Gå til innhold

Smoke on the water med spesiell intro


Berg1ser

Anbefalte innlegg

Satt å hørte musikk på Last FM mens jeg arbeidet forleden, og en spesiell versjon av Deep Purple's Smoke on the water dukket opp.

Den hadde en intro som besto av bl.a. Led Zeppelin - Stairway to Heaven og Kinks - You really got me. Det var et live opptak. 30 sek. av låten kan høres her; http://www.last.fm/music/Deep+Purple/_/Smoke+on+the+Water

Jeg klarer ikke å finne denne igjen noe sted. Det albumet som er registrert i Last FM inneholder bare et vanlig studioopptak uten den spesielle introen. Det var den hittil beste versjonen av Smoke on the water, så jeg håper det er noen der som vet hvilken plate den stammer fra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bruker hadde ikke lest punkt 8 i retningslinjene for forumet og linket til en piratkopi av et Deep Purple album. Posten er derfor slettet. Kommentarer til moderering tas som vanlig på PM, ikke i tråden.

 

I tillegg var det ganske sikkert feil album. Deepest Purple er som trådstarter alt har oppdaget et samlealbum av studioversjoner av sangene. Selv om det er den platen det refereres til på last.fm siden er det ikke den han er ute etter. Nøyaktig hvilken innspilling det er snakk om er vanskelig å si. Det er en versjon på Tokyo 3/25 fra 2005 som starter med Stairway to Heaven, men jeg tror ikke det er snakk om den samme. De høres ikke helt like ut. Steve Morse har en rekke ulike slike introer til låta på forskjellige konserter. Det kan jo være at akkurat den versjonen ikke er gitt ut på plate i det hele tatt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Takk for svar fra alle! Det har dessverre ikke lyktes meg å spore opp låten jeg er ute etter. Jeg får bare håpe at "intens" lytting på Last FM kan bidra til at jeg får hørt den flere ganger. :) Jeg tror kanskje låten er å finne på et album der de opptrer med London Filharmoniske orkester. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar

Nei, det er nok ikke den. Hørte nettopp gjennom den.

 

Det finnes to slike innspillinger: Den opprinnelige "Concerto for Group and Orchestra" med Royal Philharmonic Orchestra ble utgitt i 1969. Der er ikke Smoke on the Water med i det hele tatt. Ikke så rart siden Smoke on the Water ikke ble skrevet før i 1972.

 

Så ble konserten gjentatt 30 år senere, i 1999, denne gangen med London Symphony Orchestra under tittelen "Live at the Royal Albert Hall". Her var det andre tilleggsspor, inkludert Smoke on the water, men ikke i den versjonen du er ute etter. Siden er konserten gjentatt flere ganger i ulike land, men jeg tror(!) ikke noen av dem er utgitt på CD.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...