Gå til innhold

Rullende tekst i HTML

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Javascript kan nok brukes, da får man bedre kontroll over det man vil. Samtidig begynner marquee å bli gammelt/utdatert.

Endret av Garanti
Skrevet

marquee har aldri vært en del av standarden, etter det jeg har fått med meg. Så at den "begynner å bli utdatert" blir litt feil :p

Skrevet (endret)

Marquee er sikkert greiest å bruke dersom du ikke behøver mer enn rullende teks fra A til B, uten muligheter for videre innstillinger.

EDIT: Det kommer selvsagt an på hva du skal bruke det til, siden det ikke er støttet fullt ut.

Endret av Garanti
  • 2 år senere...
Skrevet

Heisann,

Jeg mener å ha gjort det før, men har glemt hvordan.

Hvordan lager jeg en tekst som ruller fra en side til andre siden og forsvinner? Sånn type nyheter. TV2 Nyhetskanalen osv.. I html?

Hvor vidt det er gay eller hva som helts med Marquee koder her er en side med noen.

http://www.thepcmanwebsite.com/myspace_scrolling_text_codes.shtml

-- Riktig nok for myspace.. men funker på andre side å.. jepp..

Skrevet

marquee er ikke en del av htmlstandarden, er noe bare MS hadde funnet opp og lagt til.

Hva så? Den funker fortsatt i de fleste nettlesere etter hva jeg vet. MS er ikke heller ikke alene om å legge til sine egne HTML-extensions, det er noe alle gjør. Samme skjer også innenfor SQL.

Forresten, http://www.htmlmarquee.com/

Skrevet

Jeg som bruker ville ha foretrukket muligheten til å trykke meg videre på egenhånd, slik at teksten kan leses i eget tempo. Dette bør kunne gjøres i PHP.

Skrevet

Jeg som bruker ville ha foretrukket muligheten til å trykke meg videre på egenhånd, slik at teksten kan leses i eget tempo. Dette bør kunne gjøres i PHP.

Nei.

Hente ut info er php, trykke seg videre er HTML/Javascript.

Skrevet (endret)

<?php if(isset($_POST['next'])){/* neste nyhet */}?>

Vil ikke fungere når brukeren trykker på knappen med verdi 'next'?

edit: jeg gjorde et forsøk, og foreløpig kan man ihvertfall bla mellom første og siste nyhet :p

Vet ikke helt hvorfor resten ikke fungerer enda. Jeg itererer gjennom en array, kanskje det ikke funker helt slik i PHP. Uansett, her er koden hvis noen bryr seg med å forklare :)

Dette er kanskje feil forum for slikt...

Endret av srbz
Skrevet

Du kan selvfølgelig gjøre det med både php og javascript, på hver sine måte.

Marquee-taggen har instillinger for tempo, retning, scrolletype, antall looper m.m. Derfor er det bare dumskap å prøve å få samme effekten med javascript bare fordi du ikke vil bruke marquee-taggen - fordi du har hørt den ikke er bra å bruke.

Skrevet

Google etter "Rolling text javascript" eller noko, marquee er ultrafyfy.

Hvorfor det?

Så lenge det fungerer i hos brukere i ulike nettlesere er hovedsaken at det fungerer..

Skrevet
Hvorfor det?

Så lenge det fungerer i hos brukere i ulike nettlesere er hovedsaken at det fungerer..

Fordi marquee-taggen ikke er gyldig HTML, og man gjør per definisjon en feil når man implementerer noe som ikke er definert i standarden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...