Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mest krefter - Rundt 350k - Nyere enn 2002


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg driver og forsker litt på neste bilkjøpet, og har valget mellom å være fornuftig og kjøpe en liten bil som er billig å forsikre, eller å bruke alt jeg eier og har av penger på en ordentlig grombil. Ønsker derfor å samle kandidater til "grom-bil" her!

 

Kriterier:

  • Nyere enn 2002
  • Bak eller firehjulsdrift
  • Godt med krefter, helst godt bunndrag fremfor turtallsmotor
  • Driftsikker, ønsker ikke en bil som tilbringer alle sine dager på verksted
  • Helst manuellt gir, men automat kan vurderes

Liten eller stor, 2 eller 5 seter, 2 eller 5 dører, gjør ingenting :)

 

Kandidater (Alfabetisk ordnet, oppdateres fortløpende):

  • Audi A3 2.0 TFSI Quattro
    + Turbo. Bra interiør.
    - Litt dyr. Ikke de mest inspirerende kjøreegenskapene?
  • Audi A8 4.2 V8 eller 3.3 TDI V8
    + Knallfin bil. Svær. Komfortabel. sannsynligvis ikke grisekjørt!
    - Svær! Kanskje ikke så spennende å kjøre?
  • Audi S3
    + Praktisk og diskrét alternativ til TT'en! Sterk turbomotor.
    - Ikke mange tilgjengelige. Ungdomskjørt?
  • Audi TT 225hk
    + Sterk. Turbo. Fint interiør.
    - Drivstoff forbruk. Dårlig tilgjengelighet.
  • BMW 330d
    + Bunndrag! Mellomaks! Solid. Fint interiør. Praktisk (stasjonsvogn).
    - Kone, barn og hund neste?
  • BMW 330i
    + Sterk. God lyd! BMW rekkesekser.
    - Mindre bunndrag enn 330d. Høyt forbruk.
  • Dodge Ram SRT-10
    + MOTOR! Unik. Barsk. Praktisk?
    - Service og vedlikehold. Lastebil-lappen. Vinterbil?
  • Mazda RX-8
    + Spennende motor. Pen bil. Japansk kvalitet.
    - Høyt forbruk. Vedlikeholdskrevende motorkonstruksjon?
  • Mercedes ML55 AMG
    + AMG motor! Rimeligere enn antatt.
    - Forsikring. Forbruk. Servicekostnader?
  • Porsche Boxter
    + Kjøreegenskaper! Porsche-merket. Pen.
    - Upraktisk? Service, hvor, hvor ofte, og hvor dyrt?
  • Subaru Impreza WRX
    + Petter Solberg! Kjøreegenskaper. Rask. Turbo.
    - Interiørkvalitet. Forsikring. Småharry?
  • Volvo S60 AWD
    + Diskrét. Turbo. Komfortabel.
    - Litt kjedelig?

Alle forslag mottas med takk! :)

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, det kommer jo an på hva man legger i kjøreegenskaper. En SRT-10 flytter jo utvilsomt bra på seg. Men den har jo ingenting å stille opp med mot f.eks. Mazda RX8, Subaru Impreza og Porsche Boxster.

 

Jeg forstod det slik at trådstarter ville ha en sporty lekebil, men det er jo klart at hvis han vil ha en trekkvogn så stiller tyske og amerikanske V8'ere sterkest.

Lenke til kommentar

Vi kan begynne med de eldste, og så bevege oss mot nåtid.

 

69 Corvette i nærmest perfekt stand.

70 Dodge Charger

70 Plymouth Cuda

85 911 Turbo

90 UrQuattro - Klassiker

91 911 Carrera 2

95 Audi RS2

97 Viper gts, masse kraft

00 Mitsubishi Evo 6

01 Porsche Boxster

02 Lotus Elise mk2

03 Audi TT ABT

04 Mini Cooper S John Cooper Works

07 Skoda Octavia RS tdi - Sansynligvis den mest driftsikre. Sleng på en chip, og du passerer lett 200hk.

 

Det var noen jeg plukket ut. Du kan sette spørsmålstegn på driftsikkerhet når det gjelder noen, og jeg har ikke så god peil på hvilke som er dårlig av de jeg har valgt ut. Jeg kan si at Porsche og spesielt Skoda har lite feil :)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar :) Rublings, der var det mye interessant men kanskje litt på siden av det jeg leter etter. Frykter at en del av de eldre bilene blir stående for mye på verksted (jeg er ikke interessert i å mekke på bilen selv). De to aller nyeste er forhjulsdrevne og derfor ikke aktuelle dessverre.

Lenke til kommentar
Joda, men det hjelper jo litt med 500 hester til å dra deg ut av svingene og ut på langstrekkene også. En pickup på 2,5 tonn vil fortsatt være en pickup på 2,5 tonn. En liten og lav Porsche blir fortsatt noe helt annet å kjøre.

