Gå til innhold

Vil jeg bli fratatt førerkortet etter jeg har fått det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vandel = Rulleblad

 

Om du blir domfelt vil informasjonen ligge på vandelen/rullebladet i 2 år. Dette kan også forlenges til 5 år.

 

Hvor har du det fra?

 

Det vanlige er da at alt som kommer på rullebladet blir liggende for alltid.

 

Skal man ha en "normal" vandelsattest, er kun informasjon fra siste 10 år synlig (uavhengig av alvorlighetsgraden). Skal man ha en "uttømmende" attest, vises ALT.

Lenke til kommentar
Ender vel med at jeg for førerkortet, så når dem vil ha det tilbake sier jeg at jeg har mistet det. Så kjører jeg heller pent med det, og viser det ved kontroller og satser på at de ikke sjekker det mot databasen.

 

Med den holdninger går det ikke lenge før du havner i trøbbel igjen...

Det er den eneste holdningen jeg har råd til å ha, hvis jeg vil beholde jobben... er ikke alle som er perfekte vet du.

Lenke til kommentar

For å si det enkelt vil listen alltid være høyere når man fratar en person et gode, enn når man skal innvilge et gode.

 

Selv ville jeg nok tatt oppkjøringen og ventet på utfallet av saken.

 

Jeg synes du var heldig og ikke skadet noen personer alvorlig, da hadde regresskravet fra forsikringsselskapene fort bleknet den straffen du hadde fått av påtalemyndighetene.

 

Jeg tipper det ikke er kult å være 18 år og sitte med en gjeld på titalls millioner fordi man kjørte uten førerkort.

Lenke til kommentar
Det er den eneste holdningen jeg har råd til å ha, hvis jeg vil beholde jobben... er ikke alle som er perfekte vet du.

Det kan fort bli en nokså lite lønnsom jobb hvis du blir stoppet og får bot, og usannsynlig dyr dersom det skjer en ulykke, siden du ikke vil ha noen gyldig forsikring. Det skal ikke store farten til før man må ut med 50 000+ i reparasjonskostnader for motparten. Skjer det personskader kan det bli millioner.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Det er den eneste holdningen jeg har råd til å ha, hvis jeg vil beholde jobben... er ikke alle som er perfekte vet du.

Det kan fort bli en nokså lite lønnsom jobb hvis du blir stoppet og får bot, og usannsynlig dyr dersom det skjer en ulykke, siden du ikke vil ha noen gyldig forsikring. Det skal ikke store farten til før man må ut med 50 000+ i reparasjonskostnader for motparten. Skjer det personskader kan det bli millioner.

Jeg tjener såpass at en bot ikke akkurat tømmer meg for brød i huset.

Jobben her er jeg avhengig av egen bil fra og med 10.04 faktisk, ellers er det game over.

Heller i værste tilfelde, betale et ekstra par tusen i mnd, enn å miste hus, bil og jobb.

Lenke til kommentar
Hei.

 

 

 

Jeg har ikke førerkort, så han og jeg ble enige om at vi setter kompis av meg som sjåfør under skademeldinga, slik at jeg slipper teite konsekvenser og at forsikringen vil dekke dette for meg, istedet for å streve ut av egen lomme.

 

Ja, tenk å måtte ta ansvar....................

 

 

Bedre å la andre forsikringskunder (meg) ta regninga.

Lenke til kommentar
Vandel = Rulleblad

 

Om du blir domfelt vil informasjonen ligge på vandelen/rullebladet i 2 år. Dette kan også forlenges til 5 år.

 

Hvor har du det fra?

 

Det vanlige er da at alt som kommer på rullebladet blir liggende for alltid.

 

Skal man ha en "normal" vandelsattest, er kun informasjon fra siste 10 år synlig (uavhengig av alvorlighetsgraden). Skal man ha en "uttømmende" attest, vises ALT.

 

Bomskudd. Noe slettes uansett etter en tid.

 

men Politiet har det fortsatt for sikkerhets skyld i sine ekstrabaser.

