Gå til innhold

High-end vannkjøling og spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei ja! Som tittelen sier, så har jeg tenkt å finne frem høvdingene i lommeboka og vannkjøle de fleste komponentene i pcen min. Fikk smaken på vannkjøling etter å ha skaffet meg et Swiftech H20-220 Compact-vannkjølingssett.

Nylig har jeg skaffet meg et Cooler Master Cosmos S med plass til en trippelradiator i toppen. Mulig at det også er plass til en singelradiator i bunn.

Av hardware som skal vannkjøles har jeg:

 

CPU: Q6600

Hovedkort: Abit IN9 32X MAX

Skjermkort: 2x8800GT

Minne: Kingston DDR2 HyperX PC8500 1gbx4

 

Her er altså den foreløpige innkjøpslista:

 

Radiator

CPU-blokk

GPU-blokker

Tank

Pumpe

Nipler

Slange

 

Får ikke til linkene til hovedkort-blokkene og ram-blokken, men her i hvert fall bilder av dem (laget av MIPS):

 

SB-blokk:

mch1029.jpg

 

NB-blokk:

mch1030.jpg

 

MOSFET-blokk:

mch1142.jpg

 

RAM-blokk:

mch245_nickel.jpg

 

Så spørsmål...

1. Er en trippelradiator (mulig en singelradiator i tillegg) for snaut?

2. Kan en radiator bråke noe særlig?

3. Blir litt forvirret av disse slange/nipler-størrelsene. Er det forskjellig i USA og EU? Stemmer nipler og slanger overens med det jeg har valgt ut?

4. Noe vits i vannkjøle ram-brikker?

5. Er det verdt det? :p

 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-63169

Har sett noen som har senket hele pcen i mineralolje, blir jo nesten det samme blir det ikke? du kjøler jo nesten hele dataen likevel. men skal du overklokke? ellers er det vel ikke verdt det

Er lenge siden jeg drev med overklokking nå. men hvor mye raskere kan pcen egentlig bli?

Lenke til kommentar
Har sett noen som har senket hele pcen i mineralolje, blir jo nesten det samme blir det ikke? du kjøler jo nesten hele dataen likevel. men skal du overklokke? ellers er det vel ikke verdt det

Er lenge siden jeg drev med overklokking nå. men hvor mye raskere kan pcen egentlig bli?

 

Skal nok overklokke, ja. Min Q6600 ligger på 3GHz stabilt nå. Er vel egentlig ikke ment til å få pcen noe særlig raskere, ettersom hovedkortet mitt ikke er så veldig glad i å klokke quad-cores mer enn det jeg har fått til. Det er heller mer et ønske om å starte med vannkjøling og prøve å gjøre pcen så stille som det lar seg gjøre med vannkjøling.

Lenke til kommentar

Du må for all del ikke ha det i mineralolje. :wee:

 

Et helvete å vaske opp igjen. Ikke at jeg har gjort det selv. :p

 

En ThermoChill PA.120.3 eller en Swiftech MCR-320 tror jeg skal klare den HWen der fint. :)

 

Den du har listet opp der er også meget bra, slår Swiftech sin. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
En ThermoChill PA.120.3 eller en Swiftech MCR-320 tror jeg skal klare den HWen der fint. :)

 

Den du har listet opp der er også meget bra, slår Swiftech sin. :)

 

Bra. Det er ikke alle som passer inn i skruehullene til kabinettet mitt og PA120.3 eller MCR320 er ikke på lista :/

Men har hørt mye bra om HW Labs, så da ble det den.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg hadde for en stund siden et forholdsvis stort prosjekt der jeg gjorde akkurat det samme, skulle vannkjøle alt for å få det stille og det funket, den tilfredsstillelsen du får når alt er tett og du fyrer burken for første gang og du forventer viftestøy som er så godt som fraværende er helt rått. Gled deg.

 

1. Nei det tviler jeg på, jeg kjølte CPU, GPU, PSU, HDD, RAM og Chipsett med en trippel og det holdt i massevis.

2. En radiator i seg selv lager selvsagt ikke noe støy men de viftene du må skru fast på den, kan lage noe, kjøp noen kvalitetsvifter som ikke bråker.

3. Ja det stemmer så lenge målene bruker samme system, det er selvsagt forskjell på 3/8" og 10mm f.eks men så lenge noe blir målt i tommer (gjenger og rørdeler blir som regel det) så er tommer det samme i USA som i EU.

