Gå til innhold

Nextgentel opplever problemer med enkelte sider


Anbefalte innlegg

Noen som har oversikt over hva det faktisk er krangel om?

 

Vet ikke om dette stemmer, men jeg fant denne kommentaren til en av artikklene over

 

The spat is over settlement free peering.

 

Before, Cogent and Telia had a “comp” (ie. no $$$) connection between them.

 

Today, Cogent decided that they didn’t like this arrangement. Instead, they figure that if Telia wants to talk to Cogent, it should pay Cogent (or pay another network that has a “comp” connection to Cogent).

 

Very hypocritical in light of how much Cogent bitched at Level(3) not that long ago for doing the /EXACT/ same thing that Cogent is now doing to Telia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det NGT skal gjøre? TeliaSonera som har hovedannsvaret. Dette blir nok ikke en langvarig problem.

 

Problemet blir forøvrig berørt av nesten 40mill brukere/kunder hos TeliaSonera.

 

Håper Cognet ikke fortsetter trenden de har, med krangler med mange forskjellige ISP`er.

Lenke til kommentar

du tenker feil der , jeg er ikke en kunde av TeliaSonera , men NGT . ergo betyrdet lite for meg at deres levrandør ikke levere , de må bare finne seg en annen leverandør .

 

og problemet har allerede vart for lenge , 2-3 dager akseptabelt , er vell oppe i 10 dager nå .

Lenke til kommentar
Noen som har oversikt over hva det faktisk er krangel om?

 

Vet ikke om dette stemmer, men jeg fant denne kommentaren til en av artikklene over

...

Så i bunn og grunn Cogent som mener innhold fra kundene deres er såpass ettertraktet at TeliaSonera bør betale ekstra? :)

 

ed: "One of the major issues in the Cogent-Telia dispute is that the servers for the MMORPG World of Warcraft video game are located on Telia's network, making Cogent subscribers unable to play the game.", Wikipedia. Haha.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
du tenker feil der , jeg er ikke en kunde av TeliaSonera , men NGT . ergo betyrdet lite for meg at deres levrandør ikke levere , de må bare finne seg en annen leverandør .

 

og problemet har allerede vart for lenge , 2-3 dager akseptabelt , er vell oppe i 10 dager nå .

 

Nå eier TeliaSonera Nextgentel 100% og styrer alt i skipet der.... så jo du er i bunn å grunn kunde hos TeliaSonera gjennom Nextgentel.

Nextgentel kan vel ikke gjøre stort å håpe at Cogent slutter med barnslighetene (Ikke ukjent at Cogent er grunn her, da de har hatt tidligere hendelser med andre leverandører).

Lenke til kommentar
Kommer dette til å bli en langvarig konflikt? Noen som vet noe mer?

 

Hvem vet? Kjempene strider og NGT er bare en valp i sammenheng.

BTW: NGT har følgende i sine vilkår:

"NextGenTel har rett til å iverksette tiltak som kan medføre avbrudd, forstyrrelser eller endringer av tjenestene som NextGenTel anser nødvendig av tekniske, vedlikeholdsmessige eller driftsmessige årsaker og/eller av hensyn til lover, vedtak og anbefalinger fra offentlige myndigheter."

I dette tilfellet er det TS som har utført tiltakene for dem.

Klart det oppleves som frustrerende, men noe retslige krav på erstatning tror jeg neppe en har. Men dersom store mengder kunder klager til NGT vil det jo etterhvert nå TS sentralt og muligens påvirke dem til å backe off i sin krangel med Cogent (spesielt siden NGT bare er noen av TS sine kunder).

 

Så spørs utfallet på hvem det svir mest for da. Cogent med sitt overtall av offentlige og bedriftskunder som antakelig ikke har samme behov for å nå noen kunder i EU, enn masse private kunder i EU som vil nå USA.

 

mvh

Moella

Lenke til kommentar
Vel får håpe dette her løser seg om ikke så altfor lenge, er veldig mange nettsider/tjenester jeg er hyppig bruker av, og dette rammer meg ganske merkbart hvertfall.

er ikke så mange da

filefront.com = blokkert

megashares.com = blokkert

noen av rapidshare.com sine mirrors hos cogent = blokkert

archive.org = blokkert

cogentco.com (ja blokkert)

 

ellers vet jeg ikke om flere

 

nye driftsmeldinger hos ngt

Problemer med enkelte nettsteder

På grunn av brudd i internett peering mellom TeliaSonera og den amerikanske internett leverandøren Cogent, fører dette til at enkelte av NextGenTels kunder ikke når nettsteder som ligger i Cogent sitt nett og motsatt. Dette gjelder hovedsakelig utenlandske nettsteder. Det jobbes med å finne endelig løsning på problemet.

28.03.2008

Les mer på:

http://www.telia.se/privat/kundservice/tel...se_aktuelltprv1

 

28.03.08:

Problemet er nå løst for de fleste av våre kunder. Det jobbes med å finne en endelig løsning for samtlige av våre kunder.

Endret av wiak
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har fortsatt det problemet?? begynner å bli litt lei... dette har vart snart 1 måned nå. Youtube streamer ikke, får ikke lastet ned noe torrents, får ikke spilt dota.. detter ut av MSN stadig og mirc...

 

noen som vet konkret når de fikser dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...