Lenke til kommentar
Hei.

 

 

 

Jeg har ikke førerkort, så han og jeg ble enige om at vi setter kompis av meg som sjåfør under skademeldinga, slik at jeg slipper teite konsekvenser og at forsikringen vil dekke dette for meg, istedet for å streve ut av egen lomme.

 

Ja, tenk å måtte ta ansvar....................

 

 

Bedre å la andre forsikringskunder (meg) ta regninga.

Tror ikke du dauer av det. Vi har nok forskjellige forsikringsselskaper uansett :)

Lenke til kommentar
vet du om det er mulighet for å betale en tjukk sum med penger for å velge heller å beholde førerkortet?

 

I Mexico.

 

Tror du skal være godt inne i norsk rettssytem for å kunne betale deg ut av ting - og det vil nok koste mer enn man skulle tro. Du kan jo prøve deg på å ta dommeren til gissel og kreve lappen tlibake mot dommerens liv.

Eller så kan du kapre et fly og fly til jobb.

Eller hva med Romskip?

Eller teleporteringsmaskin?

 

Det er uansett billigere. ^^

 

Nei, ta oppkjøringen og håp på det beste.

Kan han bli dømt for alle tiltalene i samme sak? Mener å huske at det skal mye til for å få flere dommer i samme sak?

 

Og, forsikringsselskapet kommer ikke til å like det om de får nyss... Da kan det fort bli dyrt neste gang.

Lenke til kommentar
Ender vel med at jeg for førerkortet, så når dem vil ha det tilbake sier jeg at jeg har mistet det. Så kjører jeg heller pent med det, og viser det ved kontroller og satser på at de ikke sjekker det mot databasen.

 

Med den holdninger går det ikke lenge før du havner i trøbbel igjen...

Det er den eneste holdningen jeg har råd til å ha, hvis jeg vil beholde jobben... er ikke alle som er perfekte vet du.

 

Kanskje noe du burde tenkt på før du kjørte?

 

Bare bli vant med tanken på å gå. Med slike holdninger kommer du uansett til å miste førerkortet igjen (etter at du har fått det tilbake/kjørt opp igjen).

Lenke til kommentar

Det eneste jeg sitter igjen med etter å ha lest denne tråden er, HVOR DUM GÅR DET EGENTLIG AN Å BLI?!

 

Du har 1. uke igjen til oppkjøring og du driver å kjører ulovlig? nei mann, ikke prøv å snik deg unna, ta straffen som en mann. Fortsett å kjør ulovlig og jeg kan garantere at de tar deg igjen.

 

1: Noen vil anmelde deg fordi de vet at du kjører uten gyldig førerkort.

2: Politet har god oversikt, så du skal ikke se bort ifra at de har øyne åpne etter deg.

 

Hadde jeg visst om noen som hadde kjørt uten førerkort hadde jeg selv anmeldt. Enn hvis noen i min familie hadde blitt ihjelkjørt av en dust uten førerkort og forsikring?

Tenk på deg selv, tenk på de andre i samfunnet, ikke vær så JÆVLI teit at du kjører uten førerkort.

Lenke til kommentar

En perifer bekjent mistet førerkortet for 6 mnd. Han kjørte hele denne tiden, og fikk bot en gang for å kjøre uten gyldig førerkort. Perioden uten kort ble også utvidet 2 mnd. Da han endelig fikk det tilbake merket han liten forskjell.

 

Blir man stoppet i kontroller på dagtid sjekker de sjelden kortet, annet enn at du har et. Det er større sjanse for at de sjekker kortet opp mot sentralen dersom du blir stoppet på kveldstid, eller i en større kontroll.

