Gå til innhold

Jobber nå - studere til høsten?


illmatic.

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har nå fast jobb, men vurderer sterkt å studere til høsten. Da kom jeg til å tenke på en ganske viktig ting... Når jeg har jobbet fra januar til og med f.eks juli/august, har jeg jo hatt 200-250 tusen i lønn dette året. Hvordan vil det bli når jeg skal få studielån/stipend resten av året? Må jeg betale masse skatt, får jeg mindre stipend, eller hvordan er egentlig reglene for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan nok ordne deg rundt dette på en måte.

 

Jeg vil oppgi hele min formue i likningen som lån for så betale "utlåner" det han ekstra blir påført i formueskatt under bordet.

 

Hadde jeg kjent Tor Olav Trøim skulle jeg finansakrobatisert ellevilt, det er mulig selvom det er vanskelig i Norge.

 

Jeg løfter så lite jeg kan for skatter og avgifter - Nok er nok, det bærer mer mot å gjøre kypriot av seg opprette selskap på Kypros og konto i Sveits. Helvetes jævla dritt $katt!!

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Utgangspunktet for stønaden fra lånekassen er at hele beløpet er lån.

Består du eksamen, så blir deler av lånet, inntil 40 % omgjort til stipend.

 

Om du mottar stønad igjennom hele kalender året så har du en inntekstgrense på ca 120k. Nøyaktig finner du på lånekassen sine sider.

Det du tjener over grensen så blir 60 % av hver krone stipend, på grunnlag av opptjente studiepoeng, bli omgjort til lån.

Altså tjener du 10k over grensen, så blir 6000 av stipendet tilbakegjort til lån.

Det som er det kinkige er at du for de samme kronen du går over grensen, også må betale skatt. I dette skatteintervallet, omkring 120k så er marginalskatten skyhøy. Noe som faktisk gjør at du ender opp med å betale for å gå tjene for mye.

 

Når du mottar stønad i kun et semester i løpet av et kalenderår så er grensen betydelig mye høyere. For at du skal gå over grensen da, så må du tjene mer enn gjennomsnitt. Igjen finner du grensen hos lånekassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...