Gå til innhold

Dårlig syn i militæret?


Anbefalte innlegg

Aller først må jeg si at dette er ikke en post hvor jeg spør hvordan jeg kan dimme militæret.

 

Det har seg slik at jeg har veldig dårlig syn (-3,50 på begge øyne) og er fullstendig avhengig av linser eller briller. Dessverre er ikke synet stabilisert, så laseroperasjon er utelukket. Jeg har blitt innkalt til sesjon nå den 14 april, og jeg vet at jeg har muligheten til å dimme grunnet synet.

Jeg lurer derfor på om jeg skal gjøre dette. Jeg har vært mye frem og tilbake på militæret, og jeg har tenkt lenge på fallskjermjeger eller kystjeger siden jeg har klart de fysiske kravene (har nå vært syk i over et halvt år, så klarer det ikke nå lengre), men dette er selvsagt ikke mulig siden jeg har dårlig syn.

Jeg tenker litt på infanteriet eller panserbataljonen, men jeg er usikker som sagt. Hvis jeg skal i militæret vil jeg gjerne gjøre noe fysisk, slik som en fot soldat.

 

Er det noen som har vært i militæret med så dårlig syn? Hvilken avdeling var du i, og hvordan trivdes du?

Vil du anbefale å gå inn med dårlig syn? Hvorfor/hvorfor ikke? Og hvor isåfall?

 

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aller først må jeg si at dette er ikke en post hvor jeg spør hvordan jeg kan dimme militæret.

 

Det har seg slik at jeg har veldig dårlig syn (-3,50 på begge øyne) og er fullstendig avhengig av linser eller briller. Dessverre er ikke synet stabilisert, så laseroperasjon er utelukket. Jeg har blitt innkalt til sesjon nå den 14 april, og jeg vet at jeg har muligheten til å dimme grunnet synet.

Jeg lurer derfor på om jeg skal gjøre dette. Jeg har vært mye frem og tilbake på militæret, og jeg har tenkt lenge på fallskjermjeger eller kystjeger siden jeg har klart de fysiske kravene (har nå vært syk i over et halvt år, så klarer det ikke nå lengre), men dette er selvsagt ikke mulig siden jeg har dårlig syn.

Jeg tenker litt på infanteriet eller panserbataljonen, men jeg er usikker som sagt. Hvis jeg skal i militæret vil jeg gjerne gjøre noe fysisk, slik som en fot soldat.

 

Er det noen som har vært i militæret med så dårlig syn? Hvilken avdeling var du i, og hvordan trivdes du?

Vil du anbefale å gå inn med dårlig syn? Hvorfor/hvorfor ikke? Og hvor isåfall?

 

Takker for svar. :)

 

En kompis av meg gikk inn i millitæret med veldig dårlig syn. Han var helt avhengig av briller/linser, så han ble tilbudt skrive-/kontorjobb. Nå aner ikke jeg hva slags arbeidsoppgaver han hadde, men han valgte å dimme. Men har du sansen for Forsvaret kan jo prøve og se om du kommer inn på det du ønsker. Du kan jo høre om det er mulig å få gjøre noe fysisk i militæret på sesjon! der finner du sikkert ut om det er mulig ;) Lykke til

Endret av gullfisk18
Lenke til kommentar

På sesjon blir du testet på synet. Der vil du få en karakter fra 1 til 9, der 9 er godt nok til å bli jagerflyger, og 1 tilsvarer vel så å si blind. For de fleste som får 4 eller lavere, er det over og ut for en potensiell militærkarriære - kort- eller langvarig. Hvis du maser om å komme inn og gir inntrykk av at du virkelig er motivert, tror jeg likevel du har en fair sjanse. Forøvrig bodde jeg på rom med en på Madla som hadde 4 i syn, og tilsynelatende ikke var overstadig motivert for militæret (uten å sutre heller, men han ble forbanna da han ble stasjonert i Bodø, lang unna Stavanger der han bodde). Jeg har skutt endel AG3-skudd sammen med karen, og han tjenestegjør i dag som minibussjåfør i Bodø. Så jeg tror med andre ord dette varierer veldig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt oftopic: 9 er ikke nødvendigvis bra nok for piloter :) du får 9 med +/- 0.50.

 

Men. Som nevnt tidligre her er jo sesjon virkelig stedet og spørre om det er noe du lurer på, der vil du få svar på alt du lurer på. Men briller er ikke noe problem for normal infanteri-tjeneste.

 

Jeg synes ikke du bør dimme, arbeidsmarkedet idag bryr seg ikke mye om du har tjenestegjort eller ikke. Men du vokser mye på det året, og du lærer mye om deg selv som du tar med vidre.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Det går jo ann å jukse også da... Ha på linser, med brilelr på utsiden, ta av brillene og bestå synstesten med glans, ta brillene på igjen. Bare si at brillene er en minimal koreksjon, men du kjørte langt for å komme til sesjonen. Altså ville du ikke få vondt i hodet slik at du tulelt til resultatet på sesjonen siden du veldig gjerne vil inn...

Lenke til kommentar
Har selv litt dårlig syn, ligger på 2-2,25 på begge øyne. Hva slags karater vil jeg få på sesjon?

På sesjon blir du bedt om å lese opp fra en vanlig synsplansje med bokstaver. Karakteren avhenger av hvor mye rett du får på dette (muligens også hvor lang tid du bruker/hvor usikker du virker å være, ikke vet jeg). Det er altså umulig å si med sikkerhet hvilken karakter du vil få basert på hvilken styrkegrad synet ditt ligger på iflg. tester hos sivil øyelege. Alle helsekarakterer på sesjon er basert på resultater av tester/vurderinger hos militærlege.

 

Et lite tips (som gjelder alle): Det å forsøke å feike dårlig syn er likevel ikke nødvendigvis en god idé. Legene har som regel lang erfaring og kan ferske en som feiker ganske greit såvidt jeg har forstått. Og hvis du skulle klare å feike men likevel bli tjenestedyktig, kan du være uheldig og ende opp med en drittjobb. Det å bli erklært "ikke tjenestedyktig" er ikke nødvendigvis høy status i fremtidig CV heller.

Lenke til kommentar

Jeg mente å forbedre resultatene med juks. Ikke omvendt.

 

Når jeg var på sesjon var det ikke legen som hadde synstest. Egentlig så bryr ikke han seg så veldig heller, de fleste er egentlig ganske ålreite utenom de som faktisk er fast ansatte i forsvaret. Sesjonsoffiseren eller lignende pleier jo å være "hissigere" den ene eller andre veien.

 

 

Vi hadde vernepliktige som ledet hørseltest og synstest.

Lenke til kommentar

Vet ikke nøyaktig hva som står i reglene, men dersom man har verre enn feks. -4 trenger man hvertfall ikke å utføre vanlig "krigstjeneste". Når det er sagt skal det sies at jeg selv gjennomførte 6 måneder i infanteriet ved Garnisonen i Porsangmoen(med -4.25). Det var flere der som var avhengig av briller/linser og de klarte å gjennomføre helt greit. Om man virkelig vil gjennomføre tjenesten er det ikke noe problem å ha dårlig syn.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...