Gå til innhold

spm om levering ved reklamasjon/service på internettkjøp.


Anbefalte innlegg

hei!

 

jeg kjøpte høsten 2007 en sony ericsson s500i hos internettbutikken til en større kjede som også har endel varehus rundtom i norge. mobilen har en forholdsvis kjent feil, nesten samtlige taster i tastaturet har sprukket, så jeg regner med at det går under reklamasjon. grunnen til at jeg kjøpte online er at jeg bor langt unna deres nærmeste varehus og ikke har bil.

 

jeg kontaktet internettbutikken og spurte hvilken addresse jeg skulle sende mobilen inn til reparasjon til, men fikk da i svar at de ikke har noen slike ordninger og at jeg fysisk må levere den inn til nærmeste varehus.

 

kan de kreve dette?

 

oppdatering 10.april: tusen takk for alle svar. har ennå ikke fått kommet meg til butikk ennå, men skal til oslo om to uker, så får ta det da.

 

har ennå ikke fått svar nytt svar på eposten som jeg sendte hvor jeg sa jeg syntes det var urimelig at jeg som får levert vare via posten ikke kan sende det via posten til reklamasjon. kundeservicetelefonen hjalp meg heller ikke så mye, da jeg brukte ti min på å forklare en kundebehandler i sverige hva reklamasjon var.

 

oppdatering 4.juni: måtte fysisk til butikk (reise 3timer) for å få reklamert på vare jeg hadde kjøpt på nettet. elve reklamasjonen gikk greit og fikk mobilen tilbake på to uker. men minuspoeng for at jeg ikke kan sende inn vare jeg aktisk har kjøpt på nett. fikk svar at "sånn er det bare" av en ellers hyggelig fyr.

Endret av isergodt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det er lovpålagt for nettbutikker å ha en besøksadresse og en postadresse, og da burde det jo ikke være noe problem. Rart det der. De burde ikke kunne kreve noe sånt.

 

jeg sendte dem en ny epost for å spesifisere hva de mente med svaret sitt; kan hende det var en kommunikasjonsfeil. i don't know... men virker som de er kjappe med å svare., så håper på det beste. tenkte det var greit å høre andre steder også. virket litt rart, syntes jeg, er ikke vant med å reklamere. må sette meg inn i hva som må legges ved og sånt, hehe.

Lenke til kommentar
Hvis ting ikke går i orden vil jeg anbefale deg å ta kontakt med forbrukerrådet. Det er jobben dems å ha greie på de tingene her. :)

Det eneste du behøver å gjøre er å "stille produktet til disposisjon". Du bare gjør internettleverandøren din oppmerksom på at du reklamerer og at du stiller produktet til deres disposisjon - da blir det opp til de å hente varen eller ta kostnadene med å få den innlevert på annen måte.

 

Roar

Lenke til kommentar
Hvis ting ikke går i orden vil jeg anbefale deg å ta kontakt med forbrukerrådet. Det er jobben dems å ha greie på de tingene her. :)

Det eneste du behøver å gjøre er å "stille produktet til disposisjon". Du bare gjør internettleverandøren din oppmerksom på at du reklamerer og at du stiller produktet til deres disposisjon - da blir det opp til de å hente varen eller ta kostnadene med å få den innlevert på annen måte.

 

Roar

 

Tror du muligens har misforstått begrepet internetthandel. Det trådstarter bør gjøre er å kreve å få en adresse som varen det reklameres på kan sendes til. Internettleverandøren har like lite ansvar for denne handelen på lik linje som et busselskap f.eks.

Lenke til kommentar

Hvis internettbutikken har masse varehus rund omkring i norge er det vel ikke så vanskelig å finne ut hvor du skal levere den? Er værre om du hadde kjøpt den hos komplett.no, de har jo kun et lager i sandefjord... Mulig de ønsker at du skal levere den inn personlig for å få en best mulig feilbeskrivelse av telefonen, for at prosessen skal gå så kjapt og smertefritt som mulig?

Lenke til kommentar
Hvis internettbutikken har masse varehus rund omkring i norge er det vel ikke så vanskelig å finne ut hvor du skal levere den? Er værre om du hadde kjøpt den hos komplett.no, de har jo kun et lager i sandefjord... Mulig de ønsker at du skal levere den inn personlig for å få en best mulig feilbeskrivelse av telefonen, for at prosessen skal gå så kjapt og smertefritt som mulig?

De kan gjerne ønske så mye de vil at kunden skal levere inn varen i et varehus, men så lenge de sender ut varer pr. post må de også ta imot varer pr. post.

 

Og det er rett som noen sier over, det skal ikke koste kunden noe å reklamere på produktet. Som sagt kan dette løses ved at firmaet sender en ferdig frankert pakkelapp, eller at kunden legger ut for porto og får dette refundert.

 

Har trådstarter noen oppdateringer? :)

Lenke til kommentar
De kan gjerne ønske så mye de vil at kunden skal levere inn varen i et varehus, men så lenge de sender ut varer pr. post må de også ta imot varer pr. post.

