VANN, MONOHYDRAT BINDER VANN.

Lenke til kommentar

Okei... :( Forstår at du er sint, men jeg er helt ny på alt dette, og må spørre litt mye iblant.

 

Da har jeg et nytt spørsmål, om man bruker monohydrat, og så avslutter bruken, vil da vannet som er bundet opp pga kreatinet bli "oppløst" igjen? Slik at man får tilsynelatende mindre muskler og styrke? Og vil dette eventuelt IKKE skje med kre-alkalyn?

 

Hvor lenge må man bruke enten monohydrat eller kre-alkalyn for å få noen effekt i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Kreatinlagrene skal kunne fylles opp veldig fort. Du kommer ikke til å gå opp mange kg med vann av Monohydrat. Vannet skal i teorien gå ut igjen etter endt kur, noe jeg ikke har merket. Kre-Alkalyn trekker ikke vann, så der skjer det ingen verdens ting. Begge fyller opp kreatinlagrene i kroppen. Effekten vill du få ganske fort, men jeg kjenner hvertfall ikke så veldig mye av kreatin. Jeg får mer effekt av kaffe og riktig musikk.

Lenke til kommentar
Effekten vill du få ganske fort, men jeg kjenner hvertfall ikke så veldig mye av kreatin. Jeg får mer effekt av kaffe og riktig musikk.

 

Hmm, om riktig musikk gir deg bedre effekt enn kreatin appellerer det ikke så veldig å kjøpe kreatin.

 

Forresten, her skriver du "Effekten vli du få ganske fort", OG du sier at kaffe gir deg mer effekt. Så her må du forklare.

 

EDIT: Fant dette kreatinet, det var sykt billig. 179,- for 1,2KG. Er det noe bra? http://www.ej-shop.no/product_info.php?cPa...;products_id=42

Endret av Nytt_liv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...