 

Nei, jeg oppfordrer ikke til noe ulovlig. Jeg bare uttaler meg på bakgrunn av erfaringer. (og nei, jeg har aldri mistet førerkortet selv)

 

Uansett synes jeg alle er litt raske ute til å dømme her. Det slår meg at det er et øyeblikks tankeløshet. Jeg tror alle kan være impulsive og gjøre noe dumt i tankeløshetens ånd. Noen er bare litt mer uheldige enn andre på utfallet. Jeg regner med at det ikke var planlagt at "nå skal jeg gjøre noe ulovlig"

Lenke til kommentar
Jeg vet det er saker der rettsystemet også har sett formildende på det dersom du er avhengig av lappen for å beholde jobben, og at det uten den vil påføre deg veldig mange konsekvenser.

Ja men det skal mye til før det går igjennom. Og er jo noen som har hatt denne "må ha lappen i jobben" som ikke har kommet igjennom "øyet"

Som hadde gått til skrittet og kjørt taxi, og noen som har hatt ansatt sjåfør på egen bil i perioden.

 

En perifer bekjent mistet førerkortet for 6 mnd. Han kjørte hele denne tiden, og fikk bot en gang for å kjøre uten gyldig førerkort. Perioden uten kort ble også utvidet 2 mnd. Da han endelig fikk det tilbake merket han liten forskjell.

 

Blir man stoppet i kontroller på dagtid sjekker de sjelden kortet, annet enn at du har et. Det er større sjanse for at de sjekker kortet opp mot sentralen dersom du blir stoppet på kveldstid, eller i en større kontroll.

*snip*

Greit nok å ta den sjansen, har man råd til boten så..

MEN! som nevnt før i tråden, hva om man havner i en ulykke under perioden og annet menneske blir alvorlig skadd eller drept.

Kan bli forferdelig store summer av slikt, så vil det da være verdt det?

 

Tenk litt på dette.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

uff, og her er jeg dødsbekymret fordi jeg før jobb i dag oppdaget at førerkortet mitt ikke lå der jeg trodde det lå. Skjønner det er folk som har det langt verre enn meg ja.

 

Rimelig idiotisk å kjøre bil før du får tatt lappen.

 

Enda mer idiotisk å vurdere å kjøre uten lappen igjen om du skulle miste den.

 

WTF?

Lenke til kommentar

Om jeg var i din posisjon hvor jeg visste at jobben min (som var da jobben-jobben og ikke noe deltidsjobb f.eks) hang i en tynn tråd hvis jeg ikke hadde bilen innen den datoen, så ville kanskje jeg tatt sjansen på å kjøre forsiktig inntil jeg fikk førerkortet tilbake. MEN dette KUN om jeg hadde på forhånd bestått oppkjøringen og fikk dermed klarert at jeg kunne kjøre bil forskriftsmessig. Men vil ikke oppfordre deg til å gjøre noe imot loven, blir du tatt igjen uten førerkort så snakker vi STORE problemer gutt.

Lenke til kommentar
uff, og her er jeg dødsbekymret fordi jeg før jobb i dag oppdaget at førerkortet mitt ikke lå der jeg trodde det lå. Skjønner det er folk som har det langt verre enn meg ja.

WTF?

 

Hadde du blitt stoppet hadde de bare sjekket deg opp mot datasystemet. Muligens du ville fått forenklet forelegg for å ha glemt førerkortet hvis du hadde mått på den rette politimannen.

 

Har selv møtt på "feil" tjenestemann når politiet kjørte bak meg fordi jeg manglet skilt bak. Til slutt kom de med så mange dumme kommentarer og påstander (som at trafikkstasjonen er oppe på lørdager), at jeg bare sa klart ut at enten får de skrive ut et forenklet forelegg eller la meg være i fred. Så fikk jeg heller ta det opp med juristene. (Hadde nettopp anmeldt forholdet på politistasjonen, og hadde kopi av anmeldelsen).

 

Men til trådstarter så er han fremdeles bare siktet antar jeg, noe som ikke betyr noe for førerkortet enda.

 

Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg nok anmeldt politisønnen også, slik at vedkommende hadde blitt trekt enda mer inn i denne saken.

 

Det er sikkert pappaen hans som reagerte etter at sønnen fortalte alt hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...