Gå til innhold

Hva er egentlig spotmåling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at dette skal være den beste målemetoden for et kamera. Jeg har et Canon 400D som visstnok ikke har dette. Hva er spotmåling og hva er det mitt kamera har og hvordan funker den metoden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har hørt at dette skal være den beste målemetoden for et kamera.

Man hører mye rart, men det er ikke alt man hører man skal høre på. Spotmåling er kjekt å ha i visse situasjoner, for eksempel motlys, siden metoden måler lys på ett lite punkt.

Ingen lysmålingsmetode er "best" i alle situasjoner.

Skrevet

Når jeg tar bilder med mitt kamera så velger jeg alltid (om det er best, vet jeg ikke) å bruke kun det ene, midterste fokuspunktet. Blir ikke lysmålingen gjort der også? Og er ikke det da en form for "spotmåling"?

Skrevet (endret)
Når jeg tar bilder med mitt kamera så velger jeg alltid (om det er best, vet jeg ikke) å bruke kun det ene, midterste fokuspunktet. Blir ikke lysmålingen gjort der også? Og er ikke det da en form for "spotmåling"?

Nei. Om du ikke har valgt noe annet, går jeg ut i fra at Kanonen din måler lys i hele bilderuten (husker ikke hva de kaller moduset, men jeg ser en del Canon-EXIF'er har begynt å kalle det "Matrix"). Det er mulig den på en eller annen måte vektlegger det som er under fokuspunktet, men jeg har ikke lest noe som tyder på det (som du skjønner er ikke Canon min greie).

Sentrumsveid måling vektlegger lysmålingen i sentrum av bildet, men hensyntar også periferien (Nikon vekter ca. 75/25, og sentrum er definert som valgt fokuspunkt og en viss radius ut fra dette). Dette moduset har også ditt kamera, men det kan være andre vektinger osv.

Canon har også en slags kvasi-spot de kaller partiell. Om jeg har forstått riktig, så er dette måling i det samme sentrum som i sentrumsveid måling, men uten at periferien hensyntas.

Det er viktig å forstå hvordan lysmåleren jobber for å dra mest mulig nytte av den, så det er en god idé å bruke litt tid på å sette seg inn i den.

Endret av Anew
Skrevet

Jepp, det er derfor jeg spør her :thumbup:

Noen Canonproffer her som kan utdype hva slags målemetoder Canon har og hvordan de virker? Evt. henvise til kilder hvor dette blir forklart inngående.

Takker for alle innspill.

Skrevet

Den mest avanserte målemetoden kalles evaluerende lysmåling av Canon. Fungerer mer eller mindre på samme måte som alle andre fancy systemer (Matrix/ESP osv). Her vurderes hele bildet, forskjeller mellom mørke og lyse områder, og kamaeraet bestemmer seg ut ifra dette.

Sentrumsveid måling og spot har anew allerede beskrevet.

Partiell lysmåling er egentlig det samme som spot, bare det at diameteren på "spot"-en er 11% istedet for 4-5

Tom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...