 

 

Dette blir vel egentlig å sammenligne "epler og banener". Ta en titt på nevnte Autofil innslag, (http://www.youtube.com/watch?v=-AvAsJVw32I). Her rangerer Tommy Rustad bilen inn blandt topp 5 av hva han har kjørt. Bilen gjør 0-100 på 5 sek og nåla bånner i 250km. Kjøreegenskapene er alt annet enn dårlig.

 

 

Om dette er raskere eller tregere enn mazda RX-7 vet jeg ikke, men det er to biler som er bygd for to hvidt forskjellige formål. I SRT`n er det et helt sykt dreimoment som gjør at bilen kjører fra det meste i de hastighetene man virkelig trenger krefter, forbikjøringer etc, mens de du nevner utvisomt er bygd med tanke på sportslige egenskaper. I Autofilinnslaget kjører Tommy like raskt rundt banen med RAM`n på samme tid som en Ford Focus RS

 

Når det er sagt så har jo SRT`n bakhjulstrekk (ikke 4WD). Har man lyst på en pickup, hadde i hvert fall jeg valgt en med 4WD

Lenke til kommentar

De beste rundetidene på ACR kjørt a Tommy Rustad for Autofil.

 

1. Mitsubishi Lancer Evo 8 2004 1:47

2. Toyota Celica T-sport 2003 1:47.8

3. Mazda RX-8 2004 1:49

4. Dodge Ram SRT-10 2004 1:49

5. Ford Focus RS 2003 1:49.7

6. Honda Civic Type R 2002 1:50.2

7. Ford Mondeo ST220 2003 1:51

8. Jaguar XJR 2003 1:52

9. Mini Cooper S 2003 1:52.9

10. Saab 9-3 Aero 2003 1:55

11. Skoda Octavia RS 2003 1:56

12. Audi A3 FSI 2003 1:56

 

Celicaen ble forresten kjørt med STD dekk i sykkeldekk bredde 205 og en jalla profil på 50 :tease: og likevell klarte den så bra tid, det er imponeredne :yes: da de dekkene er en vits. Hadde de std dekkene en periode på selv og gud så mye bedre veigrepet ble med Yokohama AVS Sport i dim 235/35.

 

Men som man ser på den lista er det bare tull at SRT10 har dårlig veigrep.

 

 

og her kommer det beste :!:

 

runde tider på ACR

 

1. Ariel Atom 2008 1:04

2. Koenigsegg CCR 2006 1:05

3. Dodge Viper SRT-10 2005 1:05

4. BMW M5 2005 1:09

5. Morgan Aero 8 2004 1:09

6. BMW M6 2007 1:10

7. BMW Z8 2004 1:10

 

og en EVO8 har ikke store problemer med å ta en Dodge Viper på bane som er bevist flere ganger. Så de dyre super bilene er ikke så super som alle liker å tru når det kommer til banekjøring. Når man feks kan kjøpe seg feks en Celica T-sport til ca 300 000 og kjøre så gode tider.

 

Hadde selv ikke noe problem å holde følge med en Porsche 911 Turbo når jeg var i Mo i Rana og kjørte på banen, den dro fra meg på sletta men hadde ikke noe problem å ta den igjen når svingene kom.

 

Kan jo komme med forlag på en Celica T-Sport 2003- modell, men den passer ikke med dine krav om godt bunndrag da det er en turtalls maskin som liker seg best fra 6000rpm-8300rpm og er en FWD.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
De beste rundetidene på ACR kjørt a Tommy Rustad for Autofil.

 

1. Mitsubishi Lancer Evo 8 2004 1:47

2. Toyota Celica T-sport 2003 1:47.8

3. Mazda RX-8 2004 1:49

4. Dodge Ram SRT-10 2004 1:49

5. Ford Focus RS 2003 1:49.7

6. Honda Civic Type R 2002 1:50.2

7. Ford Mondeo ST220 2003 1:51

8. Jaguar XJR 2003 1:52

9. Mini Cooper S 2003 1:52.9

10. Saab 9-3 Aero 2003 1:55

11. Skoda Octavia RS 2003 1:56

12. Audi A3 FSI 2003 1:56

 

Celicaen ble forresten kjørt med STD dekk i sykkeldekk bredde 205 og en jalla profil på 50 :tease: og likevell klarte den så bra tid, det er imponeredne :yes: da de dekkene er en vits. Hadde de std dekkene en periode på selv og gud så mye bedre veigrepet ble med Yokohama AVS Sport i dim 235/35.

 

Men som man ser på den lista er det bare tull at SRT10 har dårlig veigrep.