 

Og det er rett som noen sier over, det skal ikke koste kunden noe å reklamere på produktet. Som sagt kan dette løses ved at firmaet sender en ferdig frankert pakkelapp, eller at kunden legger ut for porto og får dette refundert.

 

joda, men tenkte at det er like greit å levere den inn personlig om det er slik at det er masse varehus rundomkring, så er det vel lettere for kunden også..

 

men uansett, om trådstarter virkelig må sende tlf pr post så kan han sikkert sende den til deltaservice, bare å kontakte dem eller SE så får han sikkert lov til det, de fleste elektrokjeder sender tlf sine dit uansett og blir på en måte kun mellomledd mellom forbruker og verksted alikevel. går nok fint..

 

greit å fått vite hva som skjer her ja! :)

Lenke til kommentar

Dette er litt OT, men likevel litt relevant informasjon.

For en tid tilbake kjøpte jeg en vare hos en stor kjede som både har fysiske butikker og nettbutikk. Forsøkte å kjøpe varen i butikkene, men da de aldri hadde varen inne kjøpte jeg den i nettbutikken deres istedenfor. Før jeg kjøpte spurte jeg om jeg kunne levere varen i butikk ved en eventuell reklamasjon; og ja, det skulle gå greit.

 

Etter et par mnd. gikk gjenstanden istykker, og jeg dro da til nærmeste varehus. Det var imidlertid ikke så lett å få returnert den der allikevel. Ekspeditøren jeg snakket med først nektet å ta den imot, heldigvis var det en litt mer medgjørlig sjef (avd.leder eller noe sånt) som noe motvillig tok imot varen.

 

Så noen av disse kjedene har visst ganske klare skiller mellom nettbutikken og varehusene ;)

Lenke til kommentar
hei!

 

jeg kjøpte høsten 2007 en sony ericsson s500i hos internettbutikken til en større kjede som også har endel varehus rundtom i norge. mobilen har en forholdsvis kjent feil, nesten samtlige taster i tastaturet har sprukket, så jeg regner med at det går under reklamasjon. grunnen til at jeg kjøpte online er at jeg bor langt unna deres nærmeste varehus og ikke har bil.

 

jeg kontaktet internettbutikken og spurte hvilken addresse jeg skulle sende mobilen inn til reparasjon til, men fikk da i svar at de ikke har noen slike ordninger og at jeg fysisk må levere den inn til nærmeste varehus.

 

kan de kreve dette?

 

Send det i post til nærmeste butikk?

Lenke til kommentar
Om dette var elkjøp eller lefdal, så skal det ikke være slik i alle fall. Skal være null og niks skiller, så lenge du har tatt vare på kvitteringen din.

Det var hos sistnevnte, og varen var et kamera.

Saken løste seg, mulig at første jeg snakket med var en "ferievikar", og at sjefen hadde en litt dårlig dag.

 

Kan forresten nevne i samme slengen at jeg for første gang i min reklamasjonshistorie opplevde en butikk som faktisk virkelig fulgte opp saken.. :) Fikk først beskjed om at det skulle ta 2-3 uker, etter sånn ca to uker fikk jeg en telefon der de sa at det dessverre ville ta to uker til.. Ikke verst at de tok kontakt uoppfordret :)

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje ikke Lefdal er så dårlig som alle skal ha det til? Hehe, neida men det var seriøst ment. Fint at noen sier i fra når de opplever noe positivt og ikke bare negativt. En butikk kan gjøre 100 positive ting som går helt upåaktet hen, men gjør de én eller to mindre heldige ting er det veldig fort at man blir stemplet som svindler på nettet.

 

Blir spennende å se hvordan det går med servicen din RVF.

Lenke til kommentar

Jeg kom kanskje med litt mangelfull informasjon i min forrige post ;)

 

Denne saken er gammel, er vel "noen år" siden dette skjedde.

Jeg fikk tilbake kameraet etter fire uker - akkurat den tiden de sa det ville ta (hvis man tar med oppdateringen jeg fikk halvveis).

 

Jeg fikk god service, og Lefdal fikk en fornøyd kunde :new_woot:

 

Tillegg: Jeg er veldig godt fornøyd med Lefdal, og har handlet smått og stort der lenge. Stort sett går jeg etter pris, og der det bare skiller "småpenger" velger jeg gjerne Lefdal. Eller, valgte. Nå har jeg flyttet til en kant av landet hvor det enn så lenge er langt til nærmeste Lefdal-varehus.

 

Edit: La til litt Lefdal-skryt ;)

Endret av RVF
Lenke til kommentar
Hvis internettbutikken har masse varehus rund omkring i norge er det vel ikke så vanskelig å finne ut hvor du skal levere den? Er værre om du hadde kjøpt den hos komplett.no, de har jo kun et lager i sandefjord... Mulig de ønsker at du skal levere den inn personlig for å få en best mulig feilbeskrivelse av telefonen, for at prosessen skal gå så kjapt og smertefritt som mulig?

 

halve problemet mitt er at jeg akkurat nå bor noen timer unna nærmeste varehus og har ikke bil. så hadde blitt pendling frem og tilbake med buss i såfall. ikke akkurat noe jeg har tid til, med skole og jobb, dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...