4. Klokker du brikkene dine og kanskje har fyllt opp alle plassene så blir det fort varmt og da kan kjøling lønne seg, i utgangspunktet så lever og fungerer all hardware lengre/bedre med noenlunde normal temp enn høy. (ville kanskje vurdert å kjøle HD i tillegg/istedenfor)

5. Ja absolutt! Det koster men det er verdt det

Endret av Wunder
Lenke til kommentar

Takk for svar! Ja, jeg tenker å kjøpe noen Scythe S-Flex vifter og en viftekontroller slik at jeg selv kan styre hvor mye støy jeg vil ha. Men jeg tror ikke kjøling av HDD skal være noe problem, ettersom de blir kjølt av en 120mm vifte som tar inn luft fra fronten.

 

Men det virker som du ikke har vannkjøling lenger?

Lenke til kommentar
Takk for svar! Ja, jeg tenker å kjøpe noen Scythe S-Flex vifter og en viftekontroller slik at jeg selv kan styre hvor mye støy jeg vil ha. Men jeg tror ikke kjøling av HDD skal være noe problem, ettersom de blir kjølt av en 120mm vifte som tar inn luft fra fronten.

 

Men det virker som du ikke har vannkjøling lenger?

 

hehe joda, jeg bare kjøler ikke så mye lenger etter diverse utskiftninger.

jeg kjører følgende:

 

MSI P7N Diamond 780i SLI, det har en ganske bra passiv kjøleløsning for brikkesett pluss mosfet så det kjører jeg stock.

PSU er en 1010W OCZ GameXtream som jeg byttet vifte i for den originale bråkte for mye. QX9770 blir avkjølt av en Cuplex Pro fra AC, det samme blir seagaten på 1tb og de to gpu'ene fra MSI som forøvrig lyder kallenavnet 8800 ultra, dette drives av en Aquastream Ultra som styres av en Aquaero som får kjølevann fra en Aquatube og en Airplex EVO 360. rammen på 8gb fra OCZ har egen heatpipe så den har jeg latt være og det er egentlig det.

Endret av Wunder
Lenke til kommentar

Hehe, skikkelig oppsett fortsatt altså :) Har stått litt fast når det gjelder valg av pumpe og det har vært mellom Laing D5 og Aquastream. Har du noen peiling på hvem av dem som er det beste valget? Kan Aquaero også brukes til å styre vifter?

 

[edit] Ser ut som det ja... Må si at den så veldig interessant ut, men dyr da :/

Endret av OndApe
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til Laing og kan derfor ikke uttale meg om den men AC kjenner jeg godt til og kan vel si at noe bedre styring skal du lete lenge etter, det koster å spise rabarbra med de store men det er som sagt verdt prisen. Med Aquaero kan du styre og overvåke absolutt alt i kjølesystemet ditt via Windows, du kan sette en eller flere vifter til å starte på en haug med forskjellige innstillinger, pumpa overvåkes ned til den minste detalj osv osv, sjekk her

Lenke til kommentar

Den er grei.. Skal tenke litt på det. Men har nå i hvertfall bestilt (og de er sendt :)):

 

Radiator, slange, fillport, slangekutter, slangeklemmer og litt termisk pasta fra Sidewinder.

 

CPU- og GPU-blokker, viftegriller og denne saken som så litt hendig ut fra Watercoolingshop. Så at det var litt å spare på å bestille fra dem enn vcore.

 

Så det jeg mangler nå er pumpe, tank, nipler og vannblokker til hovedkort/ram.

Endret av OndApe
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hehe den ramkjøleren blir tricky å få på. husk at man må feste varmesprederne med dobbelsidig teip ellers vil skiden falle av.

 

Og det vanskelige er å få alle varmesprederne på likt slik at det blir mulig å sette dem fast i vannblokken.

 

Jeg har denne jeg også men har ikke den på da jeg ikke hadde dobbelsidig teip å feste sprederne med.

Lenke til kommentar
Tror ikke det er noe poeng i å kjøle RAM-brikker nei.... :)

 

Kanskje, kanskje ikke.. Men nå er det jo allerede bestilt ;)

 

[edit] Eneste jeg tenker på er at jeg kanskje må kjøre to loops.. Men jeg tror jeg tester først, så kan jeg heller bestemme meg senere.

Endret av OndApe
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...