 

 

og her kommer det beste :!:

 

runde tider på ACR

 

1. Ariel Atom 2008 1:04

2. Koenigsegg CCR 2006 1:05

3. Dodge Viper SRT-10 2005 1:05

4. BMW M5 2005 1:09

5. Morgan Aero 8 2004 1:09

6. BMW M6 2007 1:10

7. BMW Z8 2004 1:10

 

og en EVO8 har ikke store problemer med å ta en Dodge Viper på bane som er bevist flere ganger. Så de dyre super bilene er ikke så super som alle liker å tru når det kommer til banekjøring. Når man feks kan kjøpe seg feks en Celica T-sport til ca 300 000 og kjøre så gode tider.

 

Hadde selv ikke noe problem å holde følge med en Porsche 911 Turbo når jeg var i Mo i Rana og kjørte på banen, den dro fra meg på sletta men hadde ikke noe problem å ta den igjen når svingene kom.

 

Kan jo komme med forlag på en Celica T-Sport 2003- modell, men den passer ikke med dine krav om godt bunndrag da det er en turtalls maskin som liker seg best fra 6000rpm-8300rpm og er en FWD.

 

Hva slags motor er det egentlig i en Mitsubishi Lancer Evo 8??? Er det en sånn type bil som fra fabrikk har 200 og noe hester, men man kan frigjøre mye mer på en enkel måte; som eks Honda NSX???

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg driver og forsker litt på neste bilkjøpet, og har valget mellom å være fornuftig og kjøpe en liten bil som er billig å forsikre, eller å bruke alt jeg eier og har av penger på en ordentlig grombil. Ønsker derfor å samle kandidater til "grom-bil" her! Kriterier:

 

Nyere enn 2002.

Bak eller firehjulsdrift.

Godt med krefter, helst godt bunndrag fremfor turtallsmotor.

Driftsikker, ønsker ikke en bil som tilbringer alle sine dager på verksted.

Helst manuellt gir, men automat kan vurderes.

 

Liten eller stor, 2 eller 5 seter, 2 eller 5 dører, gjør ingenting :)

 

Kandidater (Alfabetisk ordnet, oppdateres fortløpende):

Audi A3 2.0 TFSI Quattro - Litt dyr, men turbo og knallbra interiør trekker opp. Kjøreegenskaper, A3 er litt "tam"?

Audi TT 225hk - Godt med hester, turbo, fint interiør, solid. Er nok litt tørst, samt vanskelig å finne orginale biler. Godt alternativ.

BMW 330d - Masser av krefter, NOK 300 til 350k (204hk versjonen).

BMW 330i - Mye krefter, mindre bunndrag enn 330d, dyr i drift?

Dodge Ram SRT-10 - MYE krefter! Lastebillappen. Vanskelig å finne som varebil? Ikke den beste vinterbilen?

Mazda RX-8 - Mye krefter, vedlikeholdskrevende motor, høyt drivstofforbruk.

Mercedes ML55 AMG - Visste ikke at disse var så rimelige. Frykter den blir for dyr å forsikre samt dyr å vedlikeholde.

Porsche Boxter - Grom kjørebil, litt upraktisk, utilgjengelig servicenettverk? Servicekostnader?

Subaru Impreza WRX - Fet bil, gode kjøreegenskaper, labert interiør, og dyr å forsikre.

Volvo S60 AWD - Godt alternativ, turbomotor, diskrét utseende.

 

 

Alle forslag mottas med takk :)

 

 

 

Hadde gått for a3en her! min mor har en sånn, de går siiinsykt bra samtidig som det er en kjempe komfortabel bil! ps den er tilsalgs! :D

Lenke til kommentar

Det er mye kult en kan få for 350 000 kr! Her er min fem på topp liste:

 

1. Morgan Plus 4

Drar ikke skinnet av pølsa, men oser kjøreglede. I tillegg får man masse bilkultur med på kjøpet, og de synker ikke akkurat i verdi. Og overraskende få feil på Morgan bilene....

 

2. Fiat Coupe

Denne drar definitivt skinnet av pølsa. Ikke verdens beste kvalitet på bærearmene (jeg har hatt Fiat), men sett på skikkelige foringer så holder det en tanke bedre. Den som er linket her virker å være et prakteksemplar. Da har du over 100000 du kan bruke på mye å optimalisere bilen. Jeg hadde nok prøvd å holde den mest mulig orginal!

 

3. Maserati Ghibli

Okey. Jeg liker Italia og bilene derfra. Bør testes ut! Litt flere verksted turer enn gjennomsnittet med denne ja!

 

4. Seat Leon

Det finnes sikkert råere utgaver av denne bilen. Cupra versjonene er ganske rå!

 

5. Jensen

Utrolig rå biler. Bruker nok en del bensin... Men utrolig